sterilisatie middels essure

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Rosao, 1 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

Ik ben me aan het orienteren op sterilisatie en kwam hierbij de essure methode tegen. Dit spreekt mij wel aan omdat het poliklinisch kan en het dus geen operatie is. Zijn er hier meiden die ervaring hebben met essure? Ben wel benieuwd hoeveel last je er van hebt enzo.

Groetjes Rosa

2. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    Ik zelf heb geen ervaring ;) maar ken wel een paar vrouwen die er erg over te spreken zijn, het is namelijk vrij eenvoudig, geen operatie, dus geen narcose. Het gaat via een soort kijkbuisje via de vagina. Het plaatsen van de veertjes kan wel pijnlijk/vervelend zijn, maar die ik ken, hadden later nergens meer last van. Alleen op de dag zelf dus.

3. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

5 okt 2009
    727
    306
    63
    Hoi,

Ik heb mijzelf in maart 2008 laten steriliseren dmv Essure en dit is mij goed bevallen.

Eerst wordt door de gyn gekeken of je eileiders goed toegankelijk zijn, anders gaat het niet door. Bij mij waren ze goed toegankelijk en de veertjes zijn geplaatst. Bij dit plaatsen had ik een naar gevoel en toen ze eenmaal zaten, had ik zo'n menstruatiegevoel. Wel mocht ik Ibuprofen innemen, wat ik ook 1x heb gedaan, en de volgende dag had ik er geen last meer van.

Wel slik je daarna nog 3 maanden de pil, omdat het weefsel om de veertjes moet groeien. Na die 3 maanden krijg je nog een (inwendige) echo, om te kijken of alles goed (dicht)zit.

Al met al is de ingreep (van hooguit een kwartier) mij erg meegevallen en het werd voor een groot deel vergoed door mijn zorgverzekeraar.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal en mocht je nog vragen hebben, hoor ik het graag.

Sandy

4. Roodkapje1979

Roodkapje1979 Fanatiek lid

22 feb 2009
    2.729
    0
    0
    @Sandy01; En als je geen pil oid slikt? Moet je die dan na die ingreep weer gaan slikken? Snap m niet helemaal...

En zie dat je nu weer zwanger bent! Dus je hebt het weer ongedaan laten maken?

En verder lees ik even mee, want ik zit hier ook aan te denken!

5. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    @Roodkapje...als je van te voren geen pil slikt kan je die na de behandeling tijdelijk gebruiken. Condooms of onthouding voor minimaal 3 maanden kan ook. Het is alleen nog niet veilig de eerste 3 maanden omdat het weefsel nog moet groeien.

Hetzelfde is ook een beetje na de sterilisatie van de man. Kan je ook niet direct 'safe' vrijen na behandeling ;)

En ik denk dat Sandy de sterilisatie weer ongedaan heeft laten maken omdat hun dochtertje is overleden :( en er toch nog een kinderwens was.

Kwebbel

6. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

5 okt 2009
    727
    306
    63
    @Roodkapje: Ook al slik je geen pil, moet je die wel voor 3 maanden gaan slikken. Dit om een zwangerschap te voorkomen. Het duurt nl. 3 maanden voordat er weefsel om de veertjes is gegroeid en zo kan je niet zwanger worden.

@Roodkapje en kwebbeltje: Nee, ik heb de sterilisatie niet ongedaan laten maken, omdat dit gewoonweg niet kan (deze sterilisatie is definitief). Gelukkig kon ik wel het IVF-traject in en heb ik het geluk gehad dat ik met 1 behandeling zwanger ben geworden.

Sandy

7. Roodkapje1979

Roodkapje1979 Fanatiek lid

22 feb 2009
    2.729
    0
    0
    @Sandy en Kwebbeltje; bedankt voor de uitleg. Daar dacht ik dus even niet aan dat je dus nog even aan bescherming moet denken! Ik ga dan niet opnieuw aan de pil (blij dat ik er vanaf ben) maar gewoon net als nu verder met condooms.

@Sandy wat fijn dat je op die manier en zo snel toch nog zwanger bent geworden!

Goed ik ga deze info weer even in mn opnemen en aan mn man doorgeven ;)

8. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Ik heb een klassieke sterilisatie gehad tijdens de keizersnede, maar mijn nichtje heeft het ook via de essure methode gedaan en heeft nergens last van gehad.

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Denk dat ik toch maar verder ga informeren over de essure, was wel even bang geworden over de eerdere berichtjes over de pijn...

Deel Deze Pagina