Waar bemoeien ze zich mee?!

Discussie in 'Voeding' gestart door zwangie, 26 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zwangie

    zwangie Actief lid

    9 apr 2007
    127
    0
    0
    Omdat mijn dochter prematuur was had ze nog niet zo'n goed zuigreflex. Borstvoeding lukte niet (had ook zulke grote borsten dat ik haar bijna bedolf....) en ook de fles ging heel moeizaam. Ik heb drie weken gekolft en toen was er bijna geen melk meer en hield ik het niet meer vol. Zowel met mijn dochter als met mij gaat het veel beter nu ze flesvoeding krijgt. Maar.....ik wordt helemaal kriegel van die mensen die zo afkeurend reageren als ik zeg dat ze geen bv krijgt! Mensen vragen het ook regelmatig en ik geef natuurlijk eerlijk antwoord. Laatst zat ik ergens de fles te geven, komt er een wildvreemde (vrouw) naar me toe en zegt "nou, jij pakt het lekker makkelijk aan, zo kun je natuurlijk altijd op stap". Ik dacht dat het een compliment was, maar dat was het dus niet! Mensen doen soms net alsof je een slechtere moeder bent zonder bv te geven en dus ook alsof ik daarom niet moe kan zijn! Grrrr...
    Wie weet waarom mensen denken dat ze hier zomaar allerlei opmerkingen over kunnen maken? Ik ben toch zeker geen uitleg verschuldigd over de voeding van mijn kind! :confused: Het is nou niet bepaald kindermishandeling vind ik zelf!
    Wie herkent dit en heeft tips?

    P.s. Sorry voor het lange bericht....het moet me even van het hart :D
     
  2. tweeling

    tweeling Fanatiek lid

    9 sep 2006
    3.579
    0
    0
    mama van 2 meiden!
    Ik ben het helemal met je eens!
    Ik heb direct gekozen voor FV en niet voor BV, en idd je bent niemand uitleg schuldig. Kindjes met FV worden ook gezond en groot lijkt me.

    Toen ik de intake kreeg van het kraamburo toen vroeg die mevrouw of ik BV of FV ging geven. Ik zei FV. Ze reageerde zo afkeurend: weet je het zeker en waarom dan weet je nog steeds zeker, als je je nou bedenkt dan kun je dat nog aangeven :confused: ik zei toch neee.
    wil je info boekjes over BV? ik zei dat ik die al gelezen had maar kreeg niks over flesvoeding terwijl ze me die achteraf wel had moeten aanbieden :(

    al met al zit benthe aan de fles en groeit als kool! :D

    Succes en trek je er vooral niks van aan, jij kunt tenminste de nachten met je man delen haha :) met BV niet.

    liefs
     
  3. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Als je kraamzorgcentrum een bvcertificaat heeft behaald (hebben er tegenwoordig erg veel) zijn ze verplicht bv te adviseren en je alle info en hulp aan te bieden die ze voorhanden hebben...
     
  4. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    ik werd er ook gek van
    youame is geboren met een schisis
    heb geprobeerd of ze de borst kon pakken
    maar dat kon ze niet
    heb gekolft 3 weken lang maar het duurde heel lang voordat de melkkwam

    dus kreegt ze ook friso tussendoor

    de mensen die zeiden je moet haar extra aan leggen dan wil het wel

    na 3 weken eerst kolven en dan nog de fles geven was ik zo oververmoeid dat ik ging stoppen

    en toen kwam het kreeg van alle kanten dat ik een slechte moeder was en door moest gaan met kolven

    eerst werd ik boos en verdrietig maar daarna trok ik me er niks meer van aan
    het is jou kindje jij weet wel beter
     
  5. missX

    missX Fanatiek lid

    2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    jeejte meid wat rot! ikzelf ben ook al vrij snel overgestapt op de FV, maar had gelukkig alleen maar mensen in mijn omgeving die daar ook helemaal niet moeilijk overdenken. Vind het echt zo achterlijk, waar bemoeien die mensen zich mee! Je bent inderdaad niemand een uitleg verschuldigd hoor...maar het blijft wel erg vervelend als mensen er steeds weer over beginnen.
     
