Buisjes+neusamandelen verwijderen, gevolgen voor taal/spraakontw.? Ervaring gevraagd!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Veertje84, 8 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Hoi allemaal,

Mijn zoon is dik 2,5 jaar oud en zijn taal/spraakontwikkeling ligt ver achter. Hij begrijpt wel echt alles en leert ook snel.
    Hij maakt een aantal woorden (klanken) maar gebruikt dezelfde klanken voor verschillende woordjes (zo zegt hij bijv. 'Rie" waarmee hij rietje bedoelt, maar ook frietjes", hij zegt "tra" waarmee hij zowel graaf, draaien en tractor bedoelt). Er komen nauwelijks nieuwe klanken bij...
    Ik ben met hem een half jaar naar logopedie gegaan, wat voor zijn taalontwikkeling niets gedaan heeft.
    Komende week moet ik naar adelante waar hier nader onderzoek naar gedaan wordt.

Gisteren bij ik bij de KNO arts geweest (doorgestuurd vanuit HA, ivm regelmatig oorontsteking enz. enz).
    Deze zag meteen dat hij baat zou hebben bij buisjes en het verwijderen van de neusamandelen. Hij zag dat hij vocht achter de oren had, dus hij hoorde op dit moment gewoonweg niet goed, ze ide arts. Zelf moet ik eerlijk zeggen dat ik dit niet gemerkt heb, als ik hem roep reageert hij... zou hij dan misshicen wel geluid horen, maar vervormd ofzo? Ik weet het niet...
    In ieder geval hoop ik dat dit oo kde spraakontwikkeling opgang gaat brengen!

Ik vraag me nu namelijk af of mijn zoon hier niet altijd al last van heeft gehad! - mijn zoon is namelijk een behoorlijke huilbaby geweest, heeft ook nooit gebrabbeld bijvoorbeeld.
    Er hebben verschillende onderzoeken plaatsgevonden als baby, maar ik kan me niet herinneren dat ze ooit in zijn oortjes hebben gekeken als baby!!!

Maar terug naar mijn eigenlijke vraag :)
    Iemand ervaring met buisjes en het op gang komen van spraak/taal?

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn middelste had rond 2,5 hetzelfde probleem, met hetzelfde advies.
    Helaas heeft het bij haar helemaal niets geholpen en spreekt ze nog net zo onverstaanbaar als daarvoor.
    Inmiddels beheersen wij haar taal redelijk, maar voor een buitenstaander blijft het erg moeilijk.
    Hopelijk zet logopedie op termijn wat meer zoden aan de dijk.

3. kelly1609

kelly1609 Fanatiek lid

20 jul 2012
    1.206
    0
    0
    Geen ervaring met buisjes wel met neus en keelamandelen die verwijdert zijn. Er ging een wereld voor hem open en er kwamen/ komen iedere dag nieuwe woorden en zinnen bij

4. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ik heb hele goede verhalen gehoord over de taal/spraak ontwikkeling die flink vooruit schoot na buisjes en de neusamandel verwijderen. Bij mijn dochter is dit niet het geval. In februari is dit gebeurt bij haar, toen zei ze alleen dingen als da,ba,ma,pa en nu nog steeds zo. Maar het kan wel effect hebben. Je moet alleen geluk hebben dat dat bij jouw kind zo is.

5. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Hier een meid van inmiddels 5 jaar, 9 maand was ze toen ze voor het eerst buisjes kreeg, ze geen ze inmiddels 4a5 keer gehad en merk het direct aan haar spraak als haar buisjes niet goed zitten of er uit zijn!

Neus amandelen worden geknipt als ze binnen 9 maand weer nieuwe buisjes moet.

6. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Ook hier enorme verschillen. Onze kids, 3 van de 4, liepen qua taalbegrip duidelijk voor, maar qua spraak echt achter. Met buisjes merken we een enorm verschil: we merken dan echt dat ze beter horen en dus ook beter kunnen gaan leren spreken. Als je het gewoon maar half hoort, ga je het ook zo uitspreken.
    Als ook taalbegrip achter loopt, zul je minder duidelijke verschillen zien, maar dat is logisch ook natuurlijk. In dat geval zijn de spraakproblemen niet alleen gerelateerd aan de gehoorproblemen, maar kan een kind ook gewoon laat zijn of spelen er mogelijk ook nog andere problemen.

7. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Wat een fout zeg. Bij spraakachterstand is het eerste wat gecontroleerd moet worden zijn de oren.
    Op school geven wij (ik in ieder geval) dit aan bij ouders.

8. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Zoontje is januari geholpen aan buisjes en neusamandel. Hij brabbelde amper tot niet en zei ook nog niks. Maar goed hij was toen 17 maanden. Vrijwel direct na de operatie begon die ineens hele verhalen in baby taal te houden , en sinds 1,5 week praat die echt steeds meer. Sinds januari tot nu is het heel snel gegaan.

Tsja hier is het de vraag of het door de operatie komt of niet. Hij is een stuk jonger natuurlijk en liep nog niet abnormaal achter ofzo. Wel denk ik dat het enorm geholpen heeft hij hoorden naar mij idee wel goed maar toch merk ik nu wel verschil. En zoals ik al zei : hij heeft nooit gebrabbeld of gepraat en dat doet die nu dus de hele dag door.

9. suikerfee

suikerfee Fanatiek lid

13 jan 2010
    1.700
    361
    83
    Hier direct verschil merkbaar, hij sprak diezelfde dag woorden al beter uit/na die wij zeiden. In de weken na de operatie ging hij als een speer vooruit met zijn taal.
    Voorheen nooit gemerkt dat hij niet goed hoorde, reageerde altijd op ons. Maar sprak woorden maar half uit.

10. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Hier twee weken geleden neusamandelen en trommelvliezen doorgeprikt. We merken zeker verschil!

Deel Deze Pagina