Ik heb gehoord dat als je borstvoeding geeft, je beter je baby geen speen kan geven? geven jullie een speen ?
als je kleine geen speen "nodig" heeft zou ik geen speen geven maar soms wil het wel eens helpen de kleine even "stil" te houden en daar is niks mis mee hoor.... ze zullen wel bedoelen dat dat komt omdat de baby dan in de war kan raken omdat je bv geeft maar de kleine zal echt het verschil wel merken tussen even een speen of de borst.... wijzelf zijn nooit geen voorstander geweest van een speen, en hebben bij beide kids steeds de eigen duim "aangegeven" als de kleine dan behoefte heeft om te "sabbelen" heeft het de duim altijd bij zich en een speen wil nog wel eens uitvallen en die kunnen ze nog niet zelf terug doen he probeer het eens door steeds die duim in de mond te doen als je denkt dat het "sabbelbehoefte" heeft... gr.smoekie
Mijn oudste heeft naast borstvoeding wel een speen gehad, hij had erg veel zuigbehoefte dus met 3 weken de speen gegeven. Ik geef juist liever de speen, omdat je dat makkelijker af kunt bouwen. Vince hebben we ook een speen aangeboden, maar hij moet daar niets van hebben, hij is niet te foppen.
Dit is niet waar. Ja, natuurlijk merkt ie wel het verschil, maar het gaat om het zuigen. Zuigen aan een speen vereist een heel andere techniek dan zuigen aan de borst. Als je een speen of de fles geeft voordat je kindje goed aan de borst drinkt, kan er tepel/speenverwarring ontstaan. Dan heeft je kindje moeite om weer goed aan de borst te drinken. En kan zelfs helemaal ermee ophouden. Daarom wordt aangeraden pas met een speen/fles te beginnen op het moment dat de borstvoeding goed op gang is, niet eerder dan 4-6 weken. En geloof me, die verwarring wil je echt niet. Hier is het de druppel geweest waardoor het live voeden niet gelukt is ...
wij hebben wel een speen gegeven, al na een week. Jo dronk toen wel al heel goed aan de borst, vanaf dag 1 eigenlijk al. Hij was erg onrustig en dat hoort er in het begin ook wel bij natuurlijk maar hij vond de speen heel fijn. Nu heeft ie hem alleen nog bij het in slaap vallen. Hij spuugt hem vrij gauw uit en hoeft hem dan niet meer.
Een kindje dat bv geeft mag wel een speen maar het advies is daarmee te wachten tot het kindje goed drinkt. Daarnaast kan een speen honger signalen onderdrukken of minder duidelijk maken, dus daar moet je dan weer wel even wat allerter op zijn.
Hier bij beide kids geen speen... mn dochter zoog wel erg vaak/graag op onze pink en mn zoon heeft helemaal niks... de eerste tijd wou ik dat zowiezo niet ivm de bv en later wouden ze het gewoon niet. Ben ook niet rouwig om als ik soms hoor dat ouders er tig keer uitmoeten omdat een kind zn speen kwijt is en zonder niet wil slapen.
Na drie weken mijn pink te hebben moeten afstaan, tegen mijn principes in besloten een speentje te introduceren. En nu zijn ze niet meer zonder elkaar te vinden in bed.
Ik was ook heel erg tegen de speen maar moest er na een tijdje toch aan geloven. Ze had namelijk een hoge zuigbehoefte. In het begin dronk ze altijd 20 minuten maar toen mijn melkproductie opeens hard omhoog ging zat ze binnen 5 minuten vol. Haar zuigbehoeft was dus niet bevredigd en we zaten de hele dag met onze pink in haar mond. Ik geef de speen niet vaak, alleen als ze kort heeft gedronken en dus niet aan de zuigbehoefte heeft voldaan. Wij hoeven er 's nachts ook eigenlijk nooit uit omdat ze haar speen kwijt is want die heeft ze dan niet nodig. Ik wil ook niet dat ze op haar duim gaat zuigen want dit is idd erg moeilijk af te leren en krijgen ze scheve tanden van.
