Hallo, Ik heb 4 weken borstvoeding gegeven aan mijn dochtertje( nu 4 weken oud) en ben sinds 2 dagen aan het afbouwen. Ze heeft nog 2 dagen afgekolfde melk gekregen, daarna begonnen met 1 flesvoeding en sinds vandaag krijgt ze volledige lesvoeding, waar ze het prima op doet. Ze is een stuk rustiger. We hebben op dit moment allebei spruw waarvoor we behandeld worden.(dit is niet de reden om te stoppen, maar eerder de laatste druppel) Ik vraag me af hoe ik t best kan afbouwen, ik geef de melk nu niet meer. Ik gaf met borstvoeding 8 a 9 keer per dag, nu kolf ik zo'n 6 keer per dag. Ik probeer niet te veel af te kolven, maar heb daardoor wel vaak last van stuwing tot de volgende afkolving. Is het belangrijk om 1 keer per dag mijn borsten helemaal leeg te maken? ik voel soms harde plekken, maar die gaan weg als ik er wat langer afkolf.Ik merk al wel dat er minder uitkomt. Ik hoorde van een lactatiedeskundige van de kraamzorg dat t nl ook mogelijk is om steeds wat minder af te kolven, ipv een voeding tegelijk af te bouwen. Hoe lang gaat t duren voordat de melkproductie weg is.? Ik hoop dat u me verder kan helpen, als ik mijn borsten goed leeg kolf, komt er ongeveer 40 a 50 cc uit per borst. misschien dat u me kunt helpen om n schema te maken? alvast bedankt, groetjes claudia
Afhouwen kan inderdaad op meerdere manieren. Het is echter wel belangrijk dat je goed afbouwd anders loop je inderdaad kans op een borstontsteking. vandaar is het altijd goed om te letten op harde schijven. wanneer je afbouwd door steeds korter te kolven. let je erop dat je wanneer je nu 20 minuten kolft per keer je naar 2 dagen maar 15 minuten kolft per keer dit houdt je 2 dagen vol en gaat dan naar 10 minuten kolven per keer, weer 2 dagen volhouden en dan naar 5 minuten per keer. je kunt hierbij ook meteen de tijd tussen de kolfsessies steeds iets langer maken. dus eerst om de 2 1/2 uur na 2 dagen om de 3 uur en eventueel verder naar 4 uur. wat je ook kunt doen heb ik hieronder in een schema geschreven. dit is om telkens een kolfsessie te laten vervallen. (Ik hoop dat het schema overkomt). Tijd: 8.00 10.30 13.00 15.30 18.00 20.30 23.00 nacht Dag 1 kolven niets kolven kolven kolven niets kolven niets Dag 2 Kolven niets kolven kolven kolven niets kolven niets Dag 3 kolven niets kolven niets kolven niets kolven niets Dag 4 kolven niets kolven niets kolven niets kolven niets Dag 5 kolven niets kolven niets niets niets kolven niets Dag 6 kolven niets kolven niets niets niets kolven niets Dag 7 kolven niets niets niets niets niets kolven niets Dag 8 kolven niets niets niets niets niets kolven niets Dag 9 kolven niets niets niets niets niets niets niets Dag 10 kolven niets niets niets niets niets niets niets Dag 11 niets niets niets niets niets niets niets niets Dag 12 niets niets niets niets niets niets niets niets hopelijk kun je er wijs uit.het is echter zo dat je om de dag een kolfsessie laat vallen. probeer zoveel mogelijk over de dag te verdelen dat de tijd tussen het kolven en niet kolven in het begin niet te lang word. succes
Bedankt voor je reactie, ik denk dat ik ga proberen om elke 2 dagen de kolftijd te verkorten. Op dit moment kolf ik ongeveer 6 a 7 keer per dag , maar het is misschien verstandig vaste tijden op te schrijven en dat steeds iets uit te rekken zoals je zei. Ik merk dat ik al minder uit de borst kan kolven, nu ongeveer 25 cc per borst. Daarna voelt t soms nog wel wat gespannen, beetje stuwingsgevoel, maar komt er gewoon niet veel meer uit. het wordt ook wat gevoeliger om te kolven door de spruw, waar ik een medicijn voor heb om erop te smeren. Hoe voelen die schijven aan? Ik voel vaak wel een pijn onder mijn oksel , aan de zijkant vd borst, als ik weer moet kolven, niet zozeer n schijf, maar meer een beurs stuwingsgevoel,als ik dat probeer te masseren wordt de pijn er niet minder op. het scheelt wel als ik kolf, maar dat beurse gevoel gaat niet helemaal weg. Is dat erg? Sinds vrijdag gebruiken ik en mijn dochtertje het middel tegen spruw, weet u hoe lang t duurt, voordat t weg gaat? Alvast bedankt, groetjes claudia