borduren

Discussion in 'De lounge' started by Romaira, Oct 4, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Romaira

Romaira Fanatiek lid

May 23, 2008
    4,067
    0
    0
    Zijn er dames die hier borduren ?
    Ik zou het zo graag leren , heb ook al wel wat spulletjes gekocht enzo maar weet niet hoe ik moet beginnen ?
    Ik zou graag de naam van de baby op een mutsje borduren bijv...
    ik heb zo'n spanrondje gekocht waar ik de stof tussen kan klemmen , heb een aantal babypatronen en van dat overtrek papier .

Kan iemand mij vertellen van de aller eerste stap af hoe ik moet beginnen ? wat ik moet kopen ? of misschien is er wel een site waar alles duidelijk op vermeld staat ( Ik kon niets vinden ) ?

hoop dat er iemand is die me kan en wil helpen ?

liefs maika

2. Romaira

Romaira Fanatiek lid

May 23, 2008
    4,067
    0
    0
    helemaal niemand ?

3. dayenne

dayenne VIP lid

Aug 14, 2007
    7,564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Ik wil dat ook wel weten!

Het is echt weer om te breien en te borduren he.... ;)

4. dayenne

dayenne VIP lid

Aug 14, 2007
    7,564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Ik ga even googlen voor je (en voor mij)...

5. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,027
    1,850
    113
    Provincie Groningen
    Misschien kan je Mensi van het forum eens vragen.
    Zij verkoopt mutsjes met naam. Voor mij heeft ze ook 1 gemaakt, is heel mooi geworden.

6. Agatha

Agatha Fanatiek lid

Sep 16, 2007
    1,382
    0
    0
    Volgens mij is het niet zo ingewikkeld, hoor, vooral als je, zoals jij, alle spullen al hebt gekocht. Gewoon doen! Knoopje in je draad, naald omhoog steken door de stof en kruisjes maken. Mag niet van de handwerkjuf, dan moet je een paar steekjes over elkaar maken om je draad vast te zetten. Maar de juf staat er toch niet naast.
    Als je het koopt: je hebt stofjes waar de kruisjes al op staan afgedrukt. Net zo iets als schilderen met nummertjes dus eigenlijk, alleen doe je het dan nu met naald en draad. Als je een patroon op papier koopt moet je het gaan uittellen aan de hand van de draadjes in de stof, dat is een heel gemier. Als kind heb ik wel eens zelf een tekening gemaakt op gaasachtige stof en vervolgens dit met kruistekentjes bedekt. Gewoon beginnen, probeer het eerst op een proeflapje, er kan niets mis gaan. Wat je niet mooi vindt haal je gewoon weer uit. Een kruisje is gewoon een / en daaroverheen een \, dus aan de achterkant krijg je dan een = . Meer is het niet. Gaan met die banaan. :D

7. mini23

mini23 Actief lid

Sep 18, 2006
    272
    0
    0
    Oldenzaal
    Hoi Hoi,

Als je op een mutsje wilt borduren. En dan neem ik aan met een kruissteek.
    Zul je eerst borduurstof moeten kopen (een geweven stof met gaatjes erin).
    En dit op de maat die je wilt borduren knippen.

Dit zet je dan vast op het mutsje (met een paar steken of een veiligheidsspeld)
    en dan ga je heel losjes kruisjes borduren in de gaatjes die je ziet.
    Het moet heel losjes omdat je anders de stof er niet meer onderuit kunt halen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Heb er helaas geen foto`s van maar dit is de manier
    waarop mijn schoonmoeder het altijd deed. Met de doopjurken die ze maakte voor de familie.

Succes

8. dayenne

dayenne VIP lid

Aug 14, 2007
    7,564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    @Mini maar als je het heel losjes borduurt dan zit het toch niet goed vast op het mutsje?

Ik denk dat ik het niet zo goed begrijp...hoe moet je die stof eronder vandaan halen? Wegknippen? Kan je het dan niet beter zonder stof doen? Dan zit het toch direct op het mutsje?

9. Mvj

Mvj VIP lid

Mar 22, 2007
    8,623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    ik heb een (niet lachen) tafelkleed liggen die ik aan het borduren ben ( al minstens 4 jaar ) daarop zijn de kruisjes voorgedrukt ....en als je hem dan af hebt kun je hem wassen ...en de kruisjes zijn dan weg ....
    je hebt ook kleine borduurwerkjes met 1 letter of zo waarmee je kunt beginnen .....

10. Lexie74

Lexie74 VIP lid

Sep 14, 2006
    9,364
    200
    63
    Female
    loonadministratrice
    nop
    kun je doen, maar de kans dat je als beginnende borduurster gelijke kruisjes krijgt is niet zo groot.
    Dus ik weet niet of het dan zo mooi wordt.
    Je knipt het er niet onderweg, je trekt het draadje voor draadje tussen weg en dat er dan veel ruimte tussen zou zitten, dan valt reuze mee hoor.

11. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    he wat handig zeg, die stof die je op de gewone stof doet.
    ik zat me ook altijd af te vragen hoe je dat nou moest doen.
    lijkt me alleen wel een gepriegel om al die draadjes eronder vandaan te trekken.
    of valt dat mee?

het lijk me namelijk wel leuk om voor alyssa een eigen lakentje te maken met dr naam en geboortedatum erop.

liefs doris

12. dayenne

dayenne VIP lid

Aug 14, 2007
    7,564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Ik denk dat het aan mij ligt, maar ik begrijp het nog steeds niet....

Ik ga het maar es aan mijn oma vragen. Die is een kei in borduren (maakt tafelkleden enzo, en dan tellen he!).
    Ik ben echt iemand bij wie je het voor moet doen, anders snap ik het niet....erg he.

13. cira

cira Fanatiek lid

Mar 7, 2007
    2,884
    0
    0
    Property service coordinator
    Gorinchem
    Meiden letten jullie wel op als je zonder voordruk borduurd midden in het borduurwerk begint! het is zo zonde he als je anders niet mooi uitkomt.

Loop anders gewoon eens een hobbywinkel binnen daar kan iemand je vast wel een paar handige tips geven. En proberen is de beste leermethode!

Share This Page