Hier nooit een speen gebruikt. Ten eerste niet vanwege het risico op zuigverwarring, en daarna gewoon omdat ik vond dat ze hun zuigbehoefte aan de borst moesten kunnen stillen.
dat bedoelde ik dus ook dat dat denk ik de reden is dat de kleine in de war kan raken als ze zeggen dat je beter geen speen kan geven.... en iedereen reageert hier (tenminste ik wel) uit eigen ervaring, en ik kan uit eigen ervaring zeggen dat mijn kinderen nergens geen moeite mee hebben gehad toen ze borstvoeding kregen, en daarbij een speen (ze hebben dan wel niet lang bv gehad, maar geen verwarring niks).... ze hebben beide een speen gehad, de oudste was binnen een half jaar van de speen af, die had er zelf geen behoefte meer aan, en bij de kleine meid deden we elke keer de duim in haar mond en toen ze die "gevonden" had ook bij haar de speen weg...maar wat ik al zei bij beide geen verwarring niets... dat verschilt gewoon per kind....jammer dat het zo te lezen bij jullie "fout" gegaan is, vandaar dat ik zeg dat iedereen antwoord vanuit eigen ervaring en dat jouw ervaring met een speen niet je van het is geweest.... wbt zuigverwarring daar heb ik al mijn eigen ervaring over geschreven en die is zoals gezegd voor elk kind natuurlijk weer anders.... wbt die zuigbehoefte....ook daarbij geld dat elk kind anders is....zelfs al zou ik 24-7 bv hebben kunnen geven, zou ik er niet aan moeten denken om de kleine ook als het "zuigbehoefte' heeft aan de tiet te moeten leggen... vandaar ook dat ik er persoonlijk geen probleem in zie om de kleine een speen cq duim te geven....sommige kinderen hebben nou eenmaal een enorme zuigbehoefte en ik kan me voorstellen dat er moeders bij zijn die toch echt niet 24-7 de kleine aan de borst willen hebben...ook moeders hebben recht op "quality time voor zichzelf" en wat is er lekkerder je kleine heerlijk "rustig" in de box te zien terwijl het heerlijk rustig om zich heen ligt te kijken met de speen in de mond omdat het anders zou blijven schreeuwen om een tepel-pink- weet ik veel wat
Maar omdat het dus fout kan gaan en toch regelmatig fout gaat, is het niet aan te raden om al een speen te geven. Tuurlijk het kan goed gaan... zoals bij jou.... maar je bent wel veel verder van huis als je met zuigverwarring komt te zitten...
tja "kinderen" "kleine" kinderen "kleine" zorgen, "grote" kinderen "grote" zorgen... ik ken zelf eerlijk gezegd geen ervaringen van vrouwen die bv gaven en een speen hebben gebruikt bij kleintjes, dus daar kan ik niet over oordelen hoewel ik wel kan begrijpen dat je er aardig mee "in de rats" zit als het je overkomt dat je kindje niet meer weet hoe en wat... daarom ben ik er zelf persoonlijk een voorstander van dat als je bv geeft je ook je partner dmv de fles bv laat geven (deden wij in het begin toen ik nog wel bv kon geven) zodat de kleine "beide kanten" leert kennen en ik denk dat je op die manier ook niet zo gauw "last" zult hebben van tepelverwarring omdat de kleine niet "beter" weet... en ook om de voornaamste reden dat het je als moederzijnde natuurlijk ook volledig afmat dat als je een kleine hebt met een grote zuigbehoefte terwijl je al om de 2 uur aanlegt ook nog eens tussen die tijd door moet aanleggen om aan die zuigbehoefte te voldoen...dan kan een speen of duim gewoon uitkomst bieden en is het in mijn ogen het proberen waard.... zo help je niet allen de kleine maar ook jezelf
Ik heb zelf ook en speentje gegeven, met 3 weken al! Ik wilde (durfde) het eerst ook niet, maar Dewi had die zuigbehoefte en als ik haar aan de borst legde werd ze histerisch omdat er nog melk kwam (te veel). En met speentje was dit verholpen, ze dronk wel erg goed ondanks ze de eerste drie dagen niet aan de borst lag! Het is natuurlijk afwachtten, als het niet nodig is zou ik het ook niet doen. Ik geef haar alleen het speentje door de dag (niet op bed), gelukkig valt ze zonder in slaap. Gr. Katja
Ik denk dat soms je eigen belang gewoon ondergeschikt is naar dat van jezelf... een volwassen vrouw kan relativeren. Ik vond het idd niet leuk om om de 2u te voeden (ong een uur en dan tussendoor nog afentoe zuigebehoefte stillen) maar ik weet dat het een tijdelijk iets is en dat met een paar weken maanden het veranderd... anyway hier een verhaal van tepel-speenverwarring. Mn dochter kreeg met ong 10 wk voor het eerst een flesje afgekolfde bv. Na die tijd regelmatig... ong 1 tot 2x per dag. Vrij snel begon het geklooi aan de borst met een ontevreden dochter, veel loslaten, weigeren enz. gewoon omdat een fles makkelijk dronk ondanks een kleine speen, regelmatig ff pauzeren tijdens het drinken enz. Als ze al aan de borst dronk (heb in die 10 maand zeker 4 periodes gehad van borstweigeren, varieerend van een paar dagen tot soms een paar weken) dan dronk ze slordig. In periodes dat ik wel alle voedingen zelf gaf ging het beter en dronk ze beter maar helaas moest ik ook afentoe bij haar weg. Nu was dit met een speen voor een fles maar met een gewoon speentje KAN het net zo gaan... hoeft natuurlijk niet maar het is als het gebeurd enorm frustrerend en vervelend. Was bij mn zoon dan ook erg op mn hoede dus hij heeft pas met 6 mnd voor het eerst uit een fles mogen proberen van me... natuurlijk was dat enrom wennen voor hem maar na veel weigeren van de fles is er nu een fles die hij wel accepteerd maar hij heeft duidelijk liever de borst. Ik zou het dus wel gewoon proberen maar merk je dat het drinken aan de borst veranderd in negatieve zin zou ik accuut stoppen. Persoonlijk is de bv me dierbaarder dan mn quality-time in mn uppie... dan maar gewoon de borst of pink om de zuigbehoefte te stillen.
