Ik wil graag met mijn dochter koekjes maken met van die uitsteekvormpjes. Nu vraag ik me af wat voor mix/beslag/deeg moet je daarvoor hebben?
Ik zou in ieder geval voor deeg kiezen zonder ei, zodat het niet erg is als ze het in haar mond stopt. Ik heb zelf dit recept voor zandkoekjes opgezocht, nog niet uitgeprobeerd, maar zandkoekjes vind ik persoonlijk erg lekker: 1:2:3 - suiker:boter:bloem verhouding, dus bijvoorbeeld: 100 gram suiker 200 gram boter 300 gram bloem + een klein beetje zout en wat citroenrasp of een zakje vanillesuiker naar smaak Eerst de suiker en boter (en evt citroenrasp) door elkaar kneden en dan pas de bloem erdoor kneden. Lekker dik uitrollen (zeker halve cm) en lekker lang bakken op 140 graden (minstens een half uur, maar af en toe gewoon even kijken hoe ze er uit zien. Lichtbruin is goed.)
lijkt me idd leuk om echt de ouderwetse koekjes te maken zoals we vroeger deden met uitsteekvormpjes! Maar die prinsessencqakjes is ook wel een leuk idee om een x te doen.
zelf ben ik voorstander van zoutdeeg ik vind zandkoekjes deeg vaak zó verschrikkelijk plakken... drama. En oke, zoutdeeg koekjes kun je wel niet eten, maar het werk veel leuker en fijner. Verder cupcakes maken jij zet alle ingredienten uitgemeten klaar, kind mikt het in een kom en mag mixen En dan later versieren: beetje slagroom bv erop en dan bakjes met gekleurde hagelslag, hagelslag, vlokken, mini smarties etc en versieren maar
zoutdeeg klinkt leuk, maar waqs juist de bedoeling om ze wel op te eten!!! Denk dat ik toch voor de simpele koekjes ga. Mijn dochter van bijna 2 krijgt nog niet echt snoep/chocolade (hmm ben ik streng?) en als ze een taartje krijgt aangeboden met slagroom of iets dergelijks wil ze het vaak niet. Bischuitje wil ze wel, dus hoop daarom dat ze de zandkoekjes achtige koekjes wel wil.
Deeg een dag van te voren maken, in de koelkast op laten stijven en een half uurtje voor gebruik eruit halen. dan hief je alleen no maar uit te steken en te versieren. Scheelt erg veel tijd qua spanningsboog. Een heerlijk deeg dat niet plakt: glazuur is optioneel.. Knapperige koekjes Ingrediënten Nodig voor ongeveer 30 koekjes (Ø 10 cm) Voor de koekjes: ■ 200 g boter op kamertemperatuur ■ 200 g suiker ■ 2 zakjes vanillesuiker ■ 1 ei (50 g) ■ 400 g bloem ■ een snuifje zout Voor het glazuur: ■ 1 kg poedersuiker ■ 150 ml eiwit (5-6 eiwitten, afhankelijk van de grootte van de eieren) ■ 1 eetlepel citroensap (of azijn) Bereiding 1. Meng de boter, suiker, vanillesuiker en het zout tot een zachte, luchtige massa. Meng het ei erdoor en voeg de bloem toe. Blijf mengen tot je een bol kunt vormen. Laat het deeg minstens 2 uur of een ganse nacht in de koelkast rusten. Verwarm de oven voor op 180 °C. Bebloem je werkblad lichtje s en rol de helft van het deeg uit tot ongeveer een halve centimeter dikte. 2. Steek met behulp van koekjesvormpjes koekjes uit het deeg. 3. Leg de koekjes met voldoende tussenruimte op een met bakpapier beklede bakplaat. Bak ze ongeveer 10 minuten tot de randen goudbruin zijn. Haal uit de oven en leg de koekjes voorzichtig op een taartrooster om af te koelen. 4. Zeef de poedersuiker en klop er met de mixer of keukenrobot geleidelijk het eiwit onder. Klop stevig door tot alles vermengd is. Voeg dan het citroensap of de azijn toe. Laat de klopper een 6-tal minuten op hoge snelheid draaien tot je een stevige massa bekomt. Voeg een klein beetje water om het glazuur vloeibaarder te maken. Breng het glazuur over in een spuitzak met kleine spuitmond en decoreer er de koekjes mee. Tip: Je kunt het glazuur kleuren met een kleurstof naar keuze.
Wij maken meestal zandkoekjes. Groot succes hoor. Onze dochter is iets ouder en heeft al wel de concentratie om me echt elke stap mee te helpen, maar het allerleukst blijf het uitsteken met de vormpjes en het smullen geblazen als alles klaar is!
Vanmiddag bij de AH eens wezen kijken wat ze daar precies hadden en toch vor een kant-en-klaar mix gegaan voor gewone platte koekjes zonder extra's. Eerst maar eens kijken hoe het gaat en of dochterlief en ik het leuk vinden. Nu van het weekend maar even uitsteekvormpjes kopen.