In hoeverre spreekt met van een te hoge hartslag bij een foetus ? Kan dit komen doordat het kindje ''te groot'' is en wellicht het hartje het niet zou kunnen bolwerken in de baarmoeder ? Of kan dit te maken hebben met een aangeboren afwijking(decompensatio?), maar zou deze dan al niet eerder opgemerkt moeten zijn dmv routine echo(vergrote kamers) ipv echo met 36 weken ? Ik maak mij ernstig zorgen hierover, ondanks geruststellingen.
Hoi Matrix, als de hartslag van een kindje in de baarmoeder te hoog zou zijn, wordt door de verloskundige een afspraak gemaakt voor een echo (of via de gyn). Als er een grote afwijking zou zijn aan het hartje, hadden ze dat wel gezien op de 20-weken echo bijvoorbeeld. En de grootte van een kind heeft in principe niets te maken met de frequentie van de hartslagen. Als een kindje ht niet fijn zou vinden in de baarmoeder zie je vaak een lagere hartslag. Maar als er bij de controle verder niets over is gezegd, moet je je geen zorgen maken. De frequentie van de hartslag van een kindje ligt meestal tussen de 120 en 160 slagen per minuut. En dit ligt dan ook weer aan de termijn van de zwangerschap. Groetjes Brigitte
Bedankt Brigitte, Het zorgen maken kwam door de opmerking van de echografiste, waarvan de verloskundige inmiddels opheldering heeft gevraagd, ook n.a.v. notitie op het echoformulier. Zij zei nl. tegen ons letterlijk '' omdat het kindje groot is weet ze niet of het hartje het wel aan kan..'' daar ben zijn we dus erg van geschrokken. Omdat ze ook tot 3x toe frequentie heeft opgemeten en kwam op 168 uit. Inmiddels ben ik aardig gerust gesteld dankzij jou en mijn eigen vk, dank je wel hiervoor.