Kwaliteit borstvoeding altijd goed?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door XLinaa, 29 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. XLinaa

XLinaa Lid

6 jun 2015
    32
    0
    6
    NULL
    NULL
    Vanaf het begin geef ik borstvoeding aan mijn kleine man en vanaf het begin ben ik erg onzeker hierover. Niet over de hoeveelheid maar over de samenstelling.
    Mijn vraag is, is de kwaliteit van borstvoeding altijd goed? (Stel: je zou bewijze van spreken alleen maar brood met pindakaas eten de hele dag?)

Ook ben ik erg onzeker over het feit dat ik veel light drink. Komen deze zoetstoffen ook in mijn borstvoeding terecht?
    Stoppen met light drinken vind ik lastig, aangezien ik een eetstoornisverleden heb..

Ik ben stiekem gewoon zo bang dat ik hem veel verkeerde stoffen meegeef!

2. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

22 jul 2014
    358
    0
    16
    Volgens mij valt de hoeveelheid zoetstof die in moedermelk terecht komt wel mee. Het is alleen voor jezelf niet zo gezond.
    Ook zoetstof kun je beter limiteren daar zijn de meeste deskundigen het inmiddels wel over heen.

Ik begrijp dat je moeite hebt met het innemen van calorieën gezien je verleden.
    Maar...het is juist wel belangrijk dat je goed eet als je borstvoeding geeft.
    Het is namelijk wel zo dat de samenstelling van je borstvoeding bepaalt wordt door wat je eet.
    Maar...ook als je dieet niet optimaal is is borstvoeding echt nog steeds de beste optie.
    Zorg alleen dat je er zelf niet te veel aan onder door gaat. Borstvoeding geven kost energie.

Is het drinken van water of thee geen optie ipv frisdrank met zoetstoffen?
    Misschien nog een idee?

3. Veera

Veera Niet meer actief

Nee tuurlijk niet. Daar moet je zeker op letten, borstvoeding is een deel van jou en afkomstig van jou dus heel belangrijk goede voeding binnen te krijgen
    In bv zitten ook cosmeticaresten, troep van medicatie etc

4. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Zover ik weet is de samenstelling altijd goed. Je lichaam zet de baby altijd op de eerste plaats. Wel is het belangrijk goed en gezond te eten. Met name voor jezelf. Als je borstvoeding geeft verbrand je tot 500 extra calorieën per dag.

5. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Gezond eten is vooral erg belangrijk voor jou, vooral als je bv geeft want dat kost veel energie. Maar ik heb gelezen dat zelfs de kwaliteit van de moedermelk van ondervoedde moeders in derdewereldlanden nog goed is. Ik zou me hier dus niet te druk om maken maar wel proberen genoeg voedingsstoffen voor jezelf binnen te krijgen en vooral veel water te drinken.

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.814
    5.951
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad:)

7. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Deze vraag is niet zomaar met ja of nee te beantwoorden. Borstvoeding wordt uit voedingsstoffen in je bloed gemaakt. Over het algemeen is het zo, dat de kwaliteit van borstvoeding behoorlijk constant is, zelfs in situaties als oorlog of honger. De hoeveelheid melk van een ondervoede en/of uitgedroogde moeder kan wel terug lopen en uiteindelijk te weinig worden, maar dan heb je het over extreme omstandigheden en dat komt in welvarende landen maar zelden voor.

Wel is het zo, dat als je bijvoorbeeld alleen maar brood met pindakaas eet, jij zelf niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Omdat jouw lichaam de prioriteit legt bij het maken van moedermelk, is goede, gevarieerde en voldoende voeding belangrijk.

Frisdrank is lekker, maar natuurlijk niet erg gezond, ook de light-variant niet. Dat betekent niet dat je helemaal moet stoppen hoor, gewoon een beetje maat houden en lekker aanvullen met bijvoorbeeld water of thee. Water kan, zeker in een hittegolf, zooo lekker zijn als je net borstvoeding hebt gegeven!

Mocht je echt moeite hebben om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen (ik zeg niet dat het zo is!), zoek dan hulp bij bijvoorbeeld een diëtist, voor je eigen gezondheid.

Borstvoeding is gezond, ook als je niet als een non leeft. Het ie een wijdverbreid misverstand dat dat moet. Zelfs alcohol kan, mits met mate. En het is niet zo, dat als jij bijvoorbeeld een frikandel speciaal eet, je baby "frikandel-speciaal-moedermelk" drinkt. :) Moedermelk is veel gecompliceerder dan dat en is gemaakt om je baby te voeden en te beschermen.

Handig leesvoer (jaja, een woordspeling :p): How does a mother's diet affect her milk? • KellyMom.com Ik hoop dat het geen bezwaar is dat het in het Engels is.

8. XLinaa

XLinaa Lid

6 jun 2015
    32
    0
    6
    NULL
    NULL
    #8 XLinaa, 30 mei 2016
    Laatst bewerkt: 30 mei 2016
    Bedankt voor alle reacties!

Het voldoende en zo gevarieerd mogelijk eten gaat (best) goed. Wel moet ik uitkijken dat ik qua gewicht niet te veel ga zakken.
    Ik wil graag de light frisdrank gaan matigen. Hier ga ik zeker aan werken!

En die site ga ik even doorlezen! :)

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.814
    5.951
    113
    Vrouw
    Hier een cola-light liefhebber :x
    Ik probeer nu half half te doen en drink dan spa rood met een scheutje roosvicee of limonade.Met ijs. En dat smaakt echt lekker! Veel minder chemisch..

Deel Deze Pagina