Hoi, Ik geef mijn 8 weken oude zoon vanaf zijn geboorte borstvoeding. Dit gaat super, maar sinds een aantal dagen merk ik dit mijn tepels pijn doen als hij de eerste paar keren zuigt. Het is een scherpe pijn. Als hij eenmaal drink wordt dit minder, is het bijna weg. Als ik klaar ben met voeden voel ik dit ook nog een beetje. Ik heb ook vaak door de dag heen een sterke toeschietreflex, de zoogcompressen heb ik echt wel nodig. Dot voelt niet altijd even prettig. Wat zou dit kunnen zijn? Of wat kan ik eraan doen om het te stoppen? Anders aanleggen? Groetjes mona
Hallo Mona, Door wisseling van LK zijn de vragen wat blijven liggen. Ik probeer de draad weer op te pakken... Ik kan je niet direct precies zeggen wat er aan de hand is. Heb je eerder ook pijnlijke tepels gehad? Bij wat je beschrijft denk ik aan 2 dingen. Enerzijds een makkelijk probleem. Namelijk even weer alert zijn op het nemen van een grote hap. Aan de andere kant, als hij al 8 weken probleemloos drinkt zal dat niet waarschijnlijk zijn. Ik denk evt ook aan teveel melk (vaak TSR, veel lekken etc) Meestal zie je bij moeders met veel melk een hard en vaak pijnlijk TSR. Kan je iets zeggen over zijn gewicht? Als laatste kan ik nog denken aan spruw. Maar dat zijn meer dingen voor nodig. Dat kan ik zeker niet via de mail uitsluiten. Ben je bekend met schimmelinfecties? Heb je onlangs een AB kuur gehad? Heb je meer klachten anders dan pijn bij eerste aanzuigen? Ik lees het wel, Ilse