Wij mogen binnenkort verhuizen. Alleen heb ik echt geen flauw idee waar ik moet beginnen met opruimen. Of wat ik al kan inpakken. Heeft iemand tips of ervaring? Zit een beetje met handen in t haar. Ben helaas niet zo'n organisatietalent.
beginnen met de zooi die je nu amper gebruikt? bijv op zolder/schuur? uitzoeken wat mee kan en dit vast inpakken en de rest weg. en dan kamer voor kamer? wat je nu niet gebruikt, inpakken. zoals winterkleding. duidelijk op de dozen zetten wat erin zit en waar het heen moet. bijv zolder, badkamer enz.
Alvast de zolder/schuur/kasten opruimen, uitzoeken, weggooien en inpakken. Alles wat je toch niet direct gebruikt: inpakken!
Inderdaad beginnen met de zolder/schuur. Toen wij gingen verhuizen heb ik de regel gebruikt; heb ik het al een jaar niet gebruikt dan kan het weg. Hierdoor ontzettend veel weg kunnen gooien/geven. En er is tot nu toen nog niets waarvan ik denk; ik heb iets nodig wat ik toen heb weggegooid. Succes!!
Als eerst de zolder/schuur/etc. Dat is vaak al een hele klus. En zoals al gezegd is, kritisch zijn en zeker niet bang zijn om iets weg te gooien. Ook kun je alvast dingen sorteren zodat je goed weet wat er in welke doos zit. Bijv de kerstversieringen bij elkaar, te kleine babykleertjes op volgorde van maat etc. Zo kun je in het nieuwe huis sneller vinden wat je zoekt. Daarna kun je (vind ik zelf) het beste verder per kamer. Bij iedere kamer ga je eerst na wat je weg kunt gooien, wat je nog nodig hebt tot de verhuizing en dingen die meegaan maar tot de verhuizing niet nodig zijn. Bijvoorbeeld in de slaapkamers kun je alle winterkleren/schoenen etc inpakken. Zo heb je deze al in dozen en hoef je die niet gelijk in te ruimen. Als er een werkkamer is kun je beginnen met het inpakken van archieven en ook boeken kun je alvast inpakken. In de keuken moet je maar kijken wat je nog nodig zal hebben maar veel dingen kunnen ingepakt worden. Ook zal ik even kijken of je misschien nog de dozen van apparatuur hebt. Dat is makkelijker te vervoeren. Woonkamer net zo. Voor de rest kun je teveel aan handdoeken, vazen, accesoires ed ook alvast inpakken. Na dit alles begin je na een tijdje opnieuw en ditmaal dus met de dingen die nog over zijn. Voor mij gold altijd: hoe goed/systematisch ik ingepakt heb, des te makkelijker en sneller en overzichtelijker werd het uitpakken. Inpakken duurde soms wel erg lang, maar het is uiteindelijker fijner dat je makkelijker/sneller kunt uitpakken. De nasleep van het verhuizen duurt dan niet zo lang.
Hier ging ik gewoon meubels uit elkaar halen. En wat erin zat, ging in een doos. En die dozen stapel je tegen de muur. Slaapkamers deed ik terwijl de verhuiswagen bezig was. (speelgoed enzo dus ook)
Wij moesten op een gegeven moment heel erg haasten met de verhuizing en hebben alles in dozen gegooid zonder te selecteren of het weggegooid kon worden. Dat is voor ons de beste tactiek gebleken; als je in je nieuwe huis dozen uitpakt en dingen moeten een nieuw plekje krijgen dan kun je ineens veel meer rommel weggooien dan wanneer je het in dozen stopt. Ik zou inderdaad beginnen met dingen die je nu niet gebruikt, maar het selecteren op weggooien of niet dat zou ik lekker straks doen
Veel tips zijn al gegeven, maar schrijf vooral duidelijk op waar het spul heen moet en wat er IN de doos zit... Tips voor verhuizing zelf: geef aan met stickers of A4tjes welke ruimte wat is: dus slaapkamer Jan, slaapkamer Piet, badkamer, keuken... het klinkt "stom" maar het voorkomt tijdens de verhuizing veel vragen "waar moet dit heen, waar moet dat heen" En gebruik diezelfde woorden dan ook op de etiketten van de dozen.
Bedankt voor alle tips. Hier kan ik wel wat mee, maar ik vind het heel moeilijk om dingen weg te gooien. Vooral wanneer het nog bruikbaar is. Heb al t een ander op mp staan. Misschien nog eens rondvragen of iemand nog wat huisraad nodig heeft.
Kringloopwinkel, vluchtelingenwerk, voedselbank... er zijn altijd mensen blij met spul wat in principe nog goed te gebruiken is.