  6. evy261

    evy261 Actief lid

    11 jul 2006
    403
    0
    0
    Ik had in 1e instantie geroepen dat ik BV wilde geven. Daarna zo zitten twijfelen. VBeel gelezen en ervaringen gevraagd dat ik uiteindelijk voor FV heb gekozen. En ik heb er echt geen spijt van!
    En net wat je zegt zwangie, het is je iegen keuze en je hebt aan niemand "verantwoording" af te leggen. Zeker niet aan een wildvreemde.
    Die had van mij dan ook wel het een en ander gehoord ;) .
    En trouwens, je hebt het gerpobeerd! Zo kan je het ook bekijken.
    Nee hoor, jouw kindje jouw keuze! FV doet niet onder aan BV.
    Je hebt helemaal gelijk!

    Liefs
     
  7. zwangie

    zwangie Actief lid

    9 apr 2007
    127
    0
    0
    Bedankt voor jullie opbeurende reacties! :D
    In mijn directe omgeving was iedereen juist blij dat ik stopte met kolven omdat ze vonden dat ik daar niet van opknapte (geen tijd voor middagdutjes enzo). Kreeg van hun allemaal voorbeelden van grote, gezonde volwassenen die FV hadden gekregen! :D Behalve 1 vriendin die altijd helemaal in het natuurlijke zit, heeft er niemand naar gereageerd. Maar het zijn juist de mensen die ik niet heel goed of zelfs helemaal niet ken die er zo misprijzend over doen. :( Gelukkig had ik een kraamhulp (nazorg) die er vooral op gericht was mij op te beuren, maar bij de nacontroles van de VK kreeg ik nog erg veel ongevraagde tips etc... Het zal best dat het verplicht is om die info te geven, maar ten eerste vraag ik daar niet om en ten tweede is het vooral de manier waarop! En al die mensen die niet van instanties zijn hebben toch geen verplichting om mij erop te wijzen dat BV zoveel beter is?!
    Ach, gedeelde smart is halve smart en hoe erg het eigenlijk ook is, het helpt wel om te weten dat jullie ook tegen dat soort onaardige reacties moeten opboksen.
    Hebben jullie een gevat antwoord, of laat je mensen gewoon kletsen? ;)
     
  8. Adine

    Adine Fanatiek lid

    12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Meiden, probeer je niks van die andere aan te trekken. Andere moeders gaan werken en de kinders gaan naar de creche, die krijgen daar weer commentaar op. Mensen hebben altijd wel wat te zeuren.
    Het is nooit goed.

    Jullie zijn ook gewoon goede moeders hoor. :D
     
  9. Ramoontje

    Ramoontje VIP lid

    28 okt 2005
    32.963
    0
    36
    O zo herkenbaar. Hier was het zelfs nog iets erger: mijn eigen echtgenoot wilde graag dat ik BV ging geven en maakte er ook best wel eens opmerkingen over!

    Nou, mij niet gezien en ik heb er echt wel heel goed over nagedacht en alle foldertjes gelezen enzo. Rick is nu ruim 11 maanden, is erg lang en groeit dus als kool en ik heb nog geen seconde spijt gehad! Sterker nog, na de bevalling moesten we naar het ziekenhuis (voor mij), Rick was amper een uur uit, en in het ziekenhuis kreeg Rick zijn eerste flesje van PAPA!
     
  10. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Zwangie, weet je, het is nooit goed wat je ook doet. En zeker van wildvreemden moet je je niets aantrekken. Ik snap niet waar die het lef vandaan halen om zomaar zoiets te zeggen, ze kennen je hele situatie niet (en weten niet wat er in de fles zit maar dat terzijde).

    Hier was het omgekeerd, de vk vond dat ik gek was dat ik doorging met kolven :(... Het zou toch niets worden... ahum het werd wel wat, zoveel dat ik nu met een enorm overschot zit.

    En voor al die mensen die zeggen dat je door moet gaan met kolven ookal trek je het niet: laat ze het maar overnemen. Dan piepen ze wel anders.
     
  11. Saona

    Saona Fanatiek lid

    24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Ik vind het ook belachelijk! Dat wildvreemde mensen het nodig vinden zich in zoiets te mengen, of er een opmerking over te maken. Hou je mening voor je als er niet om gevraagd word! Het valt inderdaad op dat het lijkt alsof je een slechtere moeder bent als je geen BV geeft :( . k heb Joey 6,5 maand BV gegeven, en ik vond het heel moeilijk om over te stappen op de fles... Ik heb bijna al die 6,5 maanden mijn BV moeten kolven voor Joey, dus ik kan heel goed begrijpen dat er moeders zijn die overstappen, ik heb zelf meerdere keren op het punt gestaan!
     
