Kolfvragen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by sunnybaby, Sep 4, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

Jan 19, 2009
    599
    0
    0
    Hoi Ilse,

mijn baby is nu 3 weken en drinkt goed aan de borst. De avond- en nachtvoedingen vallen me wel zwaar en daarom wil ik gaan kolven zodat papa de laatste avondvoeding met een flesje kan geven. Mijn vraag is nu wanneer ik dan het beste kan kolven, dus op welk tijdstip op de dag.

En wanneer ik ook een 'voorraadje' wil gaan kolven voor als ik een (mid)dagje weg ben, wanneer kan ik dat dat het beste doen?

Tot slot: zou jij een handmatige of een elektrische kolf aanraden als ik de kolf wil gebruiken voor:
    * dagelijks 1 voeding
    * + incidenteel voor een dagje weg
    * + vanaf 5 maanden op mijn werk (ik werg 4 dagen per week)

Alvast bedankt!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik kan je gevoel over de avond en nachtvoedingen goed voorstellen. Ik begrijp dat je best toe bent aan een keer goed slapen. Probeer dan ook ieder uurtje overdag te pakken door samen te gaan rusten..

Ik zou nog heel even wachten met kolven en een flesje. Je lichaam heeft ongeveer 4-6 weken nodig om een goed vraag en aanbod systeem in te stellen. Hoe minder je daarin rommelt hoe beter jouw productie op de behoefte van je kindje aansluit.

Als je gaat kolven als voorraadje dan kolf je tussen de voedingen is. het meeste melk heb je in de ochtend. Je kan dan tussen 2 voedingen in wat kolven. Verwacht dan niet direct een volledige voeding omdat er op dat moment immers nooit een voeding is gevraagd.

Als je besluit een flesje te geven met gekolfde melk realiseer je dan wel dat je dat moment wel ook je voeding moet kolven. (mag dan ook wel iets eerder of later zijn) maar jouw lijf is nu gewend om op dat tijdstipo een voeding te geven. Als je die overslaat bestaat de kans dat je later in de nacht op problemen stuit omdat je te volle borsten krijgt.

Welke kolf het meest geschikt is.....dat is persoonlijk. dat hangt af van jouw wensen. WIl je lang gaan kolven, wil je misschien nog een kindje, hoeveel geld wil je uitgeven, etc.

Je geeft aan dat je op je werk wilt gaan kolven. 4 dagen, dan ben je goed af met kolf die met weinig tijd de productie het beste in stand houdt.

Zonder nu direct merken te gaan noemen zou ik persoonlijk kiezen voor een electriche kolf. En omdat je 4 dagen werkt zou ik ook kiezen voor een dubbelzijdige kolf. Puur omdat dit tijd scheelt en omdat dubbelzijdig kolven een hogere productie oplevert. Aan die kolven hangt ene prijskaartje daarom is dat vooral persoonlijk hoe ver je daarin wilt gaan.

Met een enkelzijdige kolf kan je ook uit de voeten maar dan koste het kolven meer tijd en met 4 dagen werken is de ervaring dat dat toch gaat opbreken.

Kan je hier al wat mee? Mail anders even een PB zodat ik wat meer gericht kan antwoorden. Ik wil geen merk en type aanbevelen op dit forum omdat een kolf echt erg persoonlijk is.

Succes

Ilse

Share This Page