BV afbouwen, maar fles weigeren

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sweetheart, 14 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na lang twijfelen, heb ik toch besloten te stoppen met bv. Ik ben een streber: wat ik wil zal ik ook voor elkaar krijgen. Zo ook met bv. Ik moest en zou het geven. Iedere andere zwangere hoor ik zeggen: ik ga bv geven, áls het lukt. Maar ik zei: ik ga bv geven, en het gaat me lukken. Bij mijn eerste kindje was het moeilijk, maar ik heb het zes maanden volgehouden. Het stoppen deed me vreselijk pijn, maar de productie was weer enorm gekelderd en ik had geen puf meer het op te krikken.
    Nu is mijn tweede kindje bijna elf maanden en ik heb er geen zin meer in. Bv geven vind ik nog steeds hartstikke mooi, maar niet meer zoals het hier gaat. Het gaat vanaf haar geboorte al met pieken en dalen: het gaat weken goed, en dan ineens weer niet. Ik heb hier ook een paar keer een topic over geopend, omdat het weer eens niet lekker liep. Toch ben ik elke keer ermee doorgegaan, omdat ik bv geven zo mooi vind. Maar ik geloof dat ik nu vast hou aan een utopie, want het is allang niet meer echt leuk. Mijn meisje kan geen houding vinden tijdens het drinken, ze wurmt steeds alle kanten op en ik heb best moeite haar in bedwang te houden. De enige houding waarin ze wel wil drinken is in de madonnahouding, maar daar wordt ze een beetje groot voor. Geen enkele andere houding werkt. Ook word ik er 's avonds een beetje gek van dat ze direct slaapt (na nog geen minuut drinken is ze vertrokken) en dan begint het gedoe: wakker maken, minuutje laten drinken en ze slaapt weer, weer wakker maken.... Kortom: het is niet fijn meer, ik erger me er aan en ik zie er tegenop.

Waarom ik dit hier neer zet: ik zoek eigenlijk wat opbeurende woorden, omdat ik me er best rot over voel. Het idee dat ik haar straks flesjes ga geven, terwijl ik gewoon melk in mijn lijf heb voor haar, dat steekt. Ik weet dat ik haar al iets geweldigs heb gegeven, maar het voelt ook een beetje als falen om nu op te geven, omdat ik het zelf niet meer zo goed trek.

Maar dan het volgende probleem: ze wil niet uit een fles drinken. Uit een beker werkt ook niet, ze is vreselijk ongeduldig en wil het per se zelf doen. Al mijn met moeite gekolfde melk belandt zo op de grond. (Overigens ga ik niet door met kolven, ik ben telkens een kwartier bezig voor 40-60 ml.) Een tuitbeker snapt ze ook niet. Ze heeft overigens nooit een fles gewild, ook niet de Tommy Tippee.

Maar ze moet toch drinken... Wie heeft er tips? Of zal ze vanzelf gaan drinken als ze helemaal niets meer van mij krijgt?

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Elf maanden is een mooie leeftijd. Jammer dat je het zo voelt en wil stoppen, maar als dat je keuze is dan is dat zo!

Lastig dat je kindje niet anders wil drinken. Persoonlijk zou ik liever eerst hebben dat ze wat drinkt uit een bekertje / rietjesbeker / tuitbeker (evt antilek) voordat ik helemaal afbouw. Als jij overdag niet bij haar bent wat dinkt ze dan en waaruit?
    Misschien eerst rustig de dagvoedingen afbouwen en kijken hoe het loopt?
    Je mag ook koemelk of andere melk gaan introduceren, mijn zuur gekolfde melk op de grond deed me altijd heel veel 9gek genoeg)

