Iemand verstand van financien bij ver- en aankoop van een huis?

Discussie in 'De lounge' gestart door september08, 3 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Hi,

Zoals de titel het al wel aangeeft, we willen ons huis tekoop zetten en een nieuwe kopen...
    We heb een 1e makelaar over de vloer gehad en volgende week de 2e en hebben een gesprek bij de makelaar.
    Maar ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar ik naar moet zoeken qua prijs voor de nieuwe woning.

Bv het gespaarde deel van ons huidige huis bv 20.000 wat gebeurt daarmee? Is dat voor de bank of komt dat vrij als we ons huis verkopen?
    En dus inzetbaar voor restschuld of eigen geld voor een nieuw huis?

Het geld waar we de levensverzekering mee afsluiten, komt dat vrij of loopt de verzekering over in het nieuwe huis?

Kosten koper mag je die nog meefinancieren of is dit eigengeld?
    Rond de 10% op de aankoopprijs. Veeel zeg op 300.000... :(

Wat is verstandig als termijn voor de nieuwe rente? Hadden nu 20 jaar vast en iedereen vind dat zoveel... Helaas konden we daarom niet oversluiten vorig jaar. :(

En wat is de rente wat moet lukken? Mijn buurvrouw had een gesprek gehad en konden haar 2,3 bieden, maar ik zie veel 3,5 op 10 jaar..

Veel vragen, wie weet verveeld iemand zich en weet enkele antwoorden?! :) thx!

2. Dreamz3

Dreamz3 Fanatiek lid

9 dec 2010
    3.297
    96
    48
    Ik ben geen financieel expert, maar ik weet een aantal punten wel die je vraagt omdat wij momenteel zelf in de verkoop en aankoop van een ander huis zitten.

Wbt je restschuld die ontstaat, hiervoor zal je akkoord moeten krijgen van je bank voor de verkoop.
    Daarnaast moet het noodzaak zijn om je huis te verkopen, dus een scheiding oid.

Levensverzekering kun je volgens mij meenemen naar je nieuwe huis, ik weet niet of je die nu vrij kunt laten komen om een restschuld op te vangen.

Mocht het noodzaak zijn dat je je huis moet verkopen, dan mag je volgens mij wettelijk 20% bovenop de koopprijs van je nieuwe huis meefinancieren als restschuld, dus stel dat je een huis van 200.000 koopt, dan mag je, indien dit financieel op te brengen is natuurlijk, 240.000 lenen.

Volgens mij mag je de kosten koper wel mee financieren, tenminste in ons geval mag het wel.

Die 20.000 die gespaard is, gaat volgens mij van de hypotheek af, maar dat weet ik niet zeker.

3. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Dank je!

Maar mag ik geen restschuld hebben?? Of moet ik dat met eigen geld opvangen?
    De vraagprijs zal net onder onze hypotheek liggen, dus krijgen we zeker weten.. Helaas..

4. Dreamz3

Dreamz3 Fanatiek lid

9 dec 2010
    3.297
    96
    48
    Als de verkoop van je huis niet noodzakelijk is dan hebben banken het volgens mij liever niet, tenzij je het zelf op kunt vangen. Ik zou het eens vragen bij je hypotheek verstrekker

5. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    O dat wist ik niet..
    Zet de vraag op mn lijstje! Thx

6. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik denk dat je beter even met een "onafhankelijke" financieel adviseur kunt spreken.

Rentetarieven liggen aan de hoogte van je inkomen, hoogte van hypotheek en hoeveel % hypotheek tov taxatiewaarde etc. Ha gt dus van heel veel factoren af.

restschuld is ook per bank afhankelijk.

Gespaarde deel is van jullie.. maar soms is het gunstiger om dat in de nieuwe hypotheek te stoppen en de restschuld zelf te betalen (wij zitten in precies dezelfde situatie nu)

7. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Dank ukkie.
    Met het gespaarde deel kunnen we idd op 2 manieren inzetten, dezelfde hoeveelheid spaargeld hebben we ook. Dus kunnen het uitgeven op de gunstigste manier...

8. Dreamz3

Dreamz3 Fanatiek lid

9 dec 2010
    3.297
    96
    48
    Succes in ieder geval!

9. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Dank je...
    Vinden het best spannend om naar stuk duurdere huizen te kijken..
    Maar eerst maar eens ons huis leuk zien te verkopen.

10. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    Oh en hou rekening mee dat je een soort boete bedrag moet betalen ( weet niet exact zeker of iedere bank het doet maar ING toen wel) moesten 4500 betalen omdat we tevroeg hadden ingelost

11. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Ik zou je toch sterk aanraden om een afspraak in te plannen bij een adviseur. Het eerste orientatiegesprek is kosteloos en daar krijg je gelijk
    antwoord op al je vragen.

Ik zie namelijk reacties voorbijkomen, die niet helemaal kloppen volgens mij ;).

We hebben namelijk zelf onze woning in de verkoop en krijgen na verkoop een forse restschuld. Deze restschuld kunnen wij meefinancieren in onze volgende hypotheek tegen dezelfde rente (mits je inkomen toereikend is natuurlijk)

Als je waarde hebt opgebouwd in het huis waar je nu woont, dan ben je verplicht bij een volgende huis deze overwaarde in je nieuwe hypotheek te stoppen.

