Lieve dames, Zo nu en dan slaat ons de onzekerheid toe, we kunnen er niets aan doen zeg ik maar! Ik heb een vraagje. Ik heb al een tijdje onder mijn rechterborst last van een druk/pijn. Dit straalt ook uit naar mn rug, bij mn schouderblad. Het is echt direct onder de borst. Anyway. Soms ook last van schouderblad/rug, en dan kan ik niet altijd vertellen waar het nou begonnen is, voor af achter. Maar goed, we lezen ons allemaal in over de zwangerschap, en nou kwam ik tegen dat pijn rechts onder de borst en/of schouderblad een symptoom zou kunnen zijn van zwangerschapsvergiftiging en dat dit na zo'n 20 weken optreedt meestal. Goed, we grijpen vaak naar de worst scenario, en rationeel gezien is dit voor nu niet echt alarmerend. Toch ben ik heel erg benieuwd naar ervaringen van anderen. Hebben anderen ook last op deze plek tijdens de zwangerschap? Of mensen die een zwangerschapsvergiftiging (al wordt dat niet meer zo genoemd) hebben gehad en mij dit een beetje uit mijn hoofd kunnen praten? Want het blijft achter in t hoofd toch hangen.. Ik ben overigens 22 weken zwanger. Sorry voor de lap tekst, but mommies, I need your geruststelling.
Samm26, hoe is je bloeddruk? Als je je zorgen maakt kun je een extra afspraak maken bij de VK. En in hoeverre heb je meerdere v dezesymptomen? Symptomen Dit zijn de symptomen van eclampsie: Versterkte reflexen Verhoogde prikkelbaarheid Hoofdpijn Tintelingen in je handen Het gevoel dat er een band strak om je buik of hoofd wordt getrokken Flitsen of sterretjes zien Vochtophoping, gewichtstoename Concentratieproblemen Pijn in de bovenrug of tussen de schouderbladen Eiwitverlies in de urine Misselijkheid/veel braken Pijn in de bovenbuik of onder de borst Ik herken jouw klacht deels. Ik krijg verschrikkelijke pijn in mijn ribben tussen mn borsten. Gister was het zo erg dat ik moest janken en bijna geen houding kon vinden die verlichting gaf. Maar het is de baby en weinig ruimte in de buik en hij ligt hoog bij mij (34wk nu). Bij mij straalt het alleen niet uit.
Dit zijn de symptomen van de meest ernstige variant toch? Qua bloeddruk zit ik goed. Al is dat wel lastig want ik heb normaal een lage bloeddruk, dus een verhoging zal al snel onder normaal vallen. Zou dat moeten opmeten.. Voor de rest eigenlijk geen andere symptomen. Had wel erg last van hoofdpijn, maar das nu weg. En misselijkheid, niet vaak maar af en toe, eergisteren voor t laatst echt overgegeven. Spannend! Jij bent er al bijna. Ja hoe verder hoe meer ruimte ze in beslag nemen he
Ik zou even contact opnemen met je vk als je er echt pijn hebt. Ik had dit namelijk ook en ik bleek later pre-eclampsie te hebben. Ik had deze klachten wel al een tijdje en weet dus niet of ze er echt rechtstreeks aan gelinkt waren. Maar ik had ook echt pijn onder mijn borst met uitstralingen naar mijn rug etc zoals je beschrijft. Ik wil niet zeggen dat jij dat nu ook hebt, maar ik zou voor zekerheid toch even contact opnemen. Ze kunnen dan evt de eiwitten in je urine checken. Beter een extra controle dan deze onzekerheid Het zou ook kunnen zijn dat de baby lastig doet natuurlijk, maar dan heb je wel bevestiging Ik wil je overigens niet bang maken hoor, maar extra controle kan nooit kwaad
Hmm.. had je er continu last van? Bij het opstaan meteen? Of begon het bijvoorbeeld na het eten of later op de dag? Ik trek niet zo snel aan de bel
Volgens mij is er nog 1 ernstigere variant. Wat ik wel heb geleerd onlangs is dat bij een vrouw zwangerschapsvergiftiging over het hoofd werd gezien omdat er niet echt sprake was van een hele hoge bloeddruk. Maar de bloeddruk was voor haar doen wel hoog. Normaal had ze namelijk altijd laag. Dus men moet er wel alert op zijn dat als het een afwijkende bloeddruk voor jouw doen is maar niet alarmerend hoog er niet automatisch geconcludeerd kan worden dat er geen sprake is van een hoge bloeddruk. Maar ik denk dat je pas uitsluitsel krijgt als je je laat onderzoeken door de VK. Ik trek nu de laatste tijd wel sneller aan de bel. Normaal ben ik ook heel afwachtend maar de VK had me op het hart gedrukt gewoon te bellen want zij kunnen je echt geruststellen middels een belletje en soms is dat voldoende om het los te kunnen laten.
