zwanger na miskraam?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Wendy06, 1 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wendy06

Wendy06 Actief lid

26 jun 2006
    437
    0
    0
    Velserbroek
    Hallo,

Ik heb op 16/17 augustus een miskraam gehad. Ik was toen 6 weken zwanger. De miskraam is helemaal vanzelf verlopen (dus geen curretage nodig). Op 17 augustus ben ik ook langs de gyn gegaan en die heeft een echo gemaakt en zag dat er inderdaad niks meer zat. Ik was het vruchtje die nacht verloren. Tot 22 augustus heb ik (redelijk licht) gebloed.

Na deze miskraam ben ik niet meer ongesteld geworden.
    Nu was het vorige week 5 weken geleden (als ik reken vanaf de laastste dag dat ik bloedde) en ik had last van erg gevoelige borsten en was heel erg moe overdag dus ik dacht wie weet....:)
    Ik heb dus weer een test gedaan en deze was positief! Ik heb dus heel blij een berichtje op dit forum geplaatst dat ik weer zwanger ben! Toen kreeg ik als antwoord dat het ook zo kan zijn dat het nog het HCG van de vorige zwangerschap kan zijn!

Ik wist niet dat dat zo lang in je bloed kon blijven. Dus ook verloskundige gebeld en zij (de assistente) gaf eigenlijk hetzelfde antwoord. Mijn vraag was natuurlijk hoe ik het dan wel zeker kon weten. Nou dat is een kwestie van afwachten gaf ze als antwoord. Als ik binnen de komende 2 weken nog niet ongesteld ben geworden moest ik maar weer een test doen.

Je begrijpt dat ik nu dus behoorlijk in de zenuwen zit. Ik heb er ook vaak pijn in mijn buik van (ik ben echt zo'n stress kikker!). Mijn borsten zijn nog steeds erg gevoelig. Echt heel de borst is gevoelig niet alleen mijn tepels (is dat normaal?).

Mijn vragen:
    1. Klopt het inderdaad dat het alleen maar een kwestie is van afwachten? kunnen ze niks doen om het wel zeker te weten en zo wel...wat moet ik dan ondernemen?

2. Stel het is wel zo...vanaf welke dag ga je dan rekenen? is dat vanaf de eerste dag van de MK of vanaf de laatste dag van het bloeden? als het de eerste dag is en ik ben nu wel zwanger...dan ben ik nu al 6 weken en 3 dagen zwanger!

3. Wijzen gevoelige borsten niet (of wel!!!) op een zwangerschap? ik heb hier anders echt NOOIT last van (trouwens tijdens vorige zwangerschap ook niet...wel licht misselijk en veel moe).

Alvast heel erg bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen! :)

Wendy

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Wendy,

als je miskraam volledig was en de gynaecoloog heeft met een echo gezien dat je baarmoeder leeg was, dan is de positieve test van een nieuwe zwangerschap.
    Je rekent deze zwangerschap vanaf de eerste dag van de miskraam. Je hebt wel een termijnecho nodig straks omdat je nooit weet wanneer de eisprong was de eerste cyclus na een miskraam, maar voorlopig neem je dus de eerste dag van het bloedverlies van de miskraam als uitgangspunt.
    Zere borsten kunnen een zwangerschapssymptoom zijn, maar je kunt nooit op symptomen afgaan, alleen een positieve test geeft bewijs voor zwangerschap.
    Het is inderdaad afwachten, maar de kans dat je nu weer zwanger bent is heel groot. Maak alvast een afspraak voor een (vroege) echo.

Mirjam

Deel Deze Pagina