pijnlijke borsten.

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by MB2005, Jan 28, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

Apr 30, 2006
    1,290
    0
    0
    Spijkenisse
    Hoi,
    Ik geef Jorrit borstvoeding, maar ben wel bezig met afbouwen ( nu 1 flesje per dag ).
    Ook kolf ik nog.
    Nu kreeg ik afgelopen woensdag verschikkelijke pijn in mijn rechterborst en ben daarom naar de huisarts gegaan.
    Deze constateerde een beginnende borstontsteking en ik kreeg antibiotica.
    Nu is het zo dat als Jorrit gedronken heeft bij zowel mijn rechter als mijn linkerborst, ik daarna echt door de grond ga.
    Mijn borst brand en steekt ( dus zowel de linker als de rechter na het drinken ).
    Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Ook kolven duurt bij mij 3 kwartier eer dat de borst leeg is, is dit normaal?

En hoe kan ik nu het beste verder gaan met afbouwen, want dat ik niet meer verder wil gaan met borstvoeding dat is zeker.

Ik hoop dat je me kunt helpen.

Groetjes MB2005.

2. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hallo,

Bij een borstontsteking is het belangrijk dat de borsten goed geleegd worden. Daarbij wil je afbouwen. Ik zal je proberen een paar tips te geven.
    Voordat Jorrit aan de borst gaat leg je een warme compres op je borst. Dit versnelt de toestroom van de melk. Ondanks de pijn moet je toch beide borsten blijven aanbieden. Erg belangrijk. Draag tussen de voedingen door een stevige / strakke bh en drink naar behoefte.
    Kolf nu 1 x daags de borsten volledig leeg. Probeer om niet langer dan 15 minuten per borst te kolven. Hoe meer en langer jij kolft des te groter wordt de vraag naar melk. Als blijkt dat je ontstoken borst echt niet leeg is na een kwartier dan doorgaan totdat die echt leeg is. Meestal begin je met een voeding op het einde van de dag. (de één nalaatste voeding). Je hebt kans op wat stuwing ,maar die verdwijnt ook weer snel. Na zo'n 5 a 7 dagen pak je er weer een voeding bij die je afkolf. Als de borstontsteking weg is dan kun je alleen de druk er af kolven zo krijg je uiteindelijk dus minder vraag naar melk en wordt het aanbod dus aangepast.

Zorg eerst dus dat je van de borstontsteking geneest en dat je borsten goed geleegd blijven.

Ilja
    Neem zelf ook veel rust. Rust bevordert ook de genezing van borstontsteking.

3. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

Apr 30, 2006
    1,290
    0
    0
    Spijkenisse
    Hoi,

Allereerst bedankt voor je tips.
    Jorrit krijgt nu om ongeveer 11.00 uur een kv flesje.
    Kan hij die wel gewoon blijven krijgen dan?

En op wat voor tijd kan ik het beste kolven dan?
    Hij krijgt nl ook een gekolfd flesje ( hij drinkt ook beter uit de fles als uit de borst, bij de borst spuugt hij nl veel ).

Groetjes MB2005.

4. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hoevaak kolf je nu dan?

Ilja

5. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

Apr 30, 2006
    1,290
    0
    0
    Spijkenisse
    Hoi,
    Beide borsten 2 keer, een keer omdat de ontstoken borst leeg moet ( en daarom neem ik gelijk de andere nog mee, anders heb ik dalijk in 1 borst stuwing en in de andere de ontsteking, en ik een flesje kunstvoeding geef en 1 keer om een gekolfd flesje te geven.
    Bovendien mag Jorrit nu naar de 2 flesjes kv per dag want hij krijgt al 3 dagen 1 keer per dag een kv flesje.

Je ziet het ik weet echt niet hoe ik het nu het beste aan kan pakken, maar ik wil echt stoppen met de bv.

Groetjes MB2005.

6. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

Jul 13, 2005
    15,340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Zoals ik ook hierboven al schreef kun je het beste beginnen met afbouwen als je borstontsteking helemaal weg is. Geen pijn meer, geen harde rode plekken, geen koorts meer. Anders is de kans op een nieuwe borstontsteking groter aanwezig.
    Mijn advies is om dus nu nog zoveel mogelijk de baby de borst leeg te laten drinken en om 's-avonds 1x de borsten leeg te kolven.
    Misschien is het voor jou handig om een lactatiekundige in te schakelen.

Ilja

7. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

Apr 30, 2006
    1,290
    0
    0
    Spijkenisse
    Hoi,

Oke, bedankt voor je advies!

Groetjes MB2005.

Share This Page