Hb ?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mexico, 31 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mexico

    mexico Actief lid

    2 mrt 2007
    340
    0
    0
    Net belde het ziekenhuis, de assistente van mijn gyn. dat mijn hb te laag is en daarvoor krijg ik nu medicijnen die ik morge op kan halen. Maar wat is dat dan eigenlijk dat je bh te laag is? Wat is eigenlijk hb? En is dat erg :oops: misschien zijn dit stomme vragen maar ik heb dr echt geen verstand van.


    xxx
     
  2. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Als je bh te laag is heb je hem waarschijnlijk te groot gekocht ;)
    Het HB (hemoglobine) is het eiwit in je rode bloedcellen wat zorgt voor transport van zuurstof. Als dit aan de lage kant is zul je staaltabletten krijgen om het gehalte wat op te krikken..

    Van die staaltabletten kun je overigens wat problemen krijgen met je stoelgang, goed blijven drinken dus!
     
  3. esther79

    esther79 Actief lid

    4 mrt 2007
    146
    0
    0
    ziekenverzorgende
    hellevoetsluis
    Je HB is je ijzerwaarde in je bloed. Tijdens de bevalling verlies je ook veel bloed, dus als je ijzerwaarde al te laag is voor de bevalling, dan heb je kans dat je een bloedtransfusie zou moeten als je tijdens de bevalling ook nog eens te veel bloed verliest. Nu is een bloedtransfusie wel een uiterste hoor, dus niet meteen van schrikken. Maar met een laag HB voor en na de bevalling duurt het in ieder geval veel langer voordat je opgeknapt bent..je zal dan heel lang duizelig en moe blijven..
    Je krijgt nu Ferro-tabletten, dat zijn ijzertabletten, om de ijzerwaarde in je bloed weer een beetje op te krikken!
    Gr Esther
     
  4. mexico

    mexico Actief lid

    2 mrt 2007
    340
    0
    0
    Dus een soort bloedarmoede? En ik heb al zoveel moeite met drinken , drink eigenlijk te weinig krijg het maar niet weg. Is het erg als je hb te laag is voor je baby?
     
  5. wannabe

    wannabe Fanatiek lid

    17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Niet eens een soort bloedarmoede, het is gewoon bloedarmoede.
     
  6. mexico

    mexico Actief lid

    2 mrt 2007
    340
    0
    0
    Ow ok, maar is het erg voor de kleine of voel ik me daardoor alleen wat minder?
     
  7. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    je voelt jezelf er vooral heel brak van

    bijna iedereen voelt zich erg moe

    en wat oo vaak voor komt zijn duizeligheid, hartkloppingen en gewoon een algeheel lamlendig gevoel

    vaak heb je het zelf niet eens zo door.. tot je ijzerghalte weer normaal is
    en je jezelf ineens een stuk lekkerder in je vel voelt :)

    de hartkloppingen merk je wel goed trouwens
    dat was echt nasty :(
    dacht dat ik ter plekke om zou vallen.. en het werd ook maar niet minder
    tot ik iets gegeten had
    dat bleek achteraf gewoon precies het goede te zijn geweest.
    namelijk: een liga fruitkick met daarin 10% adhv ijzer :)

    hier geen staaltabletten omdat ik nog net op het randje zat.. maar floradix
    homeopatisch spulletje met ook veel extra ijzer erin.
    voel me stuk beter sinds die tijd.
    midner moe, actiever, alerter zelfs en minder vaak duizelig :)
     
  8. mexico

    mexico Actief lid

    2 mrt 2007
    340
    0
    0
    Nou dankje , ik voelde me wel steeds minder beetje duizelig en heel erg kort ademig maar dacht dat hoort er gewoon bij. Mijn hb was ook iets te laag dus weet niet wat ik krijg kan het morge gaan ophalen.


    xxx
     
  9. pregnantlady

    pregnantlady Bekend lid

    29 mei 2007
    635
    0
    0
    Je zal inderdaad staal/ijzer tabletten krijgen. Ik slik ze al 4 maanden geen probleem (behalve voor naar het toilet :)) en je gaat je beter voelen minder duizelig etc.
    Weet je ook hoe hoog je HB is (of liever gezegd laag)? Komt veel voor bij zwangere vrouwen. Dus maak je geen zorgen. Bij mijn laatste keer prikken was hij bij mij voor het eerst boven de 7 dus ik mag stoppen met de pillen en alleen gravitamon slikken (zit ook een beetje ijzer is).
    Liefs,
    PL
     
  10. mexico

    mexico Actief lid

    2 mrt 2007
    340
    0
    0
    Nee ik zou het niet weten moet volgende week pas weer op controle, maar hij was telkens wel net op het randje dus zal nu wel d'r net onder zitten.
     
  11. pluys

    pluys Fanatiek lid

    30 jul 2006
    4.587
    1
    36
    Harderwijk
    misschien een tip: neem je tabletten in met cola. Dit kreeg ik als advies van de huisarts. Cola schijnt ijzer snel op te nemen. En veel groene groente eten en appelstroop. En veel rundvlees eten. Toen mijn hb heel erg laag was heb ik draadjesvlees leren maken. Nu eten we dat nog steeds 1 keer in de week.
    En tijdens je maaltijd geen melkproducten drinken, melk breekt het ijzer weer af!
     
  12. Juud

    Juud VIP lid

    21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Alles is al gezegd, volgens mij, dus voeg niks meer toe. Wil wel even laten weten dat ik heb gehuild van het lachen om de eerste grap van wendy1611.
    Zal wel van mijn hormonen in dit stadium zijn (hihi)

    Succes mexico!
     
  13. Nog even over het innemen van de tabletten (en andere voedingsstoffen met veel ijzer). Het is beter om geen melkproducten te gebruiken kort nadat je ze hebt ingenomen, dit gaat een goede opname in je bloed tegen.

    Je kan ze ook innemen met wat sinasappelsap. Het gaat om de vitamine C (ook bij het cola advies). Door vitiamine C en het ijzer tegelijk in pakken wordt het ijzer beter in de bloedbaan opgenomen.

    Dit waren de adviezen die de apotheker me gaf toen ik m'n pillen op ging halen. Natuurlijk ook genoeg blijven drinken en vezels eten om obsitpatie tegen te gaan.
     
  14. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    mja daarom ben ik zo blij met floradix
    daar zit ook een stoelgangbevorderend middeltje doorheen

    echt een uitkomst wnat ook dat gaat nu fijner :)

    vk voorspelde al dat ik van floradix blijer zou worden dan van staalpillen

    ik had dus 6.5.. en dan eh.. hang je precies op het randje
    daaronder krijg je echte staaltabletten.

    ook niet onoverkomenlijk gezien je je er gewoon veel beter van gaat voelen.
    denk dat het bij jou ook wel gewoon gaat helpen.

    maar inderdaad... half uur voor/na de pil geen melkprodukten gebruiken..
    en innemen met vit. c houdend drankje
    qua smaak erg prettig.. en bovendien word het beter opgenomen

    hoe dat zit met cola.. dunno.. zit toch geen vit. c in cola? :)
    maar er zijn vast meer stofjes die goed helpen qua opname

    en eh.. tja groene groente, tomaten, paprika, rood vlees (wel gebakken natuurlijk!)
    en af en toe een bammetje met leverworst
    (niet te veel.. want er zit ook veel vit. A in leverworst en dat is niet goed voor je.. maar 1 boterham (ca. 15gr leverworst) per dag mag!)
     
  15. wendy1611

    wendy1611 Fanatiek lid

    14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Rosevicee Ferro kun je ook nemen..
     

Deel Deze Pagina