Is er een stelregel over hoeveel minuten een kind aan de borst drinkt in vergelijking met de fles, om dezelfde hoeveelheid moedermelk binnen te krijgen? Mijn kindje krijgt borstvoeding met een johannesbroodpitmeel-papje van te voren. Tot nu toe kreeg hij de helft van de voedingen moedermelk met jbpm erdoor via de fles, maar dat mag ik gaan afbouwen.. Bij de fles bleek dat ik erg moet aandringen voor hij genoeg drinkt. Bij de borst probeer ik dus ook aan te dringen, maar ik vraag me af of hij bijvoorbeeld minstens 30 min actief uit de borst moet drinken om dezelfde hoeveelheid binnen te krijgen als in 30 minuten fles?
Nee, sommige kinderen drinken juist uit de fles veel te snel, andere drinken heel effectief uit de borst. Als je kindje loslaat en na even pauze en boeren niet meer wil aanhappen, zal het genoeg hebben! Fijn dat je jbp mag afbouwen Succes verder!
Wat ik nog wil toevoegen: na de vierde maand ongeveer gaan kindjes ook ineens heel effectief drinken: veel sneller klaar dan eerst. Dat kan echt in een paar minuten zijn. Hoort er bij
Hm, jammer dat daar geen vaste 'regel' voor is... Het lastige is dat mijn kindje (nu 10 weken) de afgelopen tijd kennelijk niet zelf kon bepalen wat genoeg was. Hij kwam weinig aan (was oververmoeid maar oogde wel gezond). Door de helft van de voedingen moedermelk met de fles te geven en die hoeveelheid op te bouwen, ging hij wel genoeg groeien. Maar het gedoe met (zo veel) kolven e.d. is voor mij op lange termijn niet vol te houden, dus wil ik graag volledig terug naar de borst. Ik ben alleen bang dat we dan teruggaan naar het weinig groeien. Op verzoek voeden 'lukt' nu niet, omdat hij zich vaak niet meldt en ik durf (voor zijn groei) niet af te wachten, mede omdat hij nu ingebakerd slaapt en mogelijk dus zijn hongergevoel onderdrukt wordt. Heb jij nog tips?
Ja, bel een lactatiekundige en maak een plan. Dit is wel bij te sturen hoor. Er zijn dingen waar jij dan op let, randvoorwaarden die jij kunt faciliteren, zodat je weet dat je kindje een goede voeding heeft genoten! Succes!
Die heb ik eerder inderdaad al (telefonisch) geraadpleegd. Inderdaad misschien het beste om weer contact op te nemen. Dankjewel voor je vlotte reactie!
Dat snap ik . Eerder lag er een andere hulpvraag, die wel telefonisch kon, maar nu gaat het om het drinkgedrag en dat moet ze zien om me verder te kunnen helpen. Bedankt!