pijnlijke tepel

Discussion in 'Borstvoeding' started by Supernurse, Jan 11, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    1,837
    0
    0
    hallo
    ik heb sinds een aantal dagen behoorlijk veel pijn aan mijn rechter tepel.Er zitten een aantal kloven op. Zoontje van 12 dagen heeft een behoorlijke zuigkracht. Vooral het toehappen is erg pijnlijk, zodra hij loslaat en weer opnieuw hapt is de pijn weer erg heftig.
    Graag zou ik willen weten hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Toch maar blijven proberen of kolven en dat geven als de rechter borst aan de beurt is. Ik hoop dat iemand kan helpen.
    groetjes SUzanne

2. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn advies is: laat een lactatiekundige een keer meekijken bij het voeden en je adviezen geven. Ik zou er zeker niet mee doormodderen, die aanhappijn en kloven hoeven niet.
    Kolven kan, om je tepel tijd te geven om te herstellen. Die melk kun je dan uit een flesje of spuitje (finger feeding) geven. Maar voordat je dan weer gaat aanleggen doe je er volgens mij verstandig aan om een deskundig iemand mee te laten kijken.

Ik heb er zelf een heel goede ervaring mee (één enkel consult maakte echt een wereld van verschil); en meerdere vrouwen in mijn omgeving ook. Veel zorgverzekeringen vergoeden een consult; dat is dus geen reden om het te laten...

Sterkte ermee, ik hoop dat je gauw van de pijn af bent. Enne... van harte gefeliciteerd met je zoontje!

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kijk eens op YouTube naar een instructiefilmpje over aanleggen en kijk dan eens HEEL kritisch naar hoe je kind toehapt. Verkeerd toehappen en zuigen is reden nummer 1 voor kloven, en als je kind WEL goed aanligt voel je het meteen, je kind drinkt de kloven dan als het ware dicht.
    Check daarna jezelf en je kind eens heel goed op spruw (op borstvoeding.com kun je hier meer over lezen). Spruw is namelijk reden nummer 2 voor kloven. Als kloven na goed aanleggen niet weg gaan of erbij komen, dan kun je er bijna zeker van zijn dat er sprake is van spruw.
    Spruw moet je behandelen, het kan je borstvoeding compleet verknallen.

Tepelhoedjes of kolven kunnen even verlichting lijken te geven, maar kijk uit: ze kunnen het probleem ook groter maken, omdat de oorzaak niet aangepakt wordt!

Je kunt morgen lekker even bellen met iemand van VBN of LLL (telefoonnummers te vinden via borstvoeding.com), voor gratis advies.

4. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    1,837
    0
    0
    bedankt voor jullie tips. Heb er zeker wat aan. Ik heb de filmpjes bekeken en denk dat ik het wel goed doe. Wel laat ik hem wel eens wat aan mijn tepel hangen/ trekken.
    Ik heb inmiddels met een vrijwilliger gesproken en deze heeft ook nog verschillende tips gegeven. Kloven zijn iets beter en aanhappen is iets minder vervelend. Ik blijf de pijnlijke tepel gebruiken en kolf 1 keer per dag af om de borst even te ontzien.
    groetjes

Share This Page