Ik vraag me af hoe dit voelt ik ben nu ruim 36 weken zwanger. Soms als de kleine beweegt voel ik beneden wat ongi krampen en steken. maar geen idee of dit voorweeen zijn. iemand een idee?
Ik vraag het me ook af. Ik heb ook die ongi krampen en vaak in de avond harde buiken, die wel een paar minuten aanhouden. Indalen, oefenweeen, wie zal het zeggen. Dit vond ik erover: In de tweede helft van je zwangerschap begint je baarmoeder te oefenen voor de bevalling. De spieren van je baarmoeder trekken zo nu en dan even samen en bereiden zich zo voor op de weeën. Tijdens deze oefenweeën voelt je buik strak en hard aan. Daarom worden deze samentrekkingen ook wel 'harde buiken' genoemd. De eerste samentrekkingen doen zich al voor in de vierde maand van je zwangerschap. Je baarmoeder wordt dan opgerekt, zodat hij groot genoeg blijft voor de groeiende baby. De meeste vrouwen merken weinig tot niets van deze zogenaamde zwangerschapsweeën. Tijdens de zesde maand kun je voor het eerst een echte harde buik krijgen. De spieren van je baarmoeder trekken dan korte tijd samen, alsof je kramp hebt. Dit doet geen pijn, maar het voelt ook niet erg prettig. Het begint boven aan je buik en trekt dan langzaam, als een korte, warme golf naar beneden. Na enige tijd voel je dat je baarmoeder zich weer ontspant. Je kunt je eerste oefenweeën goed voelen, wanneer je tijdens een samentrekking je hand op je buik legt. Onder je hand wordt je baarmoeder dan zo hard als een leren voetbal. Later herken je het gevoel steeds beter. Je zult merken dat je later in je zwangerschap ook steeds vaker harde buiken krijgt. De golven tijdens zon harde buik worden heftiger en pijnlijker en lijken daardoor steeds meer op echte weeën. Tijdens een harde buik blijven je baarmoederspieren gemiddeld dertig seconden gespannen. In die tijd kun je de ademhalingsoefeningen doen die je tijdens je zwangerschapscursus hebt geleerd. In de laatste weken van je zwangerschap kan het echter wat langer duren, voordat je buik zich weer ontspant. Soms blijven je spieren dan wel een paar minuten achter elkaar gespannen. De oefenweeën die je tussen de achtste week en de vierde week voor de bevalling hebt, worden ook wel indalingsweeën genoemd. Deze weeën zorgen er dan ook voor dat je baby met zijn hoofdje helemaal onder in je baarmoeder komt te liggen, zodat hij klaar ligt voor de geboorte. Tijdens de indalingsweeën voel je, behalve de golvende beweging van je spieren, een pijnlijk, trekkend gevoel in je onderbuik. Hoe weet je nu of je echte weeën hebt (en de bevalling dus is begonnen) of dat het alleen maar oefenweeën zijn? Voorweeën komen veel minder regelmatig dan echte weeën. Bovendien zit er veel meer tijdj tussen twee harde buiken. Zolang de weeën dus onregelmatig komen, met grote tussenpozen, zijn het waarschijnlijk nog oefenweeën en geen ontsluitingsweeën. Je baby heeft overigens geen last van de samentrekkingen van je baarmoeder. Ze voelen voor hem ongeveer als een warme omhelzing. Je spieren trekken ruim om je kindje samen, waardoor er nog genoeg ruimte voor hem overblijft. Je baby komt dus ook niet klem te zitten en de bewegingen van je spieren doen hem zeker geen pijn. De eerste harde buiken lijken vanzelf te ontstaan. Het zijn dan ook reflexen van je baarmoederspieren. Later kun je ontdekken dat ze soms ook ontstaan in reactie op een bepaalde gebeurtenis. Zo kun je een harde buik krijgen, omdat je baby tegen de baarmoederwand schopt of wanneer iemand je buik aanraakt. Pas als je regelmatig harde buiken hebt, die bovendien erg pijnlijk zijn, is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts of verloskundige. Waarschijnlijk zal hij je adviseren om wat meer te rusten. Harde buiken ontstaan namelijk ook wanneer je veel beweegt. Alsof je lichaam te kennen geeft dat je eigenlijk te actief bent. Net als de echte weeën tijdens de bevalling, kun je de oefenweeën tijdens de zwangerschap maar het beste gewoon over je heen laten komen. Hoewel ze niet sterk genoeg zijn om de bevalling zelf in gang te zetten, zorgen de samentrekkingen er wel voor dat je baarmoeder en je baby straks klaar zijn voor de bevalling. Beschouw het maar als een vorm van fitness, speciaal gericht op je baarmoederspieren!
Das een mooie omschrijving Bosi, maar ik ben nu ruim 36 weken en ik heb nog geen enkele wee gevoeld. Indaling, Oefen- of wat voor wee dan ook.
Nou ik wel hoor... Ik heb het heel erg gevoeld toen de kleine ging indalen en af en toe dan heb ik erge krampies en dan is het net of je de hele tijd moet poepen (pardon) .... en onder in je buik krijg je last van je banden en dat kan ook wel eens goed pijn doen... maar goed er zijn ook genoeg mensen die er geen last van hebben hoor...
Als de kleine al aan het indalen is, dan voelik daar neits van. Pijn in mijn liezen heb ik al 4 maanden, dus daar kan ik niets uit afleiden.
Sinds vorige week woensdag heb ik duidelijke voorweeen of indalingsweeen. En eerst word mijn buik hard en dan trekt het zo van de banden zo naar mijn rug. Ik ervaar het als je ongi moet worden, maar er zitten flinke tussen pose,s dus ze zijn ook totaal onregelmatig en niet te vergelijken met gewoone weeen al voelen ze wel het zelfde, maar minder krachtig. En vaginale steken moet ik niet erbij vergeten te zeggen. Groetjes Anna.
Nou ik heb vorige week even wat lage rugpijn gehad die op ongi leek (maar daar voel ik meestal ook niets van) en een paas steekjes in mijn vagina die verdwenen als ik mijn bekkenbodem aanspande en dat was het tot nu toe wel. Heb het idee dat er echt nog helemaal geen activiteit in mijn buik zit. Nu voel ik ook geen harde buiken, dus misschien dat het daar mee te maken heeft.
ik heb er jammer genoeg wel last van. gisteravond tussen 8 en 11 heel veel harde buiken. het was net zoiets als een normale harde buik maar deze waren pijnlijker maar gelukkig niet zo erg dat ik het moest wegpuffen. ze kwamen erg onregelmatig eerst 7 min, 15, 10, 20 dan weer 4. vandaag heb ik er weer last van alleen niet zo vaak ik denk om het kwartier. ik heb ook last van mijn rug kweet niet hoe ik moet zitten/staan, liggen kan ik ook niet.