Hoe je gewicht controlen en je conditie

Discussion in 'Gezondheid' started by Yasminaa, May 1, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Yasminaa

Yasminaa Bekend lid

May 8, 2010
    717
    0
    0
    Ik zou graag weten hoe andere meiden hun gewicht en conditie control houden? Of deden.
    Er is vast wel meiden hier die geinterseerd zijn hoe en wat en gezond blijven tijdens je zwangerschap vanwege overgewicht etc!
    De reden dat ik een topic open is zodat ik een duidelijk overzicht en antwoord krijg van anderen en niet alleen ik maar andere zwangere meiden.

Ik was verbaasd hoe sommige alleen maar 6 kilo of 3 , 2 kilo zijn aangekomen tijdens zwangerschap en vraag me af hoe zij/jij/jullie deden!
    Ik wil niet zeggen dat ik obsessed ben met mijn gewicht, maar meer van hoe ik mezelf kan verbeteren of gezonder zwangerschap ..zodat ik het einde trimester redt en niet moeilijker voor me wordt!

Ik ben aantal weken gestopt met sporten ,vanwege mijn misselijkheid en ziekheid en luiheid ..probeer ik weer de draad op te pakken!
    Ik eet ook gezonder alleen ben ik laatste tijden echt gestopt met groente eten(oke, bij saus maken zitten er wel groente) maar echt letterlijk echt groente doe ik dat niet meer! Ik eet wel veel fruit.

IK hoop dat jullie mij begrijpen aangezien Nederlands niet meer mijn sterkste vak is! Begin langzamerhand steeds slechter te worden:)

2. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Ik snap je streven, maar (veel) aankomen ja of nee is helaas niet altijd te beheersen met gezond eten en bewegen. Je hormonen doen ook heel veel. Hier ook gezond eten, maar toch al 21 kilo erbij.

Denk dat je inderdaad niets meer kunt doen dan gezond eten en regelmatig (rustig) bewegen, dus wandelen, fietsen en zwemmen.

Succes!

3. Hopje

Hopje Actief lid

Jan 7, 2009
    172
    0
    0
    Ik zie dat je nu 10 weken zwanger bent, je gaat je vast over een paar weken weer fitter voelen en minder misselijk. Dan heb je ook weer meer puf om iets te doen. De eerste weken bij mij waren ook futloos en toen zag ik mezelf ook echt groeien... dat werd beter toen ik me weer beter ging voelen.

Gewicht zegt mij niet zo heel veel, het gaat er mij vooral om wat ik in de spiegel zie. Ik fiets veel, ik ga naar zwangerfit, en ik ga 's avonds na het avondeten niet onderuit gezakt op de bank zitten. (tuin in, fietsen, wandelen, of wat dan ook).
    Ook ga ik naar zwangerfit, dus één keer per week écht zweten.

Maar eten is erg belangrijk! Ik snoep gewoon niet, maar eet fruit, brood, als ontbijt havermout, en 'savonds echt groente en aardappels zonder sausjes. Gewoon basic-gezond dus.

Vervolgens zie ik wel wat er gebeurt met de kilo's. Ik ben nu al bijna 10 kilo aangekomen, maar je ziet het gewoon niet, ik heb alleen een dikke buik.

Gezond eten en in beweging blijven, is echt het enige wat je kunt doen volgens mij. En niet zoveel op de kilo's letten, maar vooral het 'beoordelen' in de spiegel.

En niet bewust gaan afvallen!! Al die afvalstoffen is niet goed die dan los komen. (als je ziek bent en overgeeft is het niet anders, maar ga niet op een streng dieet ofzo... je hebt de voedingsstoffen echt wel nodig)

Enne: Je Nederlands is prima!

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Die gewichtstoename kan door zoveel dingen komen. Inderdaad door slecht eten. Maar ook omdat je veel vocht vasthoud. En dunnere mensen maken vaak ook een groter reservelaagje aan, dat hebben dikkere dames al liggen..

Je kunt niet veel neer doen dan gezond eten.
    En de moeheid, conditie wordt vaak wel wat beter in het middelste trimester. En lekker blijven bewegen als dat wil (lopen, fietsen, zwemmen)

5. Yupgup

Yupgup Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    3,745
    0
    36
    Onze grote beer en kleine welpje!
    Gelderland
    Ik ben nu bijna 8 kg aangekomen. Heb er niet op gelet maar goed naar mijn lichaam geluisterd. Er is een aantal dingen die je kunt doen:
    - Bij trek, niet gaan (snoep) snaaien maar lekker brood, fruit of zuivel pakken.
    - Zuivel vult heel goed, dus denk je, ik heb vandaag ECHT voldoende gegeten, pak dan zuivel voor een 'vol' gevoel.
    - Voldoende blijven drinken! Probleem van veel mensen is dat ze dorst met honger verwarren.
    - Niet denken 'ik ben zwanger dus dik word ik toch wel'.
    - Denk om je beeb! Die heeft voldoende (gezonde) voedingsstoffen nodig. Dus eet je weinig groente, probeer dan eens tomaat en komkommer op brood, of een kleine salade bij je eten.

Verder heb ik totaal niet opgelet dat ik te dik zou worden en wil je dan ook afraden om op dieet te gaan oid. Zorg dat je voldoende eet. Ik zat op 3500 kcal per dag (=veel, maar heb er zelf al ong 2900 nodig).

En bedenk je ook dat het voor een groot deel genetisch is bepaald. In onze familie komen we niet veel aan. In mijn schoonfamilie wel, zo'n 20-30 kg, maar zij zijn het na twee weken weer kwijt. Zij houden gewoon veel vocht vast in de zwangerschap en daar kun je helaas niets/weinig aan doen!

Sporten heb ik in het begin niet gedaan. Later luisterde ik naar mijn lichaam, had behoefte om wat te gaan doen dus ben baantjes gaan trekken. En vaker de trap gepakt, lopen/fietsen ipv de auto, enz.

6. x0x0

x0x0 Actief lid

Jan 17, 2012
    114
    0
    0
    Mijn startgewicht was 50kg
    Met 24weken 58kg
    En ik ben 1.65m

Ik had ook het idee dat iedereen maar 4kg was aangekomen of soms zelfs nog niks! Ik heb een flinke buik en borsten, dus ik neem aan dat daar het gewicht vooral in zit.

Ik eet gezond en gewoon wanneer ik trek heb. Ik eet geen chips, maar wel chocolade en als ik uiteten ga ook gewoon desserts.

Bijv. Bruine bagel met boter een plakje kaas, tomaatje in de morgen, 2 uur later wat fruit (evt. met yoghurt) en dan heb ik vaak een paar uur later weer trek dus eet ik weer een broodje en dan mn avondeten, en rond 8-9uur heb ik vaak weer trek, dus dan kies ik voor fruit en vaak ook nog wat chocolade.

En ik drink veel water, eigenlijk geen andere drinken, soms verse jus.

Dus ik eet wel veel eigenlijk haha!

Ik probeer ook naar de sportschool te gaan, niet om af te vallen, maar om mij te ontspannen en het is natuurlijk ook gezond.

Ik fiets voor 20-30min, loop op de loopband voor 20-30min. Ik probeer 3keer in de week te gaan, maar dat wilt nog niet echt lukken haha.

En zwemmen/yoga is ook altijd goed, voor jou en je baby.

7. Evvie

Evvie Fanatiek lid

Feb 13, 2012
    1,118
    30
    48
    Wat de anderen al zeiden, je kunt er niet altijd heel veel aan doen hoeveel je aankomt. Familieleden met mijn bouw komen allemaal best veel aan tijdens de zwangerschap en raken het moeilijk kwijt, ik ben bij de eerste maar 7 kilo aangekomen en heb vooral de laatste weken erg veel genoten van gebak en koekjes en dergelijke! Nu ben ik tot nu toe bijna 4 kilo aangekomen en heb weer van die eetbuien... Aan mijn conditie kon en kan ik helaas niet werken en dat is een aanrader om wel te doen!

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,181
    16,514
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zelf ben ik 23 weken zwanger en ik let enorm op mijn eten temeer omdat ik al aan de zware kant ben maar hier vliegen de kilo's er naar mijn gevoel veel te snel aan.Ik ben nu in totaal 7 kilo aangekomen dus het valt nog mee maar omdat ik al aan de zware kant ben is het des te confronterender.Ik beweeg voldoende en zou best meer willen bewegen maar zo'n derde zwangerschap is gewoon zwaarder en intensiever en ik moet echt goed naar mijn lichaam luisteren en niet mezelf voorbij lopen.
    Sommigen hebben gewoon geluk dat ze weinig aankomen en anderen hebben de pech dat ze veel aankomen terwijl ze zichzelf echt niet hele dagen aan het volvreten zijn.

9. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,169
    10,678
    113
    En bedenk dat als je in je hele zwangerschap maar vier of vijf kilo aankomt, je op jezelf bent ingeteerd! Want je maakt gemiddeld drie en een halve kilo kind, een pond placenta, een kilo baarmoeder, een liter (een kilo) extra bloed, een half pond extra tiet en een plons vruchtwater, dus ook zonder vocht vasthouden heb je al een kilo of zeven extra ballast. Zo weinig mogelijk aankomen moet niet je streven zijn, gewoon lekker gezond blijven leven! Weet niet hoe het bij jullie is, maar mijn vk heeft me na de intake ook nooit meer op de weegschaal gezet. Ik houd t zelf wel een beetje bij; tien kilo tov week 11, nu in week 30. De laatste weken komt erbij wat ik extra aan kind en aanverwanten verwacht, dus ik vind t prima zo. Straks moet je ook nog zo'n 300kcal per dag leveren aan borstvoeding, een beetje voorraad kan geen kwaad!

10. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

Feb 2, 2008
    5,082
    0
    0
    Hier al 27 kg erbij...:):)

Combie van zwangerschapsdiabetes (gebruik insuline nu), liters vocht vasthouden, obstipatie.

De grootste boosdoener is de BI en harde buiken. Hierdoor kan ik weinig tot amper bewegen vd pijn of harde buiken. Moet ook verplicht rusten elke dag.

Van iemand die elke dag hele dagen in de weer was met zoontje, drie honden en drie paarden, zit ik in nu in huis, het enige wat ik loop is naar de wc en keuken. Verder kan ik niets......en het is best frustrerend.

Ik verbrand dus niets meer.

Hier bij de gyn ivm zw suiker, wel elke 3 weken op de schaal.

11. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    Hier maar 2,5 kilo erbij. Ben de eerste 20 wkn van de zwangerschap extreem duizelig geweest en misselijk. Ben toen niets aangekomen, maar ook niet afgevallen. Vanaf week 23 is er bij mij zwangerschapsdiabetes geconstateerd en heb ik een dieet gekregen. Met dat dieet moest ik oppassen dat ik niet ging afvallen. Nu ben ik in totaal ongeveer 2,5 kilo aangekomen en dus ingeteerd op mijn eigen reserves. Nu is dat niet zo heel erg aangezien ik overgewicht heb, maar normaal is het zeker niet.

12. Yasminaa

Yasminaa Bekend lid

May 8, 2010
    717
    0
    0
    Dank jullie wel voor reactie's!.
    Ik probeer ook totaal niet afvallen of een streng dieet , das zou echt ontverantwoordelijk zijn!
    Ik probeer ook echt gezond te eten en gewoon normaal zoals altijd!
    Groente wil nog steeds niet lukken tenminste het komt niet?!
    Fruit eet ik als een gek , vind het ook echt heerlijk!

Het is alleen dat bewegen echt voor mij niet meer lukt en voel me zo lazy! heb 4 weken nu echt niets gedaan meer ..en merk echt aan me lichaam dat dit niet goed is ..!

Idd ik geloof ook echt in van gezond en sporten! Zolang mijn conditie goed is kan me eigenlijk niet schelen hoeveel ik aankom!

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

yasmina: dat komt wel weer. Nu ben je het allerhardst aan het werk, je bent niet voor niets zo moe! je bent nu echt je kindje aan het maken, over een aantal weken komt de energie echt weer terug. Geef nu toe aan het moe zijn, je lichaam vraagt erom.

14. Libra1

Libra1 Bekend lid

Dec 2, 2011
    531
    0
    16
    NULL
    NULL
    Inderdaad die energie komt normaal gesproken wel weer.
    Ik sportte wel heel fanatiek, maar zo vanaf een week of 8 tot 17 werd ik echt heel moe. Kon gewoon in de middag gaan slapen! Toen stond sporten ook wel op een lager pitje. Maar langzamerhand kwam de energie weer, en nu 27 weken ver, ben ik weer fanatiek aan het sporten. Voel mij qua energie bijna niet meer zwanger ;) Natuurlijk sport ik wel iets minder hard, ik ga nu 3x in de week en probeer niet helemaal bekaf te worden. Maar ik vind het wel heel belangrijk om te blijven bewegen.

Zolang je je dus goed voelt zeker aan de gang blijven :D

Share This Page