naar de tandarts

Discussion in 'Zwangerschap' started by moniek1979, Oct 30, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. moniek1979

moniek1979 Actief lid

Sep 14, 2006
    225
    0
    0
    huisvrouw
    groningen
    ik heb kiespijn en moet nu toch echt naar de tandarts.. ik ben zo bang! :oops:
    ze gaan eerst alleen maar kijken en foto's maken van mijn gebit! kan dit nu echt geen kwaad? maar moet wel heen..pijn is ook niet goed voor mijn baby, want ik raak er behoorlijk gestresst van.. maar ik val ook weer bijna om van de angst!
    help wat moet ik nou?

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

Jan 1, 2006
    4,615
    0
    0
    Roosendaal
    Even aangeven bij de tandarts dat je zwanger bent. Hij/zij weet wel wat mag.

Enne...sterkte he meid!

3. ramona

ramona Fanatiek lid

Mar 9, 2005
    1,200
    2
    0
    Huismama
    Zundert
    Hoi

Wel aangeven hoor want na mijn weten mag je geen foto's laten maken?

4. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Volgens mij mogen ze inderdaad geen foto's maken.
    Verdoving mag wel weer btw.

5. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    dat is per tandarts verschillend, toevallig vroeg ik pasgeleden wat nu zeg maar het gevaar was van als er foto's worden gemaakt bij de tandarts en welk effect (in hoeverre het schadelijk is) dat nou heeft op als je zwanger bent en hij vertelde me dat je het moet vergelijken met het roken van 3 sigaretten....

6. Calimero

Calimero Fanatiek lid

Aug 31, 2006
    1,901
    0
    0
    ik was twaalf weken in verwachting toen ik naar de tandarts moest en eigelijk moest ik twee kiezen trekken maar er moest eerst een foto gemaakt worden van mijn gebit en omdat ik toen zwangers was heeft mijn tandarts dat niet gedaan omdat ik in verwachting was
    maar ik moet aanstaande maandag 6 nov weer heen en ik heb een gaatje in mijn kies( die dus dood is en eruit getrokken moest worden)
    en daardoor brokkelt de hele kies af met als gevolg kiespijn tot aan mijn tandvlees aan toe vreselijk!
    en ik hou al niet van de tandarts maar ben dus wel benieuwd wat hij er nu aan gaat doen?
    want ik zat te denken misschien kunnen fotos in de eerste drie maanden wel schadelijk zijn maar weet niet of dat zo is

7. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,256
    4,486
    113
    Je tandarts kan er ook voor kiezen (als je niet om het maken van een foto heen kunt) een loodschort over je buik te leggen zodat je kleine afgeschermd wordt.

De verdoving kan geen kwaad en kun je dus gerust krijgen al zou ik wel even aan de tandarts melden dat je zwanger bent.

Groetjes anita

8. Calimero

Calimero Fanatiek lid

Aug 31, 2006
    1,901
    0
    0
    hihi denk dat de tandarts dat inmiddels wel ziet :oops: :)

9. Niet meer actief

naar mijn idee mag je geen foto´s laten makn.. ik moet vandaag ook naar de tandarts. r moeten 2 gaten worden gevuld. tijdens mijn zwangerschap zijn mijn tanden een stuk slechter geworden .. ben al twee keer een stuk van mijn kies verloren.. daarvoor moet er vandaag geboord worden. ik zie hier als een dijk tegen op.. de tandarts veerdoofd gelukkig wel. dit mag wel weer om dat dit heel plaatselijk gebeurd. ik heb het voor de zekerheid na gevraagd bij vk.. en die zei ook dat een verdoving geen kwaad kon.. vind het best eng

10. Esma

Esma Bekend lid

Ik was eergisteren bij de tandarts en ik heb een gaatje. Ik mag GEEN verdoving, omdat ik zwanger ben, zei ze.

11. smoekie

smoekie VIP lid

Mar 7, 2006
    5,543
    1
    0
    dat van die schort is alleen van toepassing wanneer er röntgenfoto's in het ziekenhuis moeten worden gemaakt bij de tandarts is de straling (schadelijkheid) desdanig klein dat het per tandarts verschilt of hij / zij het wel of niet doen (in overleg met de patiënt natuurlijk) en natuurlijk afhankelijk van de aard van het wel of niet noodzakelijk zijn voor het maken van foto's...over het algemeen zal er als je zwanger bent geen foto worden gemaakt maar soms is het gewoon echt noodzakelijk vooral ook omdat als je zwanger bent je tandvlees e.d. vatbaarder is voor ontstekingen e.d

en wat ik al zei de schadelijkheid van een foto is te vergelijken met 3 sigaretten roken dus er zit wat dat betreft wel een groot verschil tussen een foto maken van het gebit dan een röntgenfoto in het ziekenhuis, en het wel of niet aan moeten van een loodschort is ook nog afhankelijk van de plek waar de foto van gemaakt zou moeten worden bijv. van de longen of van de neusbijholten is het niet noodzakelijk een schort aan te moeten dat is pas wanneer de foto die gemaakt moet worden in de buurt komt van de baarmoeder.

verdoving e.d mogen ook gewoon gegeven worden als je zwanger bent

De tandarts kan zonder risico voor de vrucht een verdoving geven mits de juiste verdoving wordt gebruikt
    http://www.tandartsplein.nl/dossiers/informatie/zwangerschap.html

groetjes smoekie

12. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    Das vreemd, want standaard mag dat dus wel. Misschien is de ene tandarts wat voorzichtiger in dat soort dingen dan de ander?

13. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,800
    113
    Mijn tandarts zei dat het wel mocht, een verdoving. En inderdaad alleen een bepaald soort.

Ik heb het gewoon zonder gedaan.Voor de zekerheid. Het is even 30 seconden pijn per kies, maar dat had ik er wel voor over, :p

14. Niet meer actief

ik heb zelf weleens gehoord dat het ookk ligt aan hoelang je zwanger bent.. ik heb wel verdoving gehad... had ik ook echt wel nodig jeetje wat een getrek en gescheur anders hahahah..

15. moniek1979

moniek1979 Actief lid

Sep 14, 2006
    225
    0
    0
    huisvrouw
    groningen
    ik krijg de volgende keer als ik weer heen moet wel een verdoving.. ze doen het liever niet maar het kan ook weinig kwaad. ze wachten wel tot ik 12 week heen ben :cry:
    hoef woensdag pas heen maar ben nu al zenuwachtig..

16. Calimero

Calimero Fanatiek lid

Aug 31, 2006
    1,901
    0
    0
    ohoh dan wor dhet voor m ijn maandag dus ook kiez trekken! :confused: :( :cry:

Share This Page