3. mamav4

mamav4 Niet meer actief

Ik heb mijn jongste gevoed tot 15 mnd en herken je verhaal helemaal!
    Hier weigerde ze ook absoluut uit een flesje/beker te drinken. Op een gegeven moment ging ik de moed bijna verliezen, maar het is toch gelukt.
    De laatste 2 maanden werden de voedingen overdag steeds minder en kreeg ze toch dorst. Toen heeft ze eieren voor haar geld gekozen en is toch gaan drinken. Ze drinkt helaas maar uit 1 soort tuitbeker (een avent 6 mnd tuit op een flesje)
    De hele bv periode heeft ze ook nooit melk uit een fles willen drinken, ook geen gekolfde melk.
    Ik zou toch proberen om haar aan het drinken te krijgen voordat je helemaal afgebouwd bent.
    S6 ermee!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ze is al elfmaanden, dus dan zou ik geen energie meer verspillen aan het flesdrinken. Gewoon beker proberen, met water of thee, daar zou ik geen met moeite aan verknoeien.
    En dan eerst leren drinken, dan afbouwen.

Dat moeilijk doen met drinken en alleen in Madonna houding willen drinken laat bij mij wel een alarmelletje rinkelen. Vooral als kinderen dit lang doen is er vaak een onderliggende reden voor, zoals vage spruw- of oorklachten. Dat spartelen kan voortkomen uit het ongemakkelijk voelEn door pijn en het niet uit fles illendrinken Jan ook konen doordat het pijn doet.

Overigens mijn zoon wilde tot een maand of 15 uit niets drinken. Tot we ontdekten dat hij wel uit waterflessen met bidondop kon drinken.

5. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt meiden! Antwoorden op jullie vragen:
    * Ze drinkt overdag nergens anders uit, omdat ik altijd thuis ben rond haar voedingstijden. Ze drinkt 's ochtends en 's avonds, en tussendoor rond 1 uur. Dan ben ik altijd thuis, ik plan mijn werk er omheen. Ze gaat over een paar weken wel een dag per week naar de opvang, dus dan zal ze toch echt iets anders moeten drinken. Soms wil ze een paar slokjes roosvicee uit de oefenbeker van difrax, maar verder niet.
    * In de Madonnahouding wil ze alleen drinken omdat ze dan (denk ik) lekker in slaap kan vallen. Zittend gaat eventjes, daarna zakt haar hoofdje weg en stopt ze ermee. Het liefst wil ze dus lekker liggen, in slaap vallen en dan af en toe wat drinken.

We hebben haar vandaag een beetje opvolgmelk gegeven. In de difrax oefenbeker, maar (zoals eerder gezegd) ze wil per se het zelf doen en dat belandt alleen maar op de grond (en ik was er net op tijd bij, anders ook op de muur). Dus we hebben het in een tuitbeker gedaan en daar heeft ze ongeveer 15 ml van gedronken. Ze wil wel, maar ze snapt het niet. Ze wacht tot het in haar mond is gedruppeld en dan drinkt ze. Als het snel genoeg gaat, want ze is ontzettend ongeduldig.

Ik denk dat ik vanaf nu de middagvoeding ga vervangen door kunstvoeding, uit een tuit of gewone beker. En dan hou ik 's ochtends en 's avonds nog even bv aan. Ik vind het zo zielig voor haar dat ze net huilend in slaap is gevallen.

Om eerlijk te zijn is ze de laatste weken alleen maar gewend om bij mij in slaap te vallen, en dan legde ik haar slapend in bed, dus dat zal er ook mee te maken hebben.

Overigens vind ik dit erg lastig om te doen, om dit door te zetten, ik krijg vrijwel geen steun van mijn vriend en dat is best wel pittig. Of is het een mannending dat ze zich hier niet zo goed in kunnen inleven? :(

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Mmmm, hangt er an af...misschien leeft papa zich juist wel in bij baby. Ik denk dat je nu in ern verlatingsangstfase zit, vandaar ook dat alleen aan de borst in slaap vallen. Persoonlijk vind ik dat nou niet bepaald het geschiktste moment om te gaan afbouwen.
    Die madonnahouding hoeft echt geen bezwaar te zijn als je maar op een goede plek gaat zitten. Hier dronken ze toen ze drie waren vaak nog in de madonnahouding.

7. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben, zo had ik het nog niet bekeken, dat het verlatingsangst is. Ik dacht dat ik haar aan het verwennen was, want ze valt nu niet meer zelf in haar bedje in slaap. (Soms heb ik het gevoel dat ik haar nog helemaal niet zo goed ken :))

Maar goed, dan het volgende. Als ik de voedingen zelf blijf doen, dan zit ik wel met een probleem. Binnenkort gaat ze naar het kdv en dan zal ze toch daar wat moeten drinken. De ochtend- en avondvoeding moet wel lukken dan, als de productie genoeg blijft. Bij mijn zoontje ging het snel bergafwaarts vanaf dat ik nog maar twee voedingen gaf.

Ze drinkt sowieso heel weinig, bv meegerekend. Ze heeft de laatste (vier/vijf?) weken heel harde ontlasting, ze krijgt het er moeilijk uit, het lijken net konijnenkeuteltjes. 's Ochtends drinkt ze één borst voor de boterham en ééntje voor het slapen gaan. Alleen die laatste drinkt ze maar een paar slokjes van, omdat ze na een minuutje in slaapt valt. 's Middags hetzelfde, ze drinkt een minuutje en dan slaapt ze al. Niet meer wakker te krijgen. 's Avonds slaapt ze na vijf minuten en dan drinkt ze in haar slaap nog een kwartier door, maar dat zijn niet veel slokjes.

Ik heb het gevoel dat ze veel te weinig binnenkrijgt. Als ik haar op andere momenten wil voeden, wil ze niet. Wie weet daar iets voor?

8. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Eet ze wel lekker fruit? Daar kan ze ook veel vocht mee binnenkrijgen (en het hoeft niet in een bekertje, al is knijpfruit van zonnatura hier een hit)

9. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze eet elke dag een kwart stuk peer. Meer gaat er niet in. Soms een geraspte appel, maar dat hangt nogal van haar bui af (als ik het mag geven, dan eet ze het netjes op. Als ze het per se zelf wil doen, wat meestal het geval is, dan krijgt ze er vrijwel niets van binnen en belandt het op de grond.)

Ik ga eens proberen of ze op een ander moment nog een stukje peer wil hebben.

10. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ten eerste: ik kom terug op mijn eerdere besluit. Misschien had ik deze periode even nodig, ik ben er nu wel achter dat ik absoluut niet wil stoppen met bv (hoe wispelturig kan een mens zijn ;)). Ik mis haar vreselijk als ik niet even met haar boven zit. Ons momentje, dat moet ik ons helemaal niet afpakken.

Maar dan het volgende:

We zijn bij de kinderarts geweest en mijn kleine meid is nauwelijks gegroeid de afgelopen twee maanden, slechts 180 gram. Het past bij haar huidige drink- en eetpatroon, die is nog altijd verre van geweldig. Ze drinkt drie keer per dag een klein beetje bij me. Vaker en meer wil ze niet. De kinderarts raadde aan om haar twee dagen lang door iemand anders eten en drinken te laten geven, omdat ze gewoon veel te weinig binnenkrijgt. Ik moet dan in die twee dagen kolven en hopen dat ze na die twee dagen de borst nog wil (daar ga ik wel vanuit).
    Ook komt er een logopedist bij ons om mee te kijken hoe ze eet. Ze wil per se zelf eten en dat lukt haar nog niet. Dus komt er bijna niets in haar buikje, want ze weigert het echt als ik het haar geef. Misschien verandert dit als iemand anders haar een tijdje eten geeft. Misschien verandert het door de logopedist. En anders wordt ze opgenomen, als ze niet voldoende groeit. Logisch, want ze eet en drinkt op het moment bijna niets.

