Ik kreeg in de eerste dagen van het bv geven last van tepelkloven. Sindsdien voed ik haar met behulp van een tepelhoedje. Nou blijven mijn tepels erg gevoelig en gekloofd. Hoort dat? Kan ze nog wel verkeerd aangelegd worden met een tepelhoedje? Het is pas een dag of 7 dat ik een tepelhoedje gebruik, duurt het lang voordat tepelkloven over zijn. Ik gebruik wel bepanthem zalf, die lijkt wel iets te werken. Debby
Het nadeel van tepelhoedjes is dat ze tepelkloven in stand kunnen houden of zelfs verergeren, omdat je tepels in het hoedje heen en weer kunnen schuiven. Wie heeft je de tepelhoedjes aangeraden? Eigenlijk moet je die alleen onder begeleiding van een lactatiekundige gebruiken. Aan een tepelhoedje drinken kinderen namelijk met een andere techniek als zo aan de borst. Verder kost het ze meer moeite, waardoor ze minder binnenkrijgen en de voedingen langer duren of korter op elkaar zitten. Goed aanleggen is vaak millimeterwerk, en kanhet verschil tussen wel of geen kloven betekenen. Een goed aangelegde baby drinkt je kloven weer dicht. Google: Jack Newman Compression en je komt op een site waar je filmpjes over goed aanleggen kunt zien, zodat je weet waar je op moet letten. Als kloven langer dan 2 a 3 dagen blijven en het aanleggen gaat goed, dan moet je ook rekening houden met spruw. Soms is er niets te zien, en voel je het alleen aan je tepels en heb je last van niet genezende kloven. Informeer even bij je kraamcentrum of CB of ze een lactatiekundige in dienst hebben, die kan je vast verder helpen, zodat je zonder kloven en zonder tepelhoedjes je kindje lekker lang aan de borst kunt houden.
in t ziekenhuis hebben ze t aangeraden omdat Jill t niet voor elkaar kreeg om goed mijn tepel vast te pakken. eenmaal thuis zijn we ermee doorgegaan, 1 x geprobeerd zonder maar deed zo'n zeer.. ik zal dat filmpje eens bekijken, bedankt debby
Het gaat redelijk, zonder tepelhoedje snapt ze er helemaal niks van. Ze pakt mijn tepel maar laat heel snel weer los, een enkele keer heeft ze wel gedronken. Helaas had ik een uur later nog meer pijn aan mijn tepels dus ben ik een beetje ontmoedigd om nog zonder tepelhoedje te voeden.. Vanochtend kwam de wijkverpleegkundige langs voor een intake voor het consultatieburo en zij zal een afspraak maken met een lactatiedeskundige. Hopen dat die wat goede tips kan geven.. Groetjes Debby
Veel succes! Ik zou ook proberen om van dat tepelhoedje af te geraken; hopelijk lukt dat met behulp van een lactatiedeskundige!
Ik voed al sinds de 4e dag met tepelhoedje en het gaat prima! Ik heb het ook 3 mnd lang met mijn oudste dochter gedaan, ben toen gestopt omdat mijn melk terug liep. Dus je kunt het gewoon volhouden hoor! Was geen probleem zeiden ze op het CB!
Vanmiddag bij de lactatiekundige geweest, blijkt dat we spruw hebben.. En ik dacht t al, maar de verpleegkundige die de intake van het cb deed zei van niet. Dus nu krijgen we een zalfje en gaat t hopelijk allemaal beter. Voorlopig mag ik blijven voeden met t tepelhoedje, ze heeft gezien hoe Jill t deed en ze krijgt er genoeg uit. Over een paar weken gaan we t dan weer zonder proberen..
Hoi Deb, Mijn dochter heeft hetzelfde, die snapt er zonder tepelhoed ook niks van. Ligt niet aan je tepels, sommige kinderen hebben hier "gewoon" last van is mij verteld door de lactatiekundige. Naar mijn mening is het tepelhoedje niet moeilijker of makkelijker qua aanzuigen dan "au naturel", het is een heel flexibel ding en het laat genoeg speelruimte voor hoeveel van de tepelhof Oriande meepakt. Voordeel vind ik dat de eerste druppels vaak al "klaar" zitten in het tepelhoedje bij het aanleggen en dat madame dus meteen een slokje te pakken heeft bij de eerste aanraking. Ik ga het niet meer zonder proberen, de enige reden die ik zou kunnen verzinnen is dat het wel praktisch is dat je je tepels niet kunt vergeten en je tepelhoedje wel. Succes met de spruw... Maris
Mijn kinderen konden de eerste 10 weken niet zonder tepelhoedje drinken. Een tepelhoedje is harder dan een tepel, en omdat hun reflexen niet goed coordineerden hadden ze die extra prikkel nodig. Mijn ervaring is wel dat ze nadat ze het tepelhoedje niet meer nodig hadden, ze sneller klaar waren met een voeding, minder vaak kwamen en dat ze beter groeiden.
Ik geef ook nog steeeds met tepelhoedje. Zonder verga ik van de pijn. Eva doet het prima hoor. De wijkverpl.kundige vond het niet erg, de wijkarts wel. Maar ik heb zoiets van. Hee, ik geef BV, hoe die melk bij Eva binnenkomt zou me een 'rotzorg' wezen.