Ja.. ik weet niet wat de precieze bloeddruk was voorheen. Ik ben weleens met klachten zoals duizeligheid bij de dokter geweest en die had toen geconcludeerd dat ik een lage bloeddruk had. Ik heb een fitbit, en nu ik die weer om heb sinds een paar dagen, zie ik dat mijn hartslag in rust veel hoger is dan normaal. Maar goed, de fitbit geeft alleen slagen per minuut aan, niet boven - en onderdruk. Ik ben dus zelf inderdaad ook niet zo snel met bellen. En heb zelf niet een verloskundige die me op het hart drukt dat het wel kan haha. Maar ze is nu ook op vakantie dus dan zou k een vervangster moeten bellen.. vind die drempel altijd zo hoog. Bedankt voor je advies en meedenken
Je kan altijd even bellen , als het echt iets is kan het namelijk ook heel snel gaan. Eigen ervaring : laatste paar (4-5) weken wat hogere bloeddruk bij de zwangerschap elke week urine getest op eiwitten , die waren alleen aanwezig in laatste week (38 voor mij). Mocht niet meer naar huis en bij 38,2 poging tot inleiding ivm ‘opkomend’ PE (werd keizersnee ivm andere complicaties). Dus daar hebben ze echt wel snel op gehandeld (binnen 2 dagen). Edit : ps ik heb overigens nooit klachten gehad tijdens de hele zwangerschap.
Hier ook iemand die het moeilijk vind om toch te bellen. Maar er is me nu al meerdere keren op het hart gedrukt dit in alle gevallen gewoon te doen. Liever 10 x voor niks dan 1 keer te te laat. Hier bleek ik bijv. toch al een tijd met een mega blaasontsteking te lopen en zat ik een aantal weken terug toch ook op randje van zwangerschapsvergiftiging en zit ik nu aan de bloeddrukpillen. Niet om je bang te maken, maar zelfs al zou het voor je eigen geruststelling zijn, zou ik gewoon bellen. Invaller of niet.
Ja, ik adviseer anderen ook altijd te bellen! Maar als je t zelf moet doen is het altijd lastiger. Ik denk dat ik pas ben gerustgesteld als ze echt mn urine hebben gecheckt, en daar wil k niet zo op aandringen.
Ik snap je helemaal. Waarschijnlijk hoef je daar niet eens op aan te dringen en komen ze daar waarschijnlijk zelf al mee als je belt met deze klacht. En onrustig blijven door onzekerheid is ook niet goed he
@Samm26 goed zo bij twijfel ook altijd doen zeggen ze! Wel alvast succes , en ik zal voor je duimen dat het niks is ! Laat je het ons weten?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet meer zo goed, wel dat erger werd naarmate zwangerschap vorderde. Ik belde zelf ook niet snel, maar ze kunnen het misschien telefonisch wel gewoon al beoordelen. Zou je zeker aanraden even de vk te bellen. Zeker voor je eigen gemoedsrust
Ja true. Maar k denk dan, en als t helemaal niets is, gaan ze me de volgende keer ook niet serieus nemen? Maar goed, ik denk teveel he. Haha.