Hebben jullie nog tips? Vaker aanleggen wil ze niet, dan duwt ze zich van me af. Zachte dwang :)het nog een paar keer proberen, intussen wel of niet zachtjes tegen haar praten/zingen) heeft ook geen zin. Ze is zichtbaar aan het afvallen (en groeit intussen in de lengte flink door, dus ze ziet er al zo dun uit)...

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou voor je met een logopedist in zee gaat en allerlei drastische dingen gaat doen eerst eens overleggen met een lactatiekundige. Op mij komt het advies van je kinderarts niet erg kind- of borstvriendelijk over. Je kunt ook rustig even een mailtje sturen naar Stefan Kleintjes van borstvoeding.gom, die weet erg veel over it soort situaties.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Eens met DM.

Hoe kan je een kind dat alleen nog een beetje borst drinkt en niet uit een beker drinkt die borst nou ontzeggen?

Lk inschakelen om te kijken waarom ze zo onrustig/niet effectief drinkt en als het dan goed gaat aanleggen, aanleggen, aanleggen.

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ja vreemd advies hoor! Hier helpt het om mijn zoontje te laten 'snacken' door een bakje met fruit oid op zijn speelplek te zetten. Dan eet hij lekker fruit (in zijn stoel wil hij het vaak niet).
    Lastig, succes!

14. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt dames, dit past beter bij me. Ik ga morgen een LK bellen en het met haar overleggen.

En ik ga eens een bakje fruit bij haar leggen als ze speelt. Ik ben benieuwd!

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik zou idd even met een LK overleggen en gewoon de hele dag wat eten aanbieden.
    Overigens groeide mijn dochter ook erg slecht (ca 80 gram per maand) rond die tijd.
    Hier wilde ze zelf ook wel veel eten maar ze at hier dus gewoon de hele dag wat door.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
  17. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Nog wel ff een tip met betreft flesweigeren mt bv, hier 6mnd vollefig gegeven en de fles wou voor geen meter, ook niet als papa oma oid het gaf?
    Toen heb ik een papspeen gehaald en een pak bambix. En en beetje dunne bambix in de fles gedaan (tommy tippy) en sindsdien ze dat door had ging de normale fles ook goed nr 3 speen.

Ik gaf de papfles tussen de middag en de rest nog bv.

18. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je! Ik ga het proberen :)

19. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het gaat nog niet zo goed hier. Ze is weer 50 gram afgevallen. Een papfles wil ze niet. Wel een papje vanaf een lepel. Zolang ze dan ook wat te spelen heeft in haar hand. Ze gooit het speelgoed wel steeds door de kamer, ochtendgym voor mij ;) Ze eet nu dit:
    's ochtends half papje bambix
    tussendoor een rijstwafeltje van bambix (zo'n kleine)
    tussen de middag 1 of 1,5 boterham
    's middags een geraspte peer of appel
    's avonds een paar pastaschelpjes of een half aardappeltje, twee hapjes vlees en een beetje groente. Het toetje gaat er wel goed in, zo'n 150 ml yoghurt en vla.

En nog drie keer een paar minuten bv. Meer wil ze niet ;) Ik hoop dat er binnenkort een gouden tip komt. De LK wist ook niet veel meer te verzinnen. Alles wat ze aandroeg, hebben we al geprobeerd. Of is het even de tijd uitzitten en wachten tot ze vanzelf weer beter gaat eten?

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou zeggen: veel vaker borst aanbieden. Een kind dat wakker niet wil, drinkt vaak wel uit instinct als je het (half)slapend aanlegt. Probeer het eens als je samen in bad zit, of kruip tussendoor samen in bed. Al snoezelend krijg je vaak meer binnen.
    Tussendoor kolven om je productie omhoog te krijgen, en vooral verder eten geven dat ze ook eten wil. Dus als pap van ee lepel gaat, als yoghurt gaat, dat desnoods vier keer op een dag geven.

Deel Deze Pagina