Ik heb een dochtertje van 10 weken oud. Ik ben vanaf dag 4 gaan kolven ivm kloven (aanleggen was te pijnlijk) en toen de kloven genezen waren, ben ik overdag blijven kolven omdat mijn dochter erg onrustig dronk en het aanhappen en vooral het toeschieten erg pijnlijk was (spruw???). Na een aantal dagen kreeg ze ook de witte aanslag en waren mijn borsten na het voeden ook pijnlijk. Ik heb van de huisarts in week 3 Nystatine gekregen Een paar dagen later ben ik zelf begonnen met Daktarin zalf op mijn tepels te smeren. Na 2 weken Nystatine gebruik was de witte aanslag bij mijn dochtertje weg. Ik had nog wel klachten. In overleg met de huisarts hoefde ik geen Nystatine meer bij haar te gebruiken. En moest ik zelf doorsmeren met Daktarin (verkeerd advies want na een aantal dagen was de witte aanslag terug). Op advies van de consultatiebureauarts ben ik Daktarin orale gel gaan gebruiken. En ik ben zelf trouw Daktarin zalf blijven smeren. Vorige week leek het beter te gaan. Ik had geen klachten meer en de witte aanslag was ook weg. Nog een aantal dagen doorgegaan met behandelen. En daarna voorzichtig afgebouwd. Ik ben al die tijd overdag blijven kolven en legde haar 's nachts wel aan (daar deed mijn dochter het namelijk orima op, we hadden een goed ritme). Ik kookte mijn kolfspullen en haar speentjes 1x per dag uit. Na een aantal dagen begon mijn dochter weer onrustig te drinken. En ik kreeg ook weer steken in mijn borst en zere tepels. Ben weer opnieuw begonnen met Daktarin zalf en de orale gel. Maar de klachten blijven. Mijn dochtertje is ook onrustiger, nuet alleen met voeden, maar ook tussen de voedingen door heeft ze veel krampjes en last van winderigheid. Ik ben drie dagen geleden gestopt met kolven en leg haar alleen nog maar aan. Ze komt wel iets sneller dan voorheen voor een voeding, maar het gaat best goed. Alleen vandaag heb ik vooral last van mijn linker borst (steken, zere tepels en branderig gevoel). Mijn dochter dronk vandaag ook heel slecht aan mijn linker borst (na elke slok moet ze huilen en laat ze dus los). rechts is nog wel wat pijnlijk, maar ze drinkt rustig aan die kant. Ik was voor en na iedere voeding mijn handen. Verschoon na ieder voeding de zoogcompressen, draag dagelijks een schone katoenen bh en hempjes. Hoe kom ik van de spruw af?????? Heb mijn andere 2 kinderen ruim en jaar gevoed en heb toen nooit ergens last van gehad. Ik wil heel graag borstvoeding blijven geven, maar ben die spruw zo zat!!!
Hoi, Vervelend dat je er al zo lang last van hebt. Hieruit blijkt dat nystatine en daktarin niet afdoende zijn. Ik wil je adviseren om terug te gaan naar je huisarts en om een behandeling met antibiotica te vragen. In de praktijk blijkt fluconazol het beste te werken. Begin met een openingsdosis van 400 mg, vanaf de volgende dag 100 mg, 2 maal per dag gedurende minstens 2 weken. Succes. Groetjes Saskia