Hier zitten vast wel cupcake experts. Ik ga volgende week cupcakes maken voor de traktatie van onze jongste. Cupcakes bakken lukt wel maar ze komen bij mij nooit fatsoenlijk in hun vormpje. Die vormpjes vervormen altijd helemaal en de cupcakes raken de rand niet overal. Hoe krijg ik nou mooie ronde cupcakes die keurig in hun vormpje gaan zitten?
Nee echt een cupcake bakvorm gebruiken. Na het bakken een snijplank erop zodat de cupcakes mooi plat worden.
Een bakblik vind ik echt een must voor mooie cupcakes, weet zeker dat je dat probleem dan niet meer hebt. Gewoon zoiets: https://www.hema.nl/koken-tafelen/bakken/bakvormen/muffin-bakplaat-80842000.html Papieren vormpjes er in doen, tot 2/3 volscheppen (of nog makkelijker; beslag in een spuitzak doen, puntje afknippen en spuiten) en je hebt mooie egale cupcakes
Hier gaan de papiertjes in een bakblik, dan beslag erin scheppen en 't bakblik even 3x laten 'neer ploffen' op het aanrecht, dan verdeelt het beslag zich mooi zonder bv belletjes.
En nog een andere tip als je het vaker wil maken evt. Koop zon professionele ijsschep (zon knijpding) een zon schep is precies een cupcake! Hoef je nooit meer te klooien en zijn ze altijd net zo groot. En idd echt een cupcake blik anders zakken ze idd helemaal uit elkaar.
Ik gebruik een muffin bakblik en stop daar de cakepapiertjes is. En het beslag doseer met een ijsbolletjestang, zodat ze ook allemaal ongeveer even groot worden.
Bedankt allemaal! Meteen even langs de hema gegaan. Zo'n groot bakblik past helaas niet in onze oven maar ze hadden ook een kleinere silliconen vorm. Nu moet het vast goedkomen!
Ook nog een goede tip, de papiertjes in de bakvorm doen en dan even in de voorverwarmde oven. Dan eruit en na afkoelen het beslag erin en weer in de oven. Zo blijven de papiertjes goed om de cupcake heen zitten ipv dat ze na het afkoelen al los komen van de cupcakes