HSG of THL, ervaringen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door manaolana, 23 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. manaolana

manaolana Niet meer actief

Ik mag volgende maand een HSG of THL laten doen. Ik zie hier op ZP regelmatig informatie over de HSG voorbij komen. In het ZH waar ik loop bieden ze nu dus ook THL, transvaginale hydrolaparoscopie, aan. Dit is blijkbaar iets nieuws. Is er hier iemand die de THL heeft gehad?

Ik mag zelf kiezen welke van de twee onderzoeken ik zou willen, ben dus heel benieuwd naar ervaringen.

2. Jenny13

Jenny13 Actief lid

13 apr 2016
    129
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ken een THL niet. Ik kreeg de mogelijkheid om een HSG uit te laten voeren, ivm dat er bij ons beiden geen reden is/was gevonden, voor het uitblijven van een zwangerschap.

HSG was de laatste mogelijkheid, voordat we het weer een half jaar zelf moesten gaan proberen. (volgens de gyn ook door de HSG meer kans op zwangerschap de eerste maanden erna)

De verhalen van iedereen over een HSG vond ik enger, dan dat de HSG voor mij uiteindelijk was. Mijn man is wel meegeweest, mocht er naast zitten met een loodvest aan. Door een arts en assistent werd er netjes verteld wat er ging gebeuren en wij konden dmv een televisiescherm zelf meekijken. Volgens mij werd er mij geadviseerd van te voren PCM in te nemen, dat heb ik ook gedaan. Diezelfde dag nog even buikpijn gehad, maar verder niet. Bij ons is er verder niets uit gekomen, die maanden er na. Dus wij zijn uiteindelijk gestart met IUI.

3. manaolana

Dankjewel voor het delen van je ervaring Jenny. Het komt inderdaad overeen met het beeld dat ik al had van een HSG. De reden dat ik het aangeboden krijg is op verzoek en omdat ik bijna een jaar geleden ben geopereerd aan een BBZ waarbij mijn rechter eileider is verwijderd. Ik wil daarom graag weten of de andere eileider wel doorgankelijk is.

THL is vrij nieuw begrijp ik en daarom vooral benieuwd of er al dames zijn die daar ervaring mee hebben!

4. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.879
    2.879
    113
    Noord-Holland
    ik denk dat de thl een schuimecho is? dat bieden ze al een tijdje aan in het spaarne volgens mij. die is pijnloos waar een hsg pijnlijk is.. en het resultaat is gelijk. ik zou het dus doen.

5. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Als het minder pijnlijk is; doen! Wat een verschrikking die HSG... Kan er nog van wakker liggen...

6. manaolana

Sophy een schuimecho ken ik niet maar ik denk niet dat het dat is. Uit de folder die ik heb meegekregen maak ik op dat ze bij THL een klein sneetje in je baarmoederwand maken, onder plaatselijke verdoving en dan gaan ze met een camera naar binnen. Bekijken zo baarmoeder, eileiders en eierstokken. En spuiten een blauwkleurige vloeistof door de eileiders en kijken of die goed doorloopt. In de folder lees ik dat er meer kans is op complicaties bij de THL, zoals perforatie van deze of genen (kan is klein maar is er dus wel).

Maar volgens mij is dit zo nieuw dat nog bijna niemand het gehad heeft ofzo :D. Kan er op internet, behalve de folder dan, echt niks over vinden.

7. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Hier een HSG gehad. Vond het meevallen. Alleen het moment dat ze de vloeistof doorspuiten, vond ik even pijnlijk.
    Van tevoren had ik pijnstillers op.

Twee weken na de HSG had ik een positieve test (eerste na bijna teee jaar).

8. Dalysa

Dalysa Fanatiek lid

29 nov 2014
    1.365
    571
    113
    Ik had een HSG, door de verhalen was ik zo ontzettend bang. Vond het uiteindelijk echt zo meevallen. Heb eigenlijk helemaal geen pijn gehad. Misschien moet je navragen welke procedure ze gebruiken, die met een soort klemmetje op je baarmoederhals of die met een ballon. Die laatste heb ik gehad, voelde even alsof ik ongesteld ging worden en toen was het alweer klaar. Zorg er ook voor dat de arts echt zijn of haar tijd neemt. Geen pijnstillers nodig gehad. Succes met kiezen, en ga niet teveel af van wat anderen zeggen. Je weet nooit hoe jouw behandeling gaat en straks ben je voor niks angstig geweest!

9. manaolana

Dank voor jullie reacties meiden! Het is niet dat ik bang ben voor een van de ingrepen hoor. Maar wilde gewoon graag een weloverwogen keuze maken en kon helaas nog nergens iets vinden over de THL.

Ik heb inmiddels de keus gemaakt voor de HSG en niet de THL omdat bij die tweