Allebei de kinderen per sé evenveel cadeautjes?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door humptydumpty, 26 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Onze kinderen zijn relatief dicht op elkaar jarig. Nu vind ik het voor de jongste zoveel lastiger om leuke cadeautjes te kopen. Ten eerste hebben we natuurlijk al heel veel van de oudste waar zij mee kan spelen. Ten tweede zijn peuters natuurlijk nog niet altijd heel uitgesproken en vooral rationeel in hun wensen.

Ik heb op dit moment al veel meer cadeuatjes voor de oudste, die later jarig is dan de jonste en twijfel of ik nog meer moet inslaan voor de jongste. Aan de ene kant vind ik het zielig om haar minder te geven, aan de andere kant weet ik dat het haar nog niet opvalt (ze wordt 2) en dat ze al het speelgoed heeft dat ze zou willen. Rationeel gezien slaat het nergens op om nog meer voor haar te kopen, daar we eerder teveel speelgoed voor kindjes van haar leeftijd hebben dan te weinig.

Wat zouden jullie doen: hoofd volgen en het zo laten of hart volgen en er wat bij kopen?

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.200
    35.910
    113
    Ik zou het zo laten, maar dan volg ik ook mijn hart. Je koopt namelijk iets wat aansluit bij je kindje en dan is het prima. Het hoeft echt niet altijd allemaal hetzelfde bedrag of hetzelfde aantal. Ze hebben toch niet op hetzelfde moment hetzelfde nodig?

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat hangt er vanaf. Gaat het de kinderen zelf opvallen? Zouden ze het idee krijgen, dat je één voortrekt? In dat geval zou ik ze evenveel geven. Kun je, bij eventuele vragen, uitleggen dat qua waarde de cadeaus even veel zijn, dan kun je dat nog doen.

4. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Hoofd :)
    Je zou nog een kledingsetje oid erbij kunnen doen als dat beter voelt. Of serviesgoed, vindt ze waarschijnlijk ook nog leuk om mee te spelen ;).

5. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.879
    5.125
    113
    Ik zou het zo laten

6. mamadeliefste

mamadeliefste Niet meer actief

met het oog op komende sinterklaas en vorige sinterklaas lopen wij ook tegen het probleem aan dat de jongste "goedkopere" kado's vraagt, wil, dan de oudste twee.
    Kwa aantal kado's hield ik het een beetje hetzelfde, maar de jongste kwam kwa budget niet echt helemaal in de buurt bij de oudste.

Het verschil van het bedrag puur voor mijn eigen gevoel van eerlijkheid heb ik op haar spaarboekje gestort vorig jaar en ook dit jaar wil ik dat weer gaan doen als de verschillen in bedragen te groot worden.

7. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Hmmm lastig. Ik hou eigenlijk altijd hetzelfde bedrag en hoeveelheid aan, maar ik heb een tweeling dus dat is wat makkelijker haha.
    Ik zou zeggen; niet perse dezelfde hoeveelheid cadeautjes, maar wel ongeveer hetzelfde bedrag. Je zegt dat je nu veel meer cadeautjes hebt voor de oudste; ik zou het verschil niet te groot laten zijn; je oudste valt het misschien wel op.
    Kun je voor de jongste niet uitbreiden op bestaand speelgoed? Bijvoorbeeld extra bouwblokken, extra rails voor een treinbaan, extra kleertjes voor poppen etc?

8. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Ik zie niet in waarom een kind van 2 perse precies evenveel moet krijgen als haar grotere zus.

Als ze maar iets leuks krijgt voor haar verjaardag.
    Daar gaat het toch om?
    Gewoon iets wat ze graag wil hebben of waar ze blij van wordt.

Mijn dochter heeft vorige jaar met sinterklaas een goedkoper cadeau gekregen dan mijn zoon. Maar ze waren alletwee even blij met hun cadeau, dus die cadeau's zijn dan in mijn ogen evenveel waard. Ik ga dat echjt allemaal niet precies bijhouden hoor. Als ze maar een leuke sinterklaas hebben.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik probeer het wel zoveel mogelijk, maar als het niet helemaal lukt zorg ik iig dat de oudste de meeste cadeau's krijgt aangezien die kan tellen en de jongste niet😂.

Maar de oudste is nu bijna 8 en nu is het weer makkelijker omdat ik haar heel simpel kan uitleggen dat wat zij op haar lijstje heeft staan dure dingen zijn zodat je dus minder krijgt in aantal.

10. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ligt er een beetje aan wat het verschil is. 4 en 5 cadeautjes is natuurlijk iets heel anders als 3 en 6.

Ik probeer hier mijn zoons wel evenveel cadeautjes te geven of alles even duur is let ik niet zo op. De jongste krijgt hier nu nog minder, want er is echt zat speelgoed in huis voor haar.

11. wwrr

wwrr Fanatiek lid

14 mei 2013
    1.280
    448
    83
    Ik zou t niet erg vinden, beide hebben een leuke verjaardag en kopen wat je echt niet nodig vindt is wat mij betreft onzin.

12. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.314
    17.215
    113
    afhankelijk van de leeftijden, hoe dicht op elkaar ze jarig zijn en hoeveel verschil het is. En ook niet onbelangrijk vind ik: de totaalprijs

13. humptydumpty

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ze zijn héél dicht op elkaar jarig, maar de jongste zal het sowieso niet opvallen. De cadeau's van de oudste zijn ook nog eens een stuk duurder helaas, mede omdat er een nieuwe fiets bij zit...

Ik denk dat ik het toch maar zo laat. Het is denk ik ergens - in ieder geval op deze leeftijd- gewoon een verschil tussen oudste en jongste. De jongste heeft alles wat haar hartje begeert en in wezen veel meer dan de oudste op haar leeftijd had, omdat ze ook met al het speelgoed van haar zus kan spelen. Zo had zij al veel eerder een fiets en een step dan haar grote zus toen die een peuter was.

Keerzijde van dezelfde munt is dat er gewoon minder bij te kopen valt. :) Wanneer ze wat ouder wordt en hun interesses misschien wat meer divergeren hoop ik maar dat het vanzelf makkelijker wordt, haha.

14. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.488
    113
    Ik weet dat het niet de vraag is, en dus een beetje off topic. maar is het heel raar als ik me afvraag waarom je meerdere kado's zou geven bij een verjaardag? dan hebben ze toch altijd alles al (en wat moeten andere mensen dan nog kopen zoals opa en oma, tantes en ooms etc)... het is ook nog bijna sinterklaas, kun je niet wat kado's voor de oudste dan geven? en nu bijv. evenveel als haar zusje?

15. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.780
    7.367
    113
    Wij geven altijd 3 cadeautjes per kind. 1 van papa en mama samen, en dan van de andere kinderen ook allebei 1. Dat vind ik meer dan zat. Het ligt aan het cadeau van mijn man en mij wat ze nog van broers/zus krijgen. Oudste kreeg een keer een skelter, dan krijgt hij van de anderen (toen alleen nog zijn zus) echt iets heel kleins.
    Dochter kreeg dit jaar van ons een verkleedsetje wat niet zo duur was, dan krijgt ze van haar broers ook iets wat ietsje duurder mag zijn.
    Zo hebben we nooit gedoe qua aantal cadeautjes, de kinderen allemaal blij omdat ze allemaal iets mogen geven.

16. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    In een tijdsbestek van 3 weken hebben we hier en Sinterklaas en hun beiden verjaardagen.

Onze kinderen zijn inmiddels oud genoeg om op te merken of de andere meer of minder krijgt. Met hun verjaardagen valt het minder op omdat daar 3 weken tussen zit en ze krijgen dan altijd 1 groot cadeau en een iets kleiner cadeau van ons en een aanvulling op het grote cadeau bv van hun broer/zus. Qua waarde si het eigenlijk altijd een heel eind gelijk.

Maar met Sinterklaas valt het natuurlijk meer op als de ene meer uit te pakken krijgt dan de ander. Naar het formaat van de cadeautjes kijk ik niet, maar wel naar de waarde en het aantal. Ze zijn me allebei even lief en ookal kan de jongste met alles van de oudste spelen, andersom telt dat ook en gebeurt dat hier ook. Aantal cadeautjes is natuurlijk heel makkelijk recht te trekken door kleinigheidjes te kopen of een boek ofzo. Evenveel pakjes van in totaal ongeveer hetzelfde bedrag, zo maak ik geen verschil en is iedereen tevreden (wat ook hoort bij een kinderfeest, Sinterklaas vindt kindjes even lief).

17. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Hier verschilt het per keer; wij hebben een budget; de ene keer is dat 1 groot cadeau, de andere keer meerdere kleine cadeautjes. Dit jaar kregen ze zelfs samen 1 groot poppenhuis met de meubeltjes en poppetjes; dat was groot en duur zat.
    Ik hou er wel altijd rekening mee dat anderen ook wat willen kopen:D

18. esje1981

esje1981 Fanatiek lid

28 sep 2011
    1.490
    0
    0
    dat dacht ik ook. Hier ktijgen ze van ons altijd 1 cadeau.wat ze echt graag willen hebben. De oudste is 4 december jarig. Dan 2 eind augustus.en 1 september.en straks ook 1 eind december.

19. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hier kijken de kinderen echt naar de grootte en het aantal. Het bedrag weten ze niet, dus daar probeer ik wel rekening mee te houden, maar grootte en aantal gaan voor. Probeer vaak voor beide 5 cadeautjes te kopen.

20. humptydumpty

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Met Sinterklaas of een andere gelegenheid, waarbij ze de cadeuatjes tegelijk krijgen zou ik ze ook absoluut evenveel geven. Het is gewoon zielig als de één maar kan blijven uitpakken en de ander maarzit te kijken. Maar tussen de verjaardagen zit een week. Bovendien kan de jongste nog nauwelijks tellen.

Vanwege het wat grotere leeftijdsverschil is de kans hier heel klein dat de oudste met het speelgoed van de jongste wil spelen. Heel af en toe doet ze een poging, maar ze zit toch in een andere fase.

We zijn eigenlijk zo gewend om meerdere cadeautjes te geven, dat het niet in me op zou komen om er maar eentje te geven. Misschine komt het ook omdat we maar een kleine familie hebben zonder opa's en oma's. Daarnaast vieren we Sinterklaas nooit met heel veel cadeaus. Bij verjaardagen horen dan voor ons wel weer wat meer cadeaus (op dit moment 7 voor de oudste en 3 voor de jongste).

Deel Deze Pagina