Is er hier een arts op het forum doe verstand heeft van botbreuken en die voor mij iets kan bekijken. Heel stom afgelopen maandag niet gevraagd om de beelden van de foto en de scan te mogen bekijken en nu lees ik net in de brief aan de huisarts termen waarvan ik denk oké. Is het dan toch niet een " breukje". Al denk ik dat niet helemaal, want als het een klein "simpel" breukje was dan mocht ik het in de komende weken wel gaan belasten maar mag het 6 weken niet belasten. Het gaat om het volgende: Ct scan Comminutieve fractuur mediale begrenzing van het os naviculare. Verder normale articulatie. Foto afgelopen maandag Status na fractuur os naviculare en avulsiefractuurtje cuneïforme mediale. Ongewijzigd Wel op Google gekeken en kom een eind, maar misschien zoek ik bevestiging dat het klopt
Nee klopt maar via pb kan ik wel aangeven wat er in de brief staat en misschien dat iemand dit in jip en janneke taal kan vertellen. Al ben ik al een heel eind, ik kan niet alles vinden op Google en anders komt het over 2 weken wel bij de gips wissel was alleen nieuwsgierig.
Ten eerste ik ben geen arts maar heb wel een medische opleiding. Ik ga ervan uit dat je het niet mag belasten omdat het een comminutieve fractuur is. Dat is meer richting een stukje verbrijzeld of in meerdere stukjes gebroken dan 1 rechte breuk. Verder inderdaad even navragen bij je arts. beterschap.
Dit. Er zijn meerdere botstukjes (communitief) en os naviculare is 1 vd voetbotjes, mediaal betekent de binnenkant, os cuneiforme is ook 1 vd voetbotjes. Avulsiefractuurtje betekent dat er een botstukje los is waar een aanhechting zit van een pees. Hoe ingewikkeld het is weet ik natuurlijk ook niet precies, maar het is idd niet alleen een simpel breukje. Er zit bij 1 bot (os naviculare) aan de binnenkant van je voet een paar botstukjes (hoeveel staat er niet) en bij een ander botje aan de binnenkant van je voet (os cuniforme) is een stukje bot afgescheurd met de pees. Wat het verder voor je betekent weet ik niet. Ik ben geen dokter of gipsmeester, maar ken wel de anatomie van de voet enigszins. Normale articulatie betekent normaal gewricht neem ik aan (articulatio is gewricht)
Je huisarts krijgt ook die beelden niet. Als je vragen hebt over je behandeling in het ziekenhuis moet je het behandelteam in het ziekemhuis hebben (de poli chirurgie/traumatologie in dit geval). Een communitieve fractuur is een breuk met meerdere botdelen..
Waarom het is gewoon nieuwsgierigheid. Weet wat ik wel en niet mag er is uitleg gegeven, dus dat er een pees aan een gebroken bot was dat was duidelijk. Alleen later ging ik lezen en zag ik dat er meerdere botje gebroken moesten zijn, maar dit is dan niet helemaal aangegeven. Ik weet ook dat er overleg is geweest met chirurg opereren of niet mast omdat alles wel op zijn plaatst zit was dit niet nodig. Wel onbelast 6 weken gips. Over 2 weken heb ik een gips wissel en dan zal ik het vragen. Was gewoon eigen nieuwsgierigheid
Dank je wel had ik het wel redelijk goed kunnen vertalen. Ik was even benieuwd. Dat het geen simpel breukje was dat was wel wat duidelijker geworden ze hadden alleen niet aangegeven dat er meerdere breuken waren. Maar het ging allemaal rommelig en met veel overleg met een traumachirurg. Het enige duidelijke was dat een operatie niet nodig was. Maar ik vraag mij af of ik over 4 weken als het gips eraf is dan ook echt "klaar" ben en opbouwende heen kan dat hoop ik maar
ik weet al die medische termen niet, maar heb zelf paar jaar geleden mijn voet gebroken en enkelbanden gescheurd. 6 weken gips en daarna weer deels belasten. Heeft me al met al 3,5 maand gekost voor ik weer zonder krukken kon lopen en weer mocht autorijden. Dus zou er niet teveel op rekenen dat het na 6 weken klaar is…
Ik snap wel dat ts even hier navraag doet. Er is veel gezegd in een korte tijd en dan lees je dit op papier terug in medische termen die je niet begrijpt. Is geen reden om contact op te nemen met de arts, maar weten wat er precies aan de hand is is wel zo prettig. en dat kan prima hier. beterschap ts!
Tuurlijk ff chirurg bellen om te vertalen wat er in de brief staat!?! Die hebben toch niets beters te doen? Ts wil alleen weten wat het allemaal betekend. Beleid is al bekend en die wacht ze af.
Ik zeg toch niet dat ze de huisarts moet bellen? Ik zeg juist dat dat prima hier kan…. Onnodig om een arts hiervoor te benaderen. Huisarts en zeker chirurgie is echt onnodig. Ts weet het beleid én heeft alleen moeite met de termen wat begrijpelijk is.
Ik dacht dat jij degene was die zei dat ze de huisarts moet bellen. Ik ben het met je eens dat ze helemaal niemand hoeft te bellen, maar als ze dat wel doet, dan de chirurgie ipv de huisarts.
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Had ik het redelijk goed vertaald via google Inderdaad hier ga ik geen huisarts of chirurg voor bellen omdat het niets veranderd aan het beleid. Het is alleen dat ik dacht dat het een breukje was en dat ik of een operatie nodig had of met een week loopgips zou krijgen. Operatie was gelukkig niet nodig maar loopgips werd het ook niet. Je krijgt dan wat uitleg maar in de brief naar de huisarts lees je dan toch weer wat anders dus vandaar mijn vraag. Het enige wat ik nu kan doen is mij instellen op het feit dat het over nu nog 4 weken niet meteen klaar zal zijn en meer spanning heb of alles goed genezen is dan.