Kost en koper mag niet helemaal meegefinancierd worden. Je mag dit jaar maar tot 103 procent van de marktwaarde lenen. Dus als je een huis koopt van 200000 euro, dan mag je 206000 lenen en 6000 euro zelf betalen.

XXX tumtummetje

12. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ja m'n vriend zei al kk is lager en moet zelf betaald worden?!
    Het gespaarde deel gaat sowieso in het nieuwe huis. Of pm bij te betalen of restschuld af te betalen of verbouwing.

13. mammavanesmee

mammavanesmee Actief lid

1 mrt 2009
    437
    0
    16
    @ september08 Ik heb je en pb gestuurd

14. tuc

tuc Niet meer actief

Of het nu mag of niet...ik vind een restsschuld mee financieren heel dom eigenlijk, zeker als het geen kwestie van moeten is. Je betaalt dan eigenlijk nog bv 30 jaar af aan een oude schuld. Das hetzelfde als een oude creditkaart met een nieuwe afbetalen.
    Ik zou alleen verkoop en koop overwegen als je de restschuld en kosten koper met spaargeld kunt betalen.

15. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113

Hier moet ik toch even op reageren :D

Wij zijn ook absoluut geen voorstander van kredieten en leningen, maar in dit geval heeft het voor ons voordelen.
    Je bent namelijk verplicht om de restschuld zo snel mogelijk af te betalen, dus niet in 30 jaar ;).
    Je mag de restschuld sinds dit jaar maximaal 15 jaar aftrekken van de belasting (belastingvoordeel dus)

Plus de rente staat extreem laag. We hebben nu een hypotheek met gedeelte aflossingsvrij, maar krijgen straks een annuïteiten hypotheek met een groter huis maar voor maar 50 euro bruto per maand meer inclusief restschuld!! (We hebben nog geen ander huis gekocht hoor, maar uitgaande van de adviseur )

16. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.641
    1
    36
    Wij hebben net ons huis verkocht en een nieuwe gekocht.
    We hebben een restschuld van 25000 euro en mogen dit mee financieren in onze nieuwe hypotheek.
    Zitten wel wat andere regels aan vast, zo moet de restschuld binnen 10 jaar afgelost zijn en moet de rente voor die restschuld voor 10 jaar vastgezet worden.

Hoe het verder precies zit weet ik niet, wij hadden namelijk ook de intentie om gewoon een nieuw huis te kopen en dan maar even dubbele maandlasten te dragen.
    Maar gelukkig is ons huis toch nog verkocht en overlapt het elkaar kwa overdracht :)

En ik las iets over restschuld dat het "stom" is om mee te financieren en dat je moet proberen om het van eigen geld te doen, succes :D ik weet niet waar ik zo even 25000 euro vandaan moet plukken haha.
    En bij ons is de restschuld maar van een "flatje" moet je nagaan hoe hoog die kan zijn als je een eensgezingswoning met een restschuld verkoopt.

17. Nala010

Nala010 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.641
    1
    36
    Nog even een aanvulling, wij moeten ongeveer 10.000 euro eigen geld in brengen om te laten zien dat je een vermogen hebt, anders kregen we de hele nieuwe hypotheek niet..

18. tuc

tuc Niet meer actief

Of het nu 15 of 30 jaar is maakt voor mij weinig verschil. Ik vind een hypotheek al een schuld (die ik overigens zelf ook heb) en ga dus geen nieuwe aan met een oude schuld. Wij hebben ons huis ook met een fikse restschuld verkocht...maar ik zou nooit een ander huis gekocht hebben als ik het geld niet uit eigen zak had kunnen betalen.

19. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Wij hebben ook een aardig zakcentje, dus dat komt goed!
    Mocht de restschuld nog meer zijn, dan verkopen we het huis ook niet..
    We kunnen er wel blijven wonen, maar willen graag meer ruimte!

Maar dat moet ieder voor zich weten, wilde alleen graag wat antwoorden of tips op m'n vragen... ;)

20. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Ga naar een hypotheekadviseur. Ik zie hier verhalen voorbij komen die niet kloppen. Misschien in hun situatie. Maar in jouw situatie kan het heel anders zijn.

Vorig jaar mocht je 104% van de waarde van de woning lenen. Dat is nu minder. Voor ons hield dat in (zonder financiering restschuld die hebben we uit eigen zak betaald) incl aankoopmakelaar, dat we €200,- bij moesten leggen.

Wij wisten al dat we een flinke restschuld hadden als we ons huis verkochten. We hebben toen ook flink gespaard om zoveel mogelijk van de restschuld zelf te kunnen betalen en dat is gelukt. Een deelmis vanuit de levensverzekering/hypotheek gekomen.
    Voordeel is dat je veel meer keuze hebt in hypotheekverstrekkers.

Laat je goed voorlichten door een hypotheekadviseur. Zij weten voor iedere situatie de beste oplossing.

Deel Deze Pagina