kramp in mijn kuiten

Discussion in 'Zwangerschap' started by Jalou, Jul 7, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jalou

Jalou Bekend lid

Feb 5, 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    Sinds een paar weken heb ik ongeveer eens per week 's nachts kramp in een van mijn kuiten. Maar sinds deze week heb ik ook overdag het gevoel dat de kramp er ieder moment in kan springen.

Ik heb begrepen dat dit kan komen door een veranderde bloedtoevoer en een magnesium te kort. Dus regelmatig een banaantje eten en wat bewegen en masseren voor het slapen gaan.

Ik vroeg me af of meerdere dames hier last vna hebben en of er nog handige tips zijn?

Bedankt!

2. MissT

MissT Niet meer actief

Ojaaa ik heb dit ook sinds kort... echt vreselijk!!
    Wordt er midden in de nacht wakker van...
    Weet ook niet echt wat je eraan kan doen helaas :(

3. Kelleyy85

Kelleyy85 Actief lid

Jun 13, 2010
    300
    0
    0
    NULL
    Rhoon
    Ook ik heb het..lig dan echt te kermen van de pijn! Me man schrikt zich elke keer verrot haha! Het enige wat mij helpt is dat ene been wat hoger te leggen dan de andere, op een kussen of iets..voor de bloedtoevoer idd!

4. misa

misa Niet meer actief

Ik ken het ook een beetje. Ik slikte al magnesiumtabletten, deze moeten ook tegen de kramp werken.
    Misschien is dat een idee?

5. silly88

silly88 Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    1,429
    0
    0
    helaas geen tips ook van mij. heb sinds 2 weken hetzelfde probleem!

groetjes

6. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

Jan 1, 2010
    1,533
    6
    38
    Er is pas een topic geweest hier over dit onderwerp. Daar stonden wel goede dingen in!
    Misschien even zoeken daarnaar?

7. Jalou

Jalou Bekend lid

Feb 5, 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    leuk, dus een probleem waar we weinig aan kunnen doen.
    Vind het wel jammer, was tot nu toe gezegend met een vrij klachteloze zwangerschap. Achja als dit het enige blijft :)

8. regi

regi Fanatiek lid

Jul 23, 2007
    1,671
    0
    0
    klopt dames, en hoe verder je bent hoe erger het word pfff
    ik spoel m`n benen sàvonds af met koud water, dat lijkt wel iets te helpen.

9. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,833
    19,168
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Groenten en fruit met magnesium eten is al een begin. (o.a. banaan, donkergroene groenten, peulvruchten of graanproducten.)
    Behalve zwangerschap, is ook vochtgebrek of vitaminegebrek een belangrijke oorzaak van kramp. Zorg dus dat je sowieso voldoende vitaminen binnen krijgt en VEEL drinkt! Je hebt al extra vocht nodig vanwege je zwangerschap en nu met dit warme weer heb je nog weer meer nodig. Het is al snel te weinig wat je binnenkrijgt!

Ik werd laatst ook wakker met kramp en ben dus nog meer gaan drinken. Ik heb er (nog?) niet opnieuw last van gehad. Ik denk dat ik de volgende keer dat ik bij de supermarkt ben, ook wat mineraalwater meeneem. Ik drink ook graag kraanwater hoor, maar bronwater is vaak net wat lekkerder. Ik kijk dan gelijk even welk bronwater het meeste magnesium heeft, zodat ik op die manier twee vliegen in één klap sla.

Het gebruik van magnesiumtabletten kun je beter alleen doen na overleg met je vk of ha.

Ik bbleef trouwens ook (te) lang lasthouden van de na-pijn en stijfheid in de kuit, dus ik heb een spray gehaald tegen spierpijn (perskindol) Dat hielp bij mij prima.

10. femke32

femke32 Fanatiek lid

Jan 23, 2008
    1,773
    0
    0
    belgie
    kramp hoort er voor sommige vrouwen er gewoon bij.
    had ik ook bij mijn eerste zwangerschap.
    als je kramp krijgt kun je dit doen.

neem je voet vast ( of je man als je er niet meer bij kunt) en strek je voet naar je toe. dus bij de tenen naar je toe trekken. niet te hard want je kan iets scheuren. gewoon zachtjes. de kramp zal wegtrekken. kan even duren hoor.

je kan dit doen en ook terwijl je kuit masseren van aan je voet richting knie.
    deze richting aanhouden. van beneden naar boven.

er weinig wat je kan doen al etend hoor volgens mij.
    het hoort er gewoon bij die kramp helaas.
    succes bij het proberen van de tips!!!

hoop dat jullie er wat aan hebben.

11. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

Mar 17, 2010
    3,406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ooooh, ik heb er ook zo'n last van! Bijna alleen maar in m'n linker kuit. En ik heb er het meeste last van als ik op mijn linkerzij lig (en laat dat nou net de zij zijn waar ik meestal op slaap ;)). Ik maak vriendlief wakker en hij masseert m'n kuit dan, dat helpt wel. Maar ter voorkoming van heb ik helaas geen tips... Hoewel ik moet zeggen dat wanneer ik veel gewandeld heb op een dag, ik er minder last van heb.

Ik zei het van de week tegen m'n moeder dat ik daar zo'n last van heb. Zei ze: hé, dat is heel herkenbaar, ik had dat tijdens de zwangerschap ook.

12. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,833
    19,168
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik ben nog even gaan googlen en kwam deze tips tegen op PMC Paramedisch Centrum Roosendaal. Fysiotherapie e.d.

HOE IS KRAMP TE VOORKOMEN ?

Nachtelijke kramp:
    Zorg dat de benen niet te veel kunnen afkoelen. Dek de onderbenen altijd goed onder een deken of dekbed.
    Draag geen afknellende sokken of kousen in bed.
    Zet het voeteneinde van het bed niet omhoog.
    Draag overdag goed schoeisel dat je gewend bent.
    Zorg dat je overdag geen koude natte voeten krijgt. Zwem niet in te koud water.
    Zorg dat je de onderbeenspieren overdag niet overbelast.
    Vermijd oververmoeidheid
    Eet gezond en drink voldoende, vooral bij inspanning.
    Als je vaak kramp hebt :
    Plaats het hele bed in een omgekeerde Trendelenburgpositie, dus met het hoofdeinde omhoog en voeteneinde omlaag. Hierdoor wordt de doorbloeding van de onderbenen een beetje geholpen door de zwaartekracht. Een kleine verhoging van +/- 7 centimeter onder de poten aan het hoofdeinde is meestal voldoende om kramp te voorkomen. ( de verhoging is gemakkelijk uit te voeren door afkortstukken van balken onder de poten te plaatsen. Deze lichte verhoging is nauwelijks te zien.)
    N.b.: omgekeerde Trendelenburg niet toepassen als je gemakkelijk dikke voeten of enkels hebt.

Neem ’s avonds juist voordat je het bed instapt een warmtestijgend voet(en)bad. Plaats de voet(en) in een teiltje met aangenaam warm water. Zet er een keteltje met kokend water naast en voeg telkens, als het mogelijk is, een klein beetje heet water toe. (voorzichtig zodat je jezelf niet brandt !!). Als het keteltje leeg is , blijf je nog even in het water. Daarna ga je direct het bed in.
    Door het warmtestijgend bad ontstaat er een langdurige vaatverwijding , die zolang aanhoudt, dat je de spierkramp kunt voorblijven.

Soms kan een warmtepleister (voorzichtig i.v.m. beschadiging van de huid!) of insmeren met warmtezalf voldoende effect bieden.

13. liesje84

liesje84 Lid

Jan 27, 2010
    61
    0
    0
    Melk drinken!

14. Jalou

Jalou Bekend lid

Feb 5, 2010
    931
    0
    16
    Rotterdam
    hmm, er komen toch wel een aantal handige tips voorbij.
    DAt je veel moet drinken vind ik wel lastig. Ik merk dat als ik een drukke dag heb op mijn werk dat ik soms gewoon vergeet om te drinken. Heb nu maar een flesje op mjin bureau staan die ik regelmatig bij vul en vriend-lief geinstrueerd dat het regelmatig drinken voor me neer moet zetten. Ik vergeet het gewoon.

15. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

Jan 30, 2008
    1,985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik heb er ook last van!
    Laatst zo erg dat ik er wakker van werd en geluiden maakte alsof ik weeen had :p Vriendlief helemaal in paniekk...
    Maar t was die vervelende kramp!

16. Alita

Alita Niet meer actief

ik heb het ook en had het bij mijn vorige zwschap ook al...tja of je er nu echt iets tegen kan doen?!

17. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Heb er zelf gelukkig (nog) geen last van, maar m'n schildklierverpleegkundige gaf als tip om vitaminepillen van Gravitamon te gebruiken.. Had zij al van meerdere gehoord, en er zelf ook ervaring mee, en schijnt dus te helpen bij het voorkomen van kuitkrampen..

Mja, je zou het kunnen proberen, ik kan je dus niet uit eigen ervaring vertellen of het werkt..

18. Alita

Alita Niet meer actief

nou niet dus:Dik wel hahaha

19. claire1978

claire1978 Actief lid

Jan 5, 2010
    438
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad, meer melk drinken. In ieder geval ook in de avond.
    Ik lust zelf geen melk, maar drink Optimel. Drink het deze zwangerschap (toevallig) meer en heb er deze keer geen last van!!!
    Heb het vaker gehoord en ik 'durf' het te beamen.

Succes hoor!

Groetjes Claire

20. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,833
    19,168
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik ben net door mijn gravitamon heen, maar toen ik dit weekend last had van kramp slikte ik het nog wel.

Share This Page