1 week oud: hoeveel tijd tussen voedingen/minimaal aantal voedingen per dag

Discussion in 'Borstvoeding' started by cizmo, Dec 28, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cizmo

cizmo Fanatiek lid

Jun 26, 2012
    1,898
    4
    38
    Hallo,

Mijn dochtertje is nu 8 dagen oud. Dit is dus dag 9.
    Ze is zo relaxed en ik ben even onzeker over hoeveel keer ze minimaal gevoed moet worden per 24 uur.

Ik ben voorstander van voeden op verzoek, maar soms duurt dat verzoek erg lang. Regelmatig is ze na 4 uur nog niet wakker. Vannacht was ik vergeten 4 uur na start van de voeding een wekker te zetten en schrok ik na 5 uur wakker. Ze sliep nog als een roosje.

Ook nu zitten we alweer bijna 4 uur na de voeding en heb ik haar net verplaatst van wiegje naar de box beneden en ze slaapt gewoon verder.

Er zijn ook momenten dat ze om de 3 uur komt. (Dus 3 uur na start vorige voeding) Dat deed ze vooral de eerste dagen bijna stipt.

Vaker dan om de 3 uur gebeurt bijna niet. Al heeft ze soms ook even een paar wakkere uurtjes.

Ik moet haar overigens wel een beetje in de gaten houden op alert zijn i.v.m. antistoffen E tijdens de zwangerschap en een dubbel cephaal hematoom na de bevalling. Maar zolang ze zich af en toe op tijd meldt, niet te geel ziet en een paar uur wakker is vind ik dat niet verontrustend.

- Hoe vaak moet ze minimaal drinken per 24 uur?
    - Na hoeveel uur zal ik 's nachts de wekker zetten voor de volgende voeding voor als ze zich niet zelf meldt?
    - Hoeveel mag er overdag maximaal tussen de voedingen zitten?

2. RAppel

RAppel Fanatiek lid

May 2, 2014
    1,157
    192
    63
    Gefeliciteerd met de geboorte van je meisje!

Mijn dochter is nu bijna 14 weken, maar ik heb eigenlijk nooit gehad dat ze zoveel tijd tussen laat. Mijn dochter drinkt sinds de geboorte ongeveer iedere 2 uur (soms zelfs nog vroeger en uitzonderlijk een beetje later) en dit doet ze nog steeds. ik zit/zat gemiddeld op 12 voedingen per 24 uur dus. Nu is het wel zo dat ze sinds kort 's nachts wel eens 4 à 5 uur tussen durft laten, maar dan komt ze overdag gewoon vaker.

Wat ze mij verteld hadden in het ziekenhuis is dat de 1e zes weken 8 tot 12 voedingen per 24 uur normaal zijn.

Ik denk dat als je kindje overdag goed drinkt, je haar 's nachts niet zozeer hoeft wakker te maken.
    Overdag zou ik dit wel doen. Ongeveer om de 2à3 uur. Dan weet je zeker dat ze overdag genoeg binnen heeft en dat je productie goed opgang komt.

Als ze ouder word, kan je dat dan wel een beetje verschuiven, maar ik vermoed dat ze dan vanzelf ook wakkerder zal zijn en dus ook vaker om een voeding vragen.

Succes!

3. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,797
    19,007
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Bij bv op verzoek is het heel wisselend. Maar minimaal 8 keer is toch wel heel gewenst. Dat mag best zijn dat ze er de ene keer 2 uur tussen laat en de andere keer vier uur. Of inderdaad 's nachts 5 uur, als ze overdag vaak genoeg geweest is. (Ik ben voorstander van ' geen slapende honden... eeehhh, baby's wakker maken). Maar goed, mijn mannen kwamen juist erg vaak, ook 's nachts. Dus ik sta daar anders in. Ik zou de tijd tussen voedingen 's nachts wel langer houden dan overdag en ze dan liever overdag eerder wakker maken en 's nachts een uurtje langer laten liggen. Fijn dat er al een beetje een dag/nachtritme inzit. Als dat zou verdwijnen is dat voor je meisje niet rampzalig maar zou voor jezelf wel jammer zijn natuurlijk. Dus als je toch haar ritme een beetje moet gaan sturen, zou ik mikken op overdag wat minder tijd en 's nachts maximaal 5 of 6 uur ofzo. (Afhankelijk dus van hoe vaak ze overdag heeft gedronken. Kom je niet aan die acht keer, zul je de tijd wel korter moeten houden.)

4. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,797
    19,007
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Aanvulling: kijk ook even wat je borsten aankunnen. Als je last krijgt van gespannen borsten, dikke plekken of roze/rode vlekken dan sowieso aanleggen. Desnoods eerst even een beetje voorkolven of wat melk wegmasseren als drinken lastig zou gaan.
    Er wordt vaak gezegd dat veel drinken in de eerste weken, een goede basis legt om je productie ook later goed in stand te houden. Ik zou die acht dus wel echt als minimum zien. Meer is ook prima! 10-12 voedingen per etmaal (soms zelfs nog meer) is ook nog heel normaal.

En kijk ook eens hier: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Borstvoeding in de kraamweek, in vogelvlucht

5. cizmo

cizmo Fanatiek lid

Jun 26, 2012
    1,898
    4
    38
    Ja ik maak me inderdaad ook wel wat zorgen om mijn productie terwijl het nu heel goed loopt. Ik hou die 8 voedingen wel aan en maak haar wakker zodat ze daaraan komt. Bedankt!

Ga haar meteen halen want nu is het ook weer 3 uur terug en ze is nog in dromenland.

6. Mommyplus

Mommyplus Actief lid

Jul 22, 2014
    358
    0
    16
    Gefeliciteerd inderdaad met je meisje.

blijft lastig wat is nou normaal. Bij borstvoeding op verzoek is eigenlijk alles wel normaal.
    Dat kan varieren van 8 keer per etmaal tot 20 keer. Bij mij was 8 keer wel echt het minimum in het begin ivm het opkrikken van de productie. Vanwege mijn keizersnedes met heel veel bloedverlies duurde het bij vaak wel 2 weken voor het echt goed op gang was. Als ik jou zo lees is dat niet het geval.
    Kijk goed naar je kindje. Is het helder als het wakker is, heeft het genoeg natte luiers en zit er een stijgende lijn in het gewicht.
    Staar je niet te veel blind op gemiddelden bij voeden op verzoek dat maakt alleen maar onzeker.

7. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Minimaal 8 voedingen. Zou haar overdag na max 3 uur wakker maken en s nachts na max 6 uur.
    Als je dan op minder voedingen uitkomt, moet je haar of een keer vaker pakken of s nachts wat eerder.
    LLL adviseert zelfs de eerste 6 mnd 8-12 voedingen.
    Zelf dit voor iig de eerste 2 maand aangehouden en verder op verzoek.

8. cizmo

cizmo Fanatiek lid

Jun 26, 2012
    1,898
    4
    38
    Bedankt voor de reacties!

Ze heeft vandaag 8 keer gedronken en dat terwijl ze vannacht 5,5 uur tussen de voedingen liet. Het consultatiebureau kwam ook langs en ze was sinds zaterdag 120 gram gegroeid. Dus het loopt blijkbaar prima. Ik ga er nu maar gewoon van genieten dat ze niet zo vaak komt en als er echt teveel tijd tussen komt overdag maak ik haar even wakker.

9. Merlijn

Merlijn Actief lid

Mar 16, 2012
    280
    0
    0
    Cizmo, laat je niet leiden door wat anderen/het cb ervan zegt
    Het minimum aantal voedingen staat niet vast op een bepaald aantal.
    Advies is voeden op verzoek
    Laat je leiden door de signalen die je kindje afgeeft.
    Hongersignalen zijn bijvoorbeeld: sabbelen op het truitje, of smakken met de lipjes.
    Kijk goed naar je kindje en je zult leren te zien wanneer hij honger heeft
    Je zult zien dat je dan vaker gaat voeden (althans in het begin)
    Bij mij wel zo'n 12-14 x per dag. Is normaal, i.t.t. wat veel anderen zeggen.
    Zie ook Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding.
    Doe er je voordeel mee
    succes:D

Share This Page