  12. aafje87

    aafje87 Actief lid

    11 jan 2007
    223
    0
    0
    ICT Medewerkster
    Voorburg
    Ook ik ken de opmerkingen, door problemen ben ik ook heel snel overgestapt op FV.
    Vind het jammer dat ik niet een persoon ben voor BV maar het is niet anders, ik ben zelf ook op FV groot geworden dus waarom niet!
    Snap ook niet waarom er zo afkeurend wordt gedaan over FV, als je de cijvers mag geloven begint slecht 65% uberhaupt met borstvoeding,(dus 35% van de moeders is bij voorbaat al een slechte moeder!?!) daarvan stopt de helft al na een paar weken! Omdat ik bij die 50% hoor die kort erna stopt ben ik ineens een slechte moeder?!
    Kom op, maar 20% van diegene die gestart zijn met BV gaat door tot het half jaar.(petje af voor diegene!)

    Maar nu is het ineens niet goed dat je zo vroeg stopt cq niet begint, tot je dadelijk je kind naar de opvang doet en dan staan ze je allemaal stomverbaasd aan te kijken als je zegt dat je nog steeds BV geeft!(Het zij afgekolfd)

    Er klopt geen bal van de logica in een mens, toen ik zwanger was, was ook het eerste wat er aan me gevraagt werdt als ik vertelde BV te gaan geven, als je gaat werken ga je zeker over op de fles, he?
    En nu ben ik vervroegd over op de fles en krijg ik van dezelfde personen te horen van BV is goed en erg jammer dat je het hebt opgegeven en met een toontje erin van dat ik er niet genoeg aan heb gedaan.

    Ik laat ze lekker, weet waarom ik gestopt ben en ik weet ook dat dit voor mij en kind een hele goede beslissing is geweest.
     
  13. Arendskelk

    Arendskelk Niet meer actief

    heel herkenbaar wat je schrijft. Probeer voor jezelf helder te houden waarom je iets doet of laat. Laat jouw keuze van jou zijn en sta daar 100 procent achter. De enige voor wie je je moet verantwoorden ben jezelf. En dat heb je gedaan, het gaat nu beter met jou en je dochter. Weet je wat pas erg is? dat moeders koste wat het kost bv willen geven omdat ''iedereen dat doet'' en vervolgens na een maand compleet afgedraaid zijn en ze er maar half voor hun kindje kunnen zijn. Een ongelukkige moeder is een ongelukkig gezin. Jij hebt ervoor gekozen je kindje aan de Nutrilon te zetten omdat je het beste voorhebt met je kindje. Daar kan niets verkeerds aan zijn. Laat ze maar kletsen die mensen, alsof zij beter zouden weten wat goed is voor je dochtertje dan jij, haar moeder... Doe wat jij goed vind hoor!

    Liefs, Flientje
     
  14. zwangie

    zwangie Actief lid

    9 apr 2007
    127
    0
    0
    Zag dat ik mijn vorige bedankje per ongeluk twee keer gepost had.... Sorry!
    Maar on topic: ik knap hier helemaal van op! Kennelijk ben ik zeker niet de enige.
    En dat Aafje87 dan inderdaad van diezelfde mensen te horen krijgt dat BV beter is, terwijl ze dat dus niet al werkend had moeten doen... eigenlijk is het bijna grappig!

    Ik ben weer helemaal opgebeurd! Thanks! :D
     
  15. judithteresa

    judithteresa Bekend lid

    2 jul 2006
    506
    0
    0
    journaliste/fotografe/webdesigner/model
    Fuerteventura-Canarische Eilanden
    ja echt onzin hoor, ik heb het 3 weken geprobeerd, maar heb dus siliconen.. het schijnt te kunnen, en de pijnen schijnen normaal te zijn, maar goed je kan dus niet op je borsten drukken om het eruit te wrijven, en zo een spanning op je borst dat de silicoon naar voren zit en je de tepel niet pakken.. nou ik heb het geweten...mijn zus en schoonzus drukken en douwen op me borsten, aan me tepels trekken.. echt walgelijk, had al zo een pijn van een vreselijk zware bevalling, tot op een gegeven moment mijn man het niet meer aan kon zien, naar een arts is gegaan en alles heeft gevraagd over flesvoeding, hij kwam thuis met een paar pilletjes, een afspraak voor een injectie, en flesvoeding:) heb er nog erg veel comentaar op gehad, van vreemden vooral, van artsen die je scheef aan kijken...

