Stopmaand

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door nephtys, 3 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nephtys

nephtys Bekend lid

24 nov 2014
    959
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vorige week weer een mk gehad (eerst MK toen MA).
    Bestaat er een verband tussen direct weer zwanger worden en miskramen? Er bestaan diverse theorieen dat je een wachtmaand moet hebben. Dit doen wij sowieso en dat is het nog maar de vraag of het direct lukt, maar heeft het verband met elkaar?
    Ik heb vrijdag ee controle echo (7 dagen gebloed alles verloren direct al... een knoopje met bloed en t vruchtzakje ook.

Ben nu bezig met bijenpollen fenegriek etc want ik vermoed dat het mijn progesteron is. Wat ik ook vreemd vind is dat het geen kwaad kan maar ze het niet geven hier. Waarom is dat?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Nephtys,

wat naar voor jullie dat het weer mis is gegaan.
    Wij adviseren niet om een maand te wachten omdat de kans op een miskraam dan groter zou zijn als je meteen zwanger wordt. Je mag in principe gewoon door.
    En bijenpollen fenegriek, daar zullen geen wetenschappelijk erkende studies naar zijn gedaan. Het kan best werken, maar het wordt niet geadviseerd. Eerst moet bekeken worden wat er scheelt en dan wordt in principe de reguliere medicatie voorgeschreven.

Groetjes Brigitte

3. nephtys

nephtys Bekend lid

24 nov 2014
    959
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gebruik deze spullen puur omdat ik mijn lichaam mijn hormonen wil balanceren en we gaan nu zeker niet gericht klussen zeg maar. Wel ga ik naar het Erasmus MC om te praten.
    Kunt u me vertellen waarom er een stopmaand wordt geadviseerd om het lichaam te resetten?
    En ook waarom utrogestan (dat geen kwaad kan) niet wordt gegeven terwijl onderzoek uitwijst dat het 9 van de 10x door progesteron level komt.

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi,

de stopmaand wordt vaak wel geadviseerd na 2 miskramen inderdaad om het lichaam even de tijd te geven te herstellen. Je zou eens aan de gyn moeten vragen of er wetenschappelijk bewijs voor is of het helpt. Ik zal ook eens kijken of ik er iets over kan vinden.

Wij als verloskundigen schrijven dit medicijn, Utrogestan, niet voor en weten er dan ook niet het fijne van. Ook kan het beleid erover per regio verschillen.
    Op de site van de gynaecologen (nvog.nl) kan ik wel het volgende vinden over het gebruik van progesteron

NVOG
    Als je dan links naar 'voortpalntingsgeneeskunde' gaat en dan naar herhaalde miskraam gaat en dan weer links naar 'minimaal vereiste zorg', krijg je een tabel waarin je ook progesteron kunt vinden en er staat dat dit niet meteen voorgeschreven wordt. (bewijskrachtniveau B (niet het hoogste niveau)) Waarom precies niet? Echt een vraag voor de gyn.

Het verhaal over de bewijskrachtniveau's heb ik ook even voor je opgezocht:
    http://assortiment.bsl.nl/files/d1782dd3-f166-4442-b186-73a5b35eb0cf/9789031376001proefhoofdstuk.pdf
    pagina 25.

Hopelijk heb je hier in ieder geval wat aan en hopelijk krijg je in het EMC meer duidelijkheid.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina