Lieve dames, Ik maak me ontzettend ongerust en vraag me af of meer vrouwen dit hebben meegemaakt? Vorige week maandag ben ik gecuretteerd na een zwangerschap van 12 weken. Alles ging goed (zei men) en een paar dagen zeer licht (bruinig)bloedverlies. Tot afgelopen zondagavond. Ik dacht dat alles eigenlijk voorbij aan het gaan was tot ik krampen kreeg. Een bloeding volgde die ook niet meer snel stopte. Alles leek helderrood en dus "nieuw" bloed. Ik bleef heftig vloeien. En heb de poli (triage) gebeld. Ik moest langskomen en werd inwendig onderzocht. Op de echo zag ze nog iets zitten maar wist niet "of het restweefsel was of nog wat "rommeligheid" na de curretage". Ik moest afwachten of het bloeden minder werd en anders opnieuw gecuretteerd. "Gelukkig" stopte het na een paar uur en wat stolsels. Nu is het weer zoals daarvoor. Minimale afscheiding. Aankomende donderdag heb ik een controle echo. Ik ben doodsbang dat ik een tweede curretage moet. Niet vanwege de ingreep (viel 100% mee) maar het risico op verklevingen en eventuele "onvruchtbaarheid" daardoor. Dit benoemde ze in het ziekenhuis al ("we doen het liever niet nog een keer.. want.. etc") Met als gevolg dat ik extreem nerveus ben en enkel kan wachten, wachten wachten.. Wie heeft ook zoiets gehad? En moest een 2e curretage? Of juist niet? Ik hoop hier wat steun te vinden, want voel me erg alleen. (vriend werkt fulltime en m'n 2 beste vriendinnen beiden in het buitenland voor lange tijd).. ik ben nu tijdelijk ziekgemeld (werk op een kinderdagverblijf ironisch genoeg..) Groet, Coco
Ik heb het gelukkig nog niet meegemaakt. Heb wel pas voor de tweede keer achtereen een miskraam gehad die na enkele weken afwachten en opwekken met cytotec nog niet op gang kwam net als in februari van dit jaar. Omdat ik over 2 weken ook op vakantie ga (en dan dus van het bloedverlies af wilde zijn) adviseerde de gyn me een curettage. Heb nu dus in enkele maanden tijd 2x een curettage gehad. De eerste keer werd risico op verklevingen en asherman besproken, de tweede keer niet zo duidelijk. Iedere ingreep verhoogd het risico maar het is nog steeds zo dermate klein dat mijn gyn het bij mij een betere oplossing vond. Een rest na een curettage komt blijkt aar wel vaker voor want enkele verpleegkundige an de dagopname vroegen op de dag van m'n tweede curettage of het om een rest ging of omdat ik opnieuw zwanger was geweest. Heel veel sterkte. Ik hoop dat het meevalt. Als er nog een rest zat is die er nu misschien uitgekomen? Mbt et rommelige beeld op de echo. Dat is normaal. Ik moest mijn cytotec namelijk steeds innemen 1 week voor de nieuwe echo. Als ik het maar 2 of 3 dagen daarvoor zou doen en et kwam spontaan op gang zouden ze nl sowieso een rommelig beeld zien en geen zekerheid kunnen geven of het helemaal we was of er nog een rest was.
Klinkt wel alsof er nog een rest zit, helaas. Hoop het beste voor je, maar klinkt alsof ze nog een keer moeten curetteren. Heb dit zelf ook meegemaakt, en dan blijf je maar met tussenpozen bloeden...
Dag Dames, Heel erg bedankt voor jullie reactie! Morgen hoor ik meer, hopelijk valt het allemaal mee. Vind dat het nu wel weer genoeg is geweest. Ik zou graag opnieuw beginnen en het fysieke deel iniedergeval afsluiten. Lijkt alsof je anders ook helemaal niet toekomt aan verdrietig zijn om het verlies waar het in eerste instantie om gaat.. Hoe gaat het nu met jullie? Elita? Hoe voel je je nu?
