Hoi! Omdat ik 10 jaar geleden een borstverkleining heb gehad waarbij ik heb aangenomen (omdat mijn tepel volledig verplaatst is) dat er veel melkklieren zijn doorgesneden, heb ik besloten om straks geen borstvoeding te geven. Ook omdat ik zeer breekbare botten heb (osteogenesis imperfecta) en ik bang ben dat het te veel van mijn lichaam vergt wat betreft ontkalking (een kennis met dezelfde handicap brak spontaan beide bovenbenen in de borstvoedingsperiode). Ik ging er ook van uit dat ik geen tot weinig melk zou produceren (heb bv. nooit echt goed gevoel meer in mijn tepels gehad). Maaar, nu sinds twee dagen komen er echt goede druppels colostrum uit als ik in mijn tepels knijp! Ik ben er helemaal blij mee, had het niet verwacht. Maar in hoeverre betekent dit dat ik straks bv. wél BV zou kunnen geven (even afgezien van het feit of het slim is ivm m'n lichamelijke conditie..)? Zegt het feit dat er nu colostrum geproduceerd wordt iets over of er straks melk uit komt of niet? Alvast bedankt!
Ja, toch wel. Als er nu al colostrum komt wil dat zeggen dat er wel degelijk borstweefsel verbinding heeft met de tepel. In hoeverre dat zo is zul je moeten afwachten, maar het is best mogelijk na een borstverkleining om borstvoeding te gaan geven. Alleen moeten je verwachtingen niet al te hooggespannen zijn. De ene vrouw komt niet veel verder dan bijvoorbeeld 20 ml per keer, maar ik heb inmiddels ook vrouwen meegemaakt die volledig borstvoeding konden geven (ook na een operatie van ruim 10 jr geleden) Misschien dat een deel van de melkgangen hun weg weer vinden? Ik weet van borstvoeding dat het de kans op osteoporose vermindert; is het dan wel zo dat borstvoeding geven de kans op het breken van botten vergroot...? Ik heb het antwoord zelf gevonden in de boeken. Het is inderdaad zo dat er sprake is van een tijdelijk verminderde botdichtheid. Dit hersteld zich na het stoppen met de borstvoeding en zorgt daarna juist voor een verhoogde botdichtheid (dus vemindering van osteoporose op latere leeftijd) Misschien toch nog eens goed overleggen met je arts wat hierin wijsheid is. groet Linda