Ervaringen geplande keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door Pippa02, 4 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pippa02

Pippa02 Niet meer actief

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen bij geplande keizersnede.

Bij hoeveel weken werd het gedaan?

Hoe hebben jullie de geboorte ervaren?

Hoe ging het herstel? Van de mama maar ook van de baby? Heeft de baby bijv nog "last" gehad van de ks?

Hier wordt het waarschijnlijk een keizersnede, maar kan het allemaal nog niet zo goed overzien.

2. BakingSoda

BakingSoda Bekend lid

1 mei 2017
    554
    187
    43
    Vrouw
    Geen geplande gehad, maar spoedks. Kan daardoor je eerste 2 vragen niet goed beantwoorden denk ik, ik was totaal niet voorbereid zegmaar.
    Na de ks staat er ong 6 weken herstel. Ik kreeg een morfinepompje erna tegen de pijn. 2e dag werd de catheter verwijderd en volgens mij ook het pompje. Mocht weer opstaan en douchen. Ik had veel pijn weet ik nog. Daarna ging het redelijk aan weer de goede kant op. Ben helemaal pijnvrij, niets aan overgehouden behalve een erg lelijk litteken.
    Baby had van de ks niets, er waren andere complicaties, daar heeft hij veel meer last van gehad, maargoed was ook niet voor niets een spoedkeizersnede.

Wij konden toen, 5 jr geleden, live via een tv meekijken hoe hij werd geboren. Tegenwoordig hebben ze zo'n doorzichtig doek evt. (Gentle sectio) dacht ik.
    Succes alvast!

3. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Hier een positieve ervaring. De ks werd met 39.3 weken gedaan. Ik was een beetje bang dat de bevalling vanzelf op gang zou komen, maar dat is niet gebeurd.

Het ziekenhuis in de buurt deed toen nog geen gentle sectio, nu zou ik daar liever voor gekozen hebben. Maar na de geboorte mocht ik dochter wel even op mijn borst hebben, voordat ze naar de kraamafdeling ging. Daarna heb ik ook niet onnodig lang op recovery gelegen, ik mocht vrij snel ook naar de kraamafdeling om te voeden. De borstvoeding kwam wel wat langzaam op gang, ik heb echt moeten kolven en (helaas) bijvoeden, omdat dochter teveel afviel. Maar dat is helemaal goed gekomen en ik heb lang kunnen voeden,
    Het plaatsen van de ruggenprik leek me eng, maar was een piece of cake.

Het herstel verliep prima. De baby heeft geen last gehad, zij kwam er puntgaaf uit. Ik heb echt even rustig aan moeten doen en heb in de kraamweek steeds paracetamol genomen. Daarna heb ik me aan de 6 weken hersteltijd gehouden, dus in die tijd geen zware dingen gedaan. De wond is netjes genezen.

4. Sela~

Sela~ Actief lid

22 apr 2017
    455
    895
    93
    Vrouw
    Vier keer ks gehad, twee keer gewone ks en twee keer een gentle sectio.
    39w3d, 39w4d, 38w, 38w6d. De derde keer was de meest pijnlijke, het herstel duurde ook langer dan bij de anderen en ik heb meer medicatie gebruikt v oor de pijn.
    De laatste keer vreesde ik voor het ergste maar viel het 100% mee. Na 2 nachten ziekenhuis naar huis, thuis alleen nog wat paracetamol en een snel herstel.

Wat ik elke keer weer in acht neem en het herstel ook echt bevorderd is de eerste weken zo goed als niets doen in het huishouden, en daarna zo min mogelijk tot ongeveer 6 weken na de ks. Dus echt niet stofzuigen of dweilen, dat soort klussen. Ik probeer mijn buik zoveel mogelijk te ontzien, dan gaat het herstel sneller, heb ik ondervonden.

Ik krijg dit keer weer een ks en ik zie er naar uit, d.w.z niet naar de pijn uiteraard, maar wel naar de bewuste geboorte van ons kindje. Tip: veel foto's (laten) maken. Ik heb hele bijzondere foto's van de laatste drie keizersnedes.

Deel Deze Pagina