Hallo dames, zaterdag heb ik heel slecht nieuws gekregen, waar ik wegens privacy niet verder op in wil gaan maar waar ik echt intens verdrietig over ben. Sinds ik het nieuws hoorde, heb ik barstende koppijn die maar niet weg te krijgen is, en voel ik gewoon dat mijn hele lijf verkrampt is van verdriet. Ik kan niet meer slapen, lig maar te woelen en te huilen en te piekeren. Ik ben 37 wk en 2 dagen zwanger. Sinds ik het nieuws hoorde in mijn baarmoeder veel actiever. Meer krampen, steken enz. Weet iemand of deze stress slecht is voor de baby? Heeft hij hier last van? Ik denk dat ik wel wat meer adrenaline aanmaak deze dagen. Merkt hij hier wat van? Hij is natuurlijk in principe volgroeid, dus dat zal het probleem niet zijn. Ik voel me ook nu helemaal niet klaar/uitgerust voor de bevalling. Ik hoop dat het nog even op zich laat wachten tot alles wat gekalmeerd is! Wie kan me helpen? X J.
Hai Juniper, Jeetje wat verdrietig... Vervelend zeg. * Knuffel * Stress is nooit goed voor de baby. Maar soms zijn er omstandigheden waarbij het onvermijdelijk is. Je kindje is al helemaal volgroeid dus in die zin kan er niet zoveel gebeuren. Maar natuurlijk maak je je er wel zorgen om. Je kindje zal dat ook voelen. Maar het zal er niks aan overhouden, een zwangerschap kan op zich wel tegen een 'stootje'. Waarom bel je je VK niet even om de situatie uit te leggen, met de vraag of je een extra controle mag krijgen? Dan ben je voor jezelf misschien weer wat gerustgesteld. Wat betreft je eigen verdriet: Dat is natuurlijk heel moeilijk. Want je bent zo blij dat jullie binnenkort een nieuw minimensje krijgen, maar ondertussen is het ook zo dubbel. Adrenaline stopt de aanmaak van het stofje wat de bevalling op gang brengt, dus als het enigszins kan, moet je toch proberen wat te ontspannen. Je hebt straks ook veel energie nodig voor de bevalling, dus uitrusten is een must! Voor als de bevalling echt dichtbij komt: Probeer overdag lekker de gordijnen dicht te doen, het zo donker mogelijk te maken, wat kaarsjes aan en richt het zo in dat het voor jou ontspannen en comfortabel is. (Voor zover dit natuurlijk mogelijk is omdat je al een kindje hebt) Dit helpt echt om je lichaam in ontspannen toestand te brengen waardoor de bevalling beter op gang komt. (De meeste bevallingen gebeuren nl. 's nachts, de natuur heeft dit zo 'geregeld' omdat je dan het minst afgeleid wordt en je zo het best kunt terugtrekken, van nature) Voor nu: Probeer het rustig aan te doen, misschien eens een kop koffie gaan drinken bij iemand, een klein stukje wandelen, ergens in een park op een bankje gaan zitten (misschien met de kleine even naar een park met diertjes ofzo?) , of gewoon lekker in de tuin gaan zitten en een boek lezen, of een uurtje op de bank liggen (desnoods met een paracetamolletje tegen de hoofdpijn), iig iets waar je wat rustiger van wordt. En sla hulp van je omgeving ook niet af, als er misschien iemand af en toe op je dochtertje kan passen, heb je het zelf ook wat rustiger misschien, zodat je wat beter kunt ontspannen? Nou meis, hou je haaks en ik hoop dat je je gauw weer wat beter voelt! Liefs en sterkte!
Hoi Juniper, Wat naar dat je slecht nieuws hebt gehad. Kennelijk heb je nu last van een acute stressreactie, aangezien je steeds hoofpijn hebt enzo. Heel vervelend voor je hoor. Maak je niet teveel zorgen om de baby. Die zal er niets aan overhouden. Pas bij chronische stress worden er te hoge niveaus van cortisol aangemaakt en dat kan schadelijk zijn voor de baby. Dat is nu nog niet zo, bovendien duurt het niet lang meer voor de baby komt. Adviezen: - bespreek dit ook met je huisarts, belangrijk dat iemand je in de gaten houd en als het echt noodzakelijk is eventueel wat kalmerends kan voorschrijven. - neem paracetamol voor je hoofdpijn, de stressreactie een beetje onderdrukken mag best. - praat over het slechte nieuws met mensen die jij vertrouwt, laat het naar buiten komen. Dat kan opluchting geven en mensen kunnen je troosten, steunen en zo nodig helpen meedenken over eventuele oplossingen. Heel veel sterkte, het komt uiteindelijk vast goed.