Eerst en vooral heel veel sterkte en hopelijk is alles weg morgen op de echo! Hier wel een tweede curettage nodig gehad op één miskraam. Eerste curettage was op de normale wijze, ze zuigen eigenlijk gewoon blind met een stofzuigertje je baarmoeder leeg, dus ze zien niet wat ze doen. Of dat is toch wat mij toen verteld is. Daarna moest ik een maand aan de pil om alles wat te laten rusten (was al tweede miskraam). Heb wel niet veel nagebloed noch tussentijdse bloedingen gehad die maand. Na een maand testte ik nog positief met een thuistest, ook bloedtest was nog positief. En ik wist 500% zeker (aangezien we geen seks hadden gehad sinds curettage) dat ik niet opnieuw zwanger kon zijn. Daarop heb ik een echo gehad waarop ze zagen dat er iets zat nog, waarna ik een hysteroscopie gehad heb om te kijken wat er nog was achter gebleven. Tijdens dat onderzoek zag de gyn inderdaad nog een restantje van een vruchtje zitten en hij zag ook dat ik een tussenschotje in baarmoeder had waardoor eigenlijk maar één deeltje van mijn baarmoeder goed schoon was, het andere stukje hadden ze dus niet schoon gemaakt. Ik heb toen een tweede curettage gehad meer dan een maand na de eerste maar dit keer niet blind maar onder de vorm van een soort kijkoperatie (zonder snijden en wonden en hechtingen hoor...). Daarna weer een maandje aan de pil en daarna gelukkig geen HCG meer te vinden. Dat tussenschotje hebben ze uiteindelijk na miskraam nummer drie verwijderd en ondertussen meer dan 13 weken zwanger van ons eerste. Hopelijk voor jou geen tweede curettage nodig, maar moest het toch nodig zijn, neem dan van mij aan dat het fysiek heel erg meevalt, heb juist wat last gehad van de narcose. Succes meid!
Met mij gaat het redelijk goed Coco flanel. Dank voor de interesse. Heb rondom de curettage 1 enorme baaldag gehad waarop ik emotioneel was en daarna heb ik het wel weer een plekje kunnen geven geloof ik. Nu nog steeds bloedverlies na curettage maar zit pas op dag 6 dus mag nog even duren Heb nu wel het gevoel dat ik weer opnieuw kan beginnen dus dat is fijn.
Ja, het heeft absoluut tijd nodig. De boel is toch even een soort van "door elkaar" gehusseld. En emotioneel gezien kan het ook nog wel even duren. Het is gek maar het ene moment voel ik me best goed (en dan ook schuldig) het volgende moment lokt iets totaal onbelangrijks alweer een complete huilbui uit pff zullen de hormonen nog wel zijn.. Heb gister weer een echo gehad. Nu bleek er weer vocht te zitten. Maar ook daar konden ze weinig over zeggen. Weer een week afwachten en dan nog een echo dus.. Hopelijk is het weg en anders hoop ik dat ze het diezelfde week nog kunnen oplossen (curettage?) want dat wachten en wachten is killing!! Voor nu ook maar proberen te genieten van andere dingen en het een beetje loslaten.. lastig! rust goed uit hoor Elita, laat maar goed voor je zorgen
Ellendig meid.. Ik heb hier veel ervaring mee. Zelfs een keer een tweede curettage gehad, die mislukte (onder echo geleiding) en vervolgens drie maanden met het restweefsel rond moeten lopen tot dat mijn baarmoeder voldoende hersteld was om middels een hysteroscopie de laatste resten te verwijderen. Mijn advies: laat je nooit meer 'blind'curetteren (zonder echo erbij dus) ik heb daarna nog twee keer een MA gehad en dus gevraagd (geëist op vriendelijke manier) om een echo tijdens de curettage. Kleine moeite, voorkomt veel ellende die op jouw bordje terecht komt. Ik heb toen trouwens ook nog een keer restweefsel gehad maar dankzij die echo wist ik dit direct en kon er direct verder op gehandeld worden. (Dat weefsel moeilijk loslaat bleek uiteindelijk een terugkerend probleem specifiek bij mij te zijn. Dat zal bij jou vast niet het geval zijn hoor) Uiteindelijk, na 10x op de operatietafel, heb ik alsnog twee gezonde kinderen erbij mogen krijgen. Misschien geeft dat je een beetje hoop. Sterkte!!