Verhoogde bloeddruk met 26 weken, iemand ervaring met methyldopa??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door nijn86, 23 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nijn86

nijn86 Fanatiek lid

7 feb 2011
    1.100
    0
    0
    Bij mij is gister een verhoogde bloeddruk waargenomen. Onderdruk boven de 90. Ik heb nu methyldopa gekregen, 3x daags 250mg.
    De gyn. vond dat ik er al vroeg in de zwangerschap last van heb. Mijn bloeddruk was voorheen altijd 130-80.
    Zijn er mensen die ervaring hebben met dit medicijn en hoe is verder de zwangerschap verlopen? Ik krijg as zondag weer een bloeddruk meting en dinsdag moet ik alweer terug komen bij de gyn. Mijn urine+bloed was gelukkig goed. Hopelijk blijft de bloeddruk nu stabiel.. Ben erg benieuwd of ik zondag al verschil ga zien als ik weer een aantal metingen krijg.

2. Corina1985

Corina1985 Fanatiek lid

29 mei 2011
    1.239
    0
    36
    Van alles!
    Oude Pekela (Gr)
    Ja ik, en sinds wk 22 slikte ik methyldopa, en godzijdank bestaat het.

Begon wel met een lagere dosering, en op het eind van mijn zwangerschap slikte ik ook 250 mg 3x daags.
    Volgens is mijn dochter geboren, gezond en wel.
    Mijn gynaecoloog was het wel lastig mijn zwangerschap maar alles is goed gegaan en met 40 + 3 Nu 2 week geleden en mijn bloeddruk is weer netjes zoals het hoort, 134/82.

een tip extra, vermijd alle zout, en neem voldoende rust dat helpt je bloeddruk ook naar beneden.

ik had ook bijv zelf een meter in huis om het in de gaten te houden en maakte elke dag een curve en die nam ik mee naar de gyno.

Suc6 en neem je rust.

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.946
    113
    Bij mij is van de week ook verhoogde bloeddruk gemeten. Maandag bij de verloskundige 130/90, dinsdag 130/95, daarna werd ik doorgestuurd naar het ziekenhuis. Uit bloed en urine (en CTG) kwam ook niks, bloeddruk nu 130/85. Afgelopen donderdag moest ik weer heen, 130/88. Dinsdag nog een keer en als dat weer onder de 90 is mag ik terug naar de verloskundige. Ze hebben mij niks voorgeschreven, behalve 'een beetje rustig aan doen'....

4. L0nneke

L0nneke Fanatiek lid

21 dec 2009
    4.971
    432
    83
    Nederland
    Hier vanaf 35 weken aan de Methyldopa. Spul zorgde er voor dat m'n bloeddruk uiteindelijk redelijk stabiel bleef, bleef wel tussen de 90 en 100. Ben met 40 weken bevallen van een gezonde dochter.

5. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Tijdens mijn vorige zwangerschap heb ik vanaf week 25 methyldopa geslikt, eerst 3x 250 en later 3x 500 en tijdens deze zwangerschap slik ik het vanaf week 4 alweer (bloeddruk bij ha gemeten, was te hoog, met spoed overlegt met gyn), eerst 3x 250, maar vanaf week 12 alweer 3x 500. Nu blijft mijn bloeddruk redelijk stabiel, gemiddeld 140/80 en ik hoop dat dit de rest van de zwangerschap zo blijft.
    Het vermijden van zout, zo vertelde mijn gyn, heeft bij zwangerschapshypertensie helaas geen werking. Volgens onderzoeken zou dit niets uitmaken (teveel zout is natuurlijk voor niemand goed). Hij waarschuwde me voor alle goedbedoelde adviezen van tantes, etc, die vroeger ook zwangerschapshypertensie hadden en toen op een zoutloos dieet werden gezet.
    Rust is wel heel erg belangrijk, ik kan merken dat wanneer ik niet voldoende rust mijn bloeddruk omhoog gaat, ik mag tijdens deze zwangerschap vanaf het begin dan ook al niet meer werken.

6. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.156
    33
    48
    Hier al vanaf een week of 12 bezig met dit medicijn..
    Is al die tijd netjes gebleven hiermee.. Laatste twee weken helaas wel weer aan de hoge kan 140/90 maar das voor mij nu niet schrikbarend volgens de artsen ;)

Let alleen wel even op in het begin.. Je kan er aardig versufd van raken en je kan er ook aardige duizelingen van krijgen ;)

7. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Wat Ster27 al zegt: zout maakt niets/weinig uit voor hoge bloeddruk tijdens zwangerschap. Fysieke en mentale rust wel. Het medicijn zou goed moeten helpen, en als extra kun je dus proberen je rust te pakken, niet alleen fysiek maar ook in je hoofd (niet stressen). Dat kan net wat schelen.

8. nijn86

nijn86 Fanatiek lid

7 feb 2011
    1.100
    0
    0
    @corina; met welke dosering ben jij begonnen? Wat zijn jou ervaringen met het medicijn? Ik voelde me gister de hele dag door een beetje een zombi, heb ook erg veel geslapen toen ik thuis kwam dus die extra rust neem ik zo vanzelf haha. Heb jij tijdens je zwangerschap nog bloeddrukstijgingen gehad nadat je medicatie bent gaan nemen?

@ikkie; hebben ze jou bloeddruk echt gemonitord of gewoon een keertje gemeten? Het kan dus per arm ook verschillen, dat wist ik nl niet. Ik had tijdens de gewone meting aan 1 arm een bloeddruk van 130/85 (goed dus) en aan de andere arm 140/95. De bloeddruk bij de elektrische metingen was bij beide armen telkens boven de 90.

@lonneke; ben je spontaan bevallen of hebben ze jou ingeleid?

@ster; de gyn. zei idd. dat ik wat rustiger aan moet doen maar ik mag gelukkig wel nog blijven werken en zal hier ook op aandringen en gewoon wat rustiger aan doen tijdens mijn werk. Ik moet er zelf niet aan denken nu al thuis te moeten zitten, dan lijkt me de tijd helemaal niet meer vorderen. Maar de gyn. houd het wel in de gaten en het kan wel ineens zomaar zijn dat ik dadelijk maar halve dagen mag gaan werken of in het ergste geval dat ik echt moet stoppen..

@dreamer; hoelang duren die duizelingen en dat suffe gevoel? Vind het medicijn tot nu toe echt geen pretje!

@emily; thanx voor de tips. Idd. moet ik ook mentale rust pakken. Ik werk in de psychiatrie en kan super rustig aan doen op mijn werk maar als ik stress ervaar is dit altijd metaal tijdens gesprekken.. Ik ga het dinsdag wel even op het werk bespreken dat ze in ieder geval weten wat er speelt en mocht ik dadelijk meer rust nodig hebben dat het niet als een verrassing komt.

Deel Deze Pagina