Morgen heeft oudste dochter haar kinder feestje en komt er een Turks meisje We gaan op t eind patat eten mogen ze dat? En wat als snack erbij. Rest krijgt frikandel of knakworst
Ja hoor, friet is niks ergs. Ligt eraan hoe erg gelovig ze zijn. Ze mogen rundvleeskroketten, knipnuggets, kipkorn.. Als ze alles hallal willen hebben zou ik kaassoufle's in huis halen. Dit mogen ze ook. En anders vissticks? Veel plezier met het kinderfeestje!
Ik eet als moslim wel patat maar niet als je ook eerst frikandellen ed in dezelfde olie hebt gebakken. Overigens mogen moslims geen niet-halal vlees dus zou die dingen hierboven niet halen als ze niet halal zijn. Kaassoufle idd wel of vissticks. Er bestaan ook visnuggets.
Dat ligt er toch maar net aan of iemand dierlijk stremsel wil? Ik eet ze zelf wel hoor, maar heb wel vriendinnen die alleen vegetarische kaas eten.
Zou het aan de ouders vrAgen. Patat is geen probleem en heel veel winkels verkopen ook halal. Zou eerder kiezen voor halal knakworst en dit geven aan iedereen . Zit je zeker goed. Deel schoonfamilie en vrienden zijn moslim maar eten vrij veel. Laatst had ik een Turks meisje dat mocht bijv ook geen Hema taart of haribo snoep . Waren echt super streng. Wat van belang is en erg belangrijk is dat hapjes niet in het zelfde vet als friet wordt gebakken. Kruisbesmetting met een varken of vet ofzo daarvan is al niet acceptabel. Voor onze Marokkaanse en Turkse vrienden houdt ik hier rekening mee.
Misschien anders even overleggen met de ouders? want zoals Umm85 al zegt eet zij geen patat als er eerst al frikandellen in de zelfde olie zijn gebakken, dus even met de ouders overleggen wat voor mogelijkheden/alternatieven er zijn?
Heeft niet zozeer met streng/orthodox te maken, ik ken veel moslims die inderdaad geen dingen als gelatine enzo eten maar dan wel weer allerlei andere dingen doen, die Islamitisch gezien worden afgekeurd. Het heeft gewoon met keuzes te maken. Zelf eet ik wel dingen met gelatine, stremsel, e.d. maar vindt men mij (vooral als ze me niet kennen...) heel 'streng'. Er zijn verschillende meningen over binnen de Islam en eenieder is vrij om de keuze hierin te maken die het meest passende is, het is niet zo dat het één strenger of beter is dan het andere.
Ja dat is ook lastig natuurlijk.. dan zou vis de optie zijn (en bij Turken dan geen garnalen over het algemeen haha)
Stel dat ze iets van calamares koopt ofzo, dat 'mag' zeker ook niet bij Turken? Vis is het meest veilige inderdaad, maar volgens mij wordt een visstick niet echt als snack beschouwd, zeker niet door kinderen.
Je kan ook bij turkse supermarkten/winkels halal-snacks kopen zoals frikandellen en hamburgers etc. Mijn man is turks en wij kopen dat ook gewoon halal. Je kan anders ook kaassouffles of loempia's zonder vlees kopen.
Calamares en garnalen mogen turken niet eten. Idd wat hierboven gezegd is: frikandellen van de turkse winkel verkopen ze halal en andere snacks.
Dan geef je alle kindjes toch gewoon een halal frikandel?! Dat is nu niet opeens heel anders ofzo en kun je prima eten als "niet moslim"
patat word vaak gebakken in palm olie in combi met zonnebloem olie , vaak zijn de snacks , van kip of rund heb nog gene een snack gezien die van varken is ,, misschien alleen de hamburger of mexicano dat er wel varken extra is in verwerkt maar dan zou je moeten vragen bij je snack bar halal gewoon kopen bij je turkse winkel en zelf maken , ja halal zie je niet in de snackbar