Ik ben 3,5 weken geleden bevallen, omdat onze kleine meid te veel afviel heb ik de eerste 2 weken gekolft omdat ze via sonde en flesje gevoed moest worden. Nu drinkt ze ongeveer 1,5 uit de borst zelf (met Tepelhoedje want aanleggen zonder hoedje lukt niet ivm te kleine tepel). Nu doen mijn borsten pijn, voelen van binnen zeg maar beurs aan (ook als ze niet drinkt), is dit normaal? Ik heb veel melk productie en het lekt ook veel (moet echt opletten dat ik regelmatig nieuwe zoogcompressen pak).
Als het voelt alsof je een blauwe plek hebt, dan heb je ergens een verstopt kanaaltje. Goed verwarmen en masseren en laten leegdrinken, anders wordt dat een borstontsteking. En dat wil je écht niet.
Nee dat lijkt me niet normaal. In de kraamweek kunnen ze wel zeer doen van de stuwing, maar met 3,5 week zou je daar geen last meer van kunnen hebben. Pijn kan anders komen door verstopt melkkanaaltje/beginnende borstontsteking of spruw. Volgens mij is spruw meer stekende pijn. Als je zegt hoge productie en voeden met tepelhoedje en baby die nog niet zoveel kracht heeft, denk ik dat je borsten niet goed genoeg geleegd worden. Voel je harde plekken of zie je rode vlekken? Heb je koorts? Leegmasseren onder de douche kan misschien helpen. Anders zou ik een lactatiekundige bellen, of huisarts als je zelf koorts krijgt.
Wat anderen al schrijven: waarschijnlijk de voorbode van een ontsteking. Bel met een lactatiekundige. Gezien je voed met hoedje zou ik even de borsten een keer goed leeg kolven eens per dag. Misschien krijgt je kindje ze niet goed leeg.
Vandaag toch bij de dokter geweest want ik twijfelde. Geen ontsteking maar wel stuwing. Ik dacht dat dat niet meer kon na zo'n tijd maar blijkbaar kan dat de eerste maanden nog wel. Ook gelijk gevraagd voor anticonceptie maar ze zei dat als je volledige borstvoeding geeft je ook beschermd bent de eerste 6 maanden maar dat klopt toch niet? Ik vroeg haar of ze het zeker weet en ik endometriose heb en ik normaal een pil slik zonder stopweek dus ze zou het nakijken en mij daarna bellen.
Een ha van de oude stempel? Je kan gewoon zwanger raken ondanks volledige bv. Klinkt alsof hij/zij er absoluut geen verstand van heeft.
Ik zou dus al niets geloven van wat zij te zeggen heeft over bv. Je kan met bv perfect zwanger worden, ook al meteen na je bevalling.
Het is wel zo dat bij de meeste vrouwen de cyclus weg blijft bij volledige bv, als er max zoveel uur tussen de voedingen zit. Alleen weet je dat nooit zeker, sommige vrouwen hebben al wel snel een cyclus. En je kan een eisprong hebben en zwanger worden voordat je weer een eerste menstruatie hebt. Ik durfde er toch niet (alleen) op te vertrouwen, zo kort na de bevalling wou ik toch echt geen enkel risico lopen op een nieuwe zwangerschap. Hormonale anticonceptie kan wel invloed hebben op je melkproductie. Op zich zou je dat ook met je verloskundige kunnen bespreken, daar kan je nog 6 wkn na de bevalling terrecht. Bij mij zat standaard bij de nacontrole ook anticonceptie advies indien gewenst.