    ik ben er groot op geworden(wilde niet aan de borst, en bleef huilen en niet eten tot ik gewone melkunie kreeg.. en met 3 maanden al potjes..)

    mijn dochter is 9.5 kilo 72cm, dus die gaat er ook goed op hoor! ze valt nog steeds af en toe slaap na de eerste fles gaat ze aan een borst voelen en haar hoofdje er op leggen..

    ergste vind ik comentaar van vrouwen die zelf borst voeding geven, een sigaret op steken na de voeding, en dan jou comentaar geven... beetje te veel gezien!
     
  16. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Hoe haalt zo'n mens het in godsnaam in haar hoofd :confused: :confused:
    1-Voor het zelfde geld zit je daar met een flesje afgekolfde borstvoeding..
    2-Al is het in dit geval flesvoeding, waar BEMOEIT ze zich mee :(

    Echt schandalig....Als er iemand wordt doodgeslagen op straat loopt iedereen er met een boog omheen en kijken maar snel de andere kant op, maar als je probeert zo goed mogelijk voor je kindje te zorgen, dan neemt ineens niemand een blad voor de mond...Bah, ik heb echt een hekel aan dat soort bemoeizuchtige mensen :evil:
     
  17. Lientje

    Lientje Fanatiek lid

    24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik ben het eens met Adine hoor, mensen hebben altijd wat te zeiken. Ik geef al een halfjaar borstvoeding en dat vinden sommige mensen dan weer te lang. Ben je nu nog niet over op FV? Waarom ga je zo lang door? Dus zowel op FV als BV komt commentaar. Nou ja als ze over je praten dan leef je nog zeggen we hier wel eens.
     
  18. Bibiche

    Bibiche Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Joh het is nooit goed blijkbaar. Ik ben na een 7 weken lange strijd ook gestopt met bv. Ik heb 4 weken fulltime gekolfd maar ik zie bv geven echt als aan de borst en niet fulltime kolven want ik had ernaast geen leven meer.

    Maar ik hoef me voor niemand te verantwoorden, ik doe wat het beste is voor mijn kind en mezelf. Als bv goed was gegaan en gelukt dan was ik nu nog steeds bv aan het geven maar als je kind bij elke voeding huilt, duwt en trekt omdat ze niet effectief kan drinken ja dan houdt het op. Ze kwam ieder uur, in de nacht wel 4 keer en nee het was geen clusteren of regeldagen want het was 7 weken zo. En nu hebben we eindelijk rust, mijn meissie groeit als kool, huilt veel minder en voelt zich veel beter.

    Er zijn moeders die roken en drinken tijdens bv die krijgen ook commentaar. Er zijn moeders die veel gaan werken die krijgen commentaar of moeder die fulltime thuisblijven die krijgen commentaar. Er zijn moeders die hun kinderen al heel vroeg willen stimuleren om iets te leren die krijgen commentaar en andere die willen juist dat hun kinderen gewoon lekker spelen.

    Je doet het NOOIT goed in de ogen van een ander moeder maar dat is pech want het JOUW kind en niet die van haar.
     
  19. Ranjeewha18

    Ranjeewha18 Niet meer actief

    ik ben na 4 weken gestopt met de bv.
    alleen ik werd overspoeld met boeken over de borst!
    werd er helemaal gek van...

    op een dindsdag wilde ik weer naar school. ik liep al 10 weken achter.
    dus toen vroeg een vrouw (geeft zelf lang borstvoeding) hoe oud mijn kleintje was.. ik zei 8 weken..
    werd ik voor gek verklaard dat ik omdat het een regeldag was, en dat Sam nu veel aan de borst moest..!

    ik ben gestopt omdat ik het borstvoeding niet meer leuk vond, ik werd er heel depri van, en elke keer als Sam moest, zei ik weer..
    ja, hoor meneer MOET weer hoor..!
    ik voelde steeds dat ik veder in een diepe gat kwam.
     
  20. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    denk maar zo :) de beste stuurlui staan altijd aan de wal

    lekker doen wat jij denkt wat goed voor je kindje maar ook voor jouw is

    ik heb het ook geprobeerd maar helaas lukte bij mij ook niet
    helaas heb je het niet altijd voor het zeggen
     

Deel Deze Pagina