Naar aanleiding van de 20 weken echo die ik vorige week heb gehad, heb ik een vraagje. Op de echo is geconstateerd dat ons kindje een klein beetje vocht in zijn/haar rechter nierbekken heeft (een verwijd pyelum). De echografiste gaf aan dat dit in de meeste gevallen heel onschuldig is, aangezien het kindje eigenlijk meer vocht krijgt aangeboden dan de premature niertjes aankunnen. Met 32 weken krijgen we nogmaals een echo om te bekijken of het vocht is afgenomen of toegenomen. Mocht het zijn toegenomen, dan krijgt ons kindje direct na de geboorte een antibioticakuurtje om een nierbekkenonsteking te voorkomen. De echografiste was er erg luchtig over en wij daardoor ook. Nu ik het er in mijn omgeving over heb gehad, zijn er echter ook mensen die er erg panisch op reageren en aangeven dat het kan betekenen dat ons kindje slechte nieren heeft of een afwijking heeft. Is het nu wel of niet iets om ons zorgen over te maken? En is het gebruikelijk dat er dan met 32 weken nogmaals een echo plaatsvindt? Ik hoor het graag en alvast bedankt. Vriendelijke groet Diana
Hoi Diana, er is nu even niets om je zorgen over te maken. Sinds de 20 weken echo er is, wordt er enorm vaak wat voch t in de niertjes van een kindje gezien. Vroeger wist je dit dus helemaal niet en was er ook niets aan de hand. Nu ze dit wel kunnen zien, moeten ze er ook wat mee. Het protocol schrijft voor dat er bij 32 weken nogmaals wordt gekeken en gemeten. Nav wordt er verder besloten. Dit is dus een hele normale gang van zaken. Bij 32 weken is het vocht vaak al weg en is er niets meer aan de hand. Wanneer het vocht er nog zit of iets meer is geworden, wil dit nog niets ergs zeggen, het ligt er ook maar net aan hoeveel vocht er zit. Dan krijg je meestal bij 37 weken nog een echo en een gesprek met de kinderarts. Dit alles ter preventie hoor. Eerst rustig de 32 weken echo afwachten, daarna is er weer meer duidelijkheid. Dus probeer geen zorgen te hebben nu. Groetjes Brigitte