Pijnlijke tepels!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door kimmy84, 29 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimmy84

kimmy84 Lid

8 mrt 2012
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is nu 12 dagen oud en drinkt borstvoeding. Nu heb ik vlakke tepels die al na een paar dagen meer naar buiten komen, nu worden ze echter steeds pijnlijker. Ik heb miconazol voor mezelf en nystatine voor hem ivm verdenking op spruw, maar dit doet helaas niet genoeg.
    De tepels zijn heel gevoelig bij temperatuur wisselingen. En tussen de voedingen door zijn de borsten zelf ook gevoelig. Onder de douche zijn de tepels wit verkleurd, tussendoor niet, ook na het drinken zijn ze normaal van kleur.
    Hij is bij aanleggen erg driftig waardoor dit vaak een drama wordt in combinatie met mijn angst voor de pijn. De pijn zakt iets na de eerste teugen, maar het blijft erg gevoelig. Ik sta op het punt om te stoppen, want ik wil op deze manier niet verder.

Hopelijk heeft iemand van jullie goed advies voor me.

Alvast bedankt, kim

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat vervelend he, pijnlijke tepels. Zijn je tepels vervormd na een voeding? Dit wijst op klem liggen in het mondje.

Je geeft aan dat je kou- en warmte verschillen als vervelend ervaart. Ook kleuren je tepels wit onder de douche. Dit kan wijzen op syndroom van Raynaud. Ook wel vaatkramp genoemd. Bij temperatuurs schommelingen doet het dan pijn en verkrampen de vaatjes in de tepel. Hierdoor zie je de verkleuring. Warm houden is het advies: niet te lang de beha open houden, niet drogen aan de lucht na het voeden etc. Zorg ook voor zachte compressen.

Zie je groefjes of scheurtjes of kloofjes in de tepels? Heb je zowel links als rechts pijn? Heb je een sterk toeschietreflex of duurt het soms lang eer je melk gaat stromen? Heb je het idee dat je kindje klemt met zijn kaken? Hieruit kunnen we ook allemaal dingen afleiden waar de pijn vandaag kan komen. Graag hoor ik dit van je.

IN de tussentijd zou ik je willen adviseren om een lactatiekundige in te schakelen die met jullie mee kan kijken. Soms is het iets heel kleins en kun je samen verder. Soms ziet ze dingen waar anderen niet aan denken. Het is het echt waard!
    Ook kun je een tepelhoedje overwegen. Kijk naar de goede maat en of dit de klachten verhelpt. Wanneer je een tepelhoedje standaard gebruikt, laat het dan even weten, dan helpen we je daar in verder.

Veel succes!

3. kimmy84

kimmy84 Lid

8 mrt 2012
    49
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de snelle reactie, ik heb een lactatiekundige op bezoek gehad en die heeft geconstateerd dat het niet ligt aan de houding en het aanhappen. Zij dacht aan spruw dus we behandelen dat nog even door. Ik moet zeggen dat het gisteren al een stuk beter ging, het blijft mn rechts erg gevoelig maar al veel minder dan eerst. Hopelijk zet dit dus door!
    De toeschietreflex is wel goed en ik merk dat links al vanaf het begin een stuk beter gaat dan rechts. Beide borsten lekken behoorlijk wat melk als hij aan de andere borst drinkt. Ik hoor hem ook binnen een paar slokken duidelijk slikken.
    Het syndroom van raynaud dacht de lactatiekundige niet, omdat het zeldzaam is en omdat de tepel na het drinken niet verkleurd. Ik probeer de tepels wel zo warm mogelijk te houden, dat kan geen kwaad lijkt me.

We gaan dus even zo door en dan hoop ik dat het inderdaad door de spruw komt, want dan moet het eind vd week toch echt beter gaan.

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn dat je vooruitgang ziet! Ga zo door!

Deel Deze Pagina