Hallo, Ik ben een beetje radeloos aan het worden. De BV loopt niet echt lekker de laatste paar weken. Het wordt steeds erger. De eerst tijd verliep het goed. Ze kwam voor 5 a 6 voedingen per dag en lag dan zo'n 25 minuten aan mijn borsten. Ik geef allebei de borsten (niet eentje als toetje maar beiden volledig). Nu sinds ruim een maand is ze vaak al binnen 12 minuten klaar met beide borsten. De rechter doet ze altijd heel snel ( 4 a 5 minuten) en daarna doet ze over de linker wat langer. Ook is ze een stuk onrustiger. Voorheen deed ze rustig de ene, liet los en ging dan over op de andere. Nu laat ze na 2 minuten de tepel continu los om er daarna weer heel driftig op aan te vallen. Na 5 a 6 keer trek ik het niet meer want ze doet dan ook mijn tepel zeer. Nu sinds een week doet ze er nog korter over. Binnen 3 minuten is ze "klaar" met de rechter. Als ik aan totaal 10 minuten kom dan is het al lang. En weer zo onrustig. Eerst 2 minuten goed zuigen en daarna weer los laten en hem dan weer driftig inzuigen. Op een gegeven moment stop ik daar dan mee want dat zoudt ze hem nog geen 5 seconden in haar mond. Volgens mij is ze dan echter niet vol want ze gaat dan driftig met haar hand langs haar mond. Ze komt nu wel 10 keer voor een voeding. Waar ze voorheen minimaal 6/7 uur sliep 's nachts komt ze nu weer om de 3 uur. En overdag vaak al na 1,5 uur. Het slapen zelf gaat nu ook veel slechter. Vaak krijsen voordat ze in slaap valt. Echt niet normaal meer. Ik heb al geprobeerd bij te voeden met flesvoeding of afgekolfte melk. Maar ze wil de fles niet (wat ze voorheen trouwens wel deed). Ik moet volgende week weer gaan werken. Ik weet niet wat ik moet doen. Ook vraag ik me af hoe ik aan voorraad moet komen om mee te geven als ik werk. Ik kolf overdag wel maar een kolfsessie levert geen volledige voeding op en ik kolf al een tijdje dus het zou niet meer hoeven te wennen. O ja, ik voed al in een rustige omgeving met weinig licht en afleiding voor haar. Ik ga zo maar eens proberen te slapen hoewel ze de hele avond al aan het huilen is. Groetjes, Natalie
hoi meid! wat vervelend zeg, snap dat je het even niet meer ziet zitten. ik heb hier ook al een aantal keren last van gehad en stond echt op het punt om over te gaan op flesvoeding omdat ik het gewoon niet meer trok, maar gelukkig is het weer goed gekomen! Heeft je meisje niet toevallig regeldagen? Mijn zoon is sinds eergisteren weer zo bezig, precies wat jij omschrijft... Heel driftig en steeds loslaten, mijn borsten zjn ook weer flink gevoelig, terwijl hij toch goed aanhapt maar hij trekt mijn tepel er zowat af als hij zo boos is en loslaat... Ook hij komt om de twee uur... Het is ontzettend vermoeiend. Wat ik als tips heb meegekregen van een bepaalde site (weet niet meer precies welke) is dat je je borsten om en om kan blijven aanbieden. Dus niet twee borsten per voeding maar daarna gewoon weer over gaan en zo dus 5 of 6 borsten geven per voeding. Het schijnt dat de melkproductie na een voeding het hoogste is en dat je op deze manier weer meer melk kunt creeeren. Ikzelf kolf nu meteen of een half uur na de voeding. Er komt niet veel meer uit (40cc) maar zo zorg ik er wel voor dat mijn borsten weer meer melk maken en als hij dat een voeding later op de dag wat te weinig heeft geef ik die afgekolfde melk aan hem. Als hij toch genoeg heeft doe ik de dagopbrengst aan het einde van de dag in de vriezer.. toch is het beter om geen extra bijvoeding te geven omdat je borsten dan ook niet méér gaan poduceren wat volgens mij wel de bedoeling is bij jou want het lijkt gewoon dat je meisje te weinig krijgt momenteel En zorg idd voor voldoende rust voor jezelf. Het is moeilijk als je kindje zo vaak komt en je geen tijd meer voor jezelf lijkt te hebben, maar kruip anders een weekend in je pyama op de bank en leg je kindje iedere 2 uur aan, hopelijk is je productie dan weer snel op peil en kan je dan ook wat extra gaan kolven voor een voorraadje, bv 's ochtends na je voeding, dan hebben de meeste moeders wat meer melk. Maar nu moet je denk ik eerst zorgen dat je kindje weer voldoende krijgt en daarna pas aan die voorraad gaan denken! Ik weet hoe lastig het kan zijn, las je verhaal en dacht meteen jeetje! had mijn verhaal kunnen zijn! Meid, wens je heel veel succes en toppie toch dat je al zo lang bv geeft en het nog langer wilt geven! dikke kus voor je uithoudingsvermogen
Wat vervelend voor je dat het momenteel moeizaam gaat. Ik kan mij herinneren dat het voeden rond de vier maanden hier ook onrustiger ging. 's Avonds had ik vaak nauwelijks genoeg. En daarbij is er rond de 4 maanden ook vaak sprake van een dip qua hoeveelheid voeding. Het enige wat je kan doen is voldoen aan de vraag van je kindje. Gewoon voeden, want des te vaker je haar voedt des te meer voeding je weer gaat aan maken. Dus ga maar lekker 's avonds met haar op de bank zitten aan de borst! En ook 's nachts er gewoon aan toegeven, want dat geeft een boost aan je productie! Ten minste, dat merkte ik wel altijd. Als je dit doet; loslaten (geen stress!) en haar voeden als ze daarom vraagt dan komt het vanzelf weer in het oude ritme! Over het kolven: alle kleine beetjes bij elkaar sparen en invriezen. En als je eerst nog niet voldoende hebt dan doe je toch één flesvoeding als je werkt? Als jou dat meer rust geeft! Het kolven komt dan vanzelf op gang. Wat mij meer rust gaf bij het kolven was een spray die een toeschietreflex geeft. Ik ben de naam even kwijt, maar hij staat hier wel genoemd in een ander topic. Ik wil je heel veel succes wensen!
ik heb nog een tipje voor je pijnlijke tepels. weet niet of je al iets van creme er voor gebruikt, maar ik kreeg van de kraamhulp Pure-Lan van Medela! Superspul, je moet dan na elke voeding wat melk op je tepels uitsmeren, daarna wat purelan erop en het laten opdrogen aan de lucht. Je hoeft het voor de volgende voeding er niet meer af te halen want het is niet schadelijk voor je kindje. Volgens mij is het verkrijgbaar bij de thuiszorgwinkels en anders via internet.. Het is voor kloofjes maar ook als je tepels wat gevoeliger zijn. Ik vind het echt heel fijn spul en het werkt snel. succes! over de spray van hierboven: Cyntocinon heet hij geloof ik of Oxytocine. Ik mag hem maandag ophalen bij de apotheek, heb vaak moeite met de tsr met kolven, ben benieuwd hoe hij werkt
Die spray heet Syntocinon en het hormoon dat erin zit (weliswaar synthetisch) heeft oxytocine. Het is van het merk Novartis. Ik heb het vaker gebruikt op mijn werk (kolven) en het werkt super.