Dat afmatten is jouw persoonlijke ervaring. Ik heb het niet zo ervaren. Ik vond het prettiger om mijn kind niet te foppen. Ook i.v.m. LAM vond ik het prettiger om volledig en exclusief te voeden. En er is een heel handige oplossing hoor: gewoon je kind in een draagdoek dragen. Heb je zelfs niet eens een box nodig. (Ik vind een 'rustige' baby met speen in een box GEEN prettig gezicht). Papa's kunnen zat andere dingen doen naast het eten geven. De flesjes kwamen hier pas in the picture toen ik weer naar mijn werk ging na mijn verlof.
daar zal denk ik ook wel het verschil in zitten stranger... jouw dochter kreeg met 10 wkn haar eerste flesje met afgekolvde melk, terwijl die van mij (beide) met een week (ze dronken beide goed aan de borst) flesjes afgekolvde melk kregen van mijn man.... later zijn we helaas over moeten gaan op fv maar bij mij zaten ze dus al eerder aan de fles, denk dat daar toch ook wel verschil in zal zitten? ben in ieder geval blij dat wij niet datgene hebben meegemaakt als jij want dat zit je idd wel in zak en as denk ik... tja dat is dus wat ik vaak zeg, het verschil van mens... ik had gewoon geen zin om 24-7 mijn kind aan de borst te hangen terwijl hij daar voor mijn gevoel al bijna aan hing, en daarbij ook niet om mijn kind constant in een draagzak te dragen want ik heb de ellende daarvan om me heen kunnen zien....(moeders die niets meer kunnen omdat de kleine dan door merg en been huilt als het niet bij moeders "hangt" ) en tja jij kunt het "foppen" vinden, kinderen kun je niet zo gauw "foppen" ook niet met een speen, als ze echt "honger" hebben kun je die speen wel vastplakken maar willen ze die echt niet hoor...dan blijven ze doorgaan tot ze iets krijgen "waar iets uitkomt" wbt een box die is er niet voor niets en ik vond het wel heerlijk de kleine lekker rustig in zijn en haar box te zien liggen terwijl het de wereld om zich heen ontdenkt....al dan niet met speen of duim..... ook dat is weer per persoon verschillend en dat is ook heel logisch.... hoe dan ook voor "ons gezin" heeft de opvoeding zoals wij die gegeven heben van baby af aan goed gedaan in ieder geval want ik heb 2 heerlijk rustige kids bij tijd en wijle ontdeugend en is dat niet waar iedereen naar streeft? zo gaan we het met deze 3e straks ook weer doen...ik ben weer van plan bv te geven gecombineerd met flesje zodat paps de kleine ook de fles kan geven (al dan niet afgekolfd) en mocht het bv weer niet lukken dan gewoon over op fv en mocht het nodig zijn dan komt ook deze keer weer de "speen" in beeld...liefst duim want die hebben ze altijd bij zich....
Alannah had heel veel zuig behoefte dus we mochten haar vrij snel de speen geven. Maar in het begin wilde ze helemaal geen speen en stond ik vaak met naast haar bedje met mijn pink in haar mond. Pas na een paar weken pakte ze de speen. Hier geen tepel - speen verwarring gehad.
Ik heb na 4 weken ongeveer de speen gegeven. Aiden had een onwijze zuigbehoefte. Hij krijgt nu de speen als hij de zuigbehoefte heeft. In bed krijgt hij hem juist niet, om de reden dat je er dan idd tig keer heen moet om dat ding in zijn mond te doen. In bedje moet hij gewoon zelf leren in slaap te komen en dit gaat prima. Ik ben meer een voorstander van een speen dan een duim, omdat je het zelf in de hand hebt en het ook zelf kan afbouwen. Daarnaast is een speen beter voor de tanden (op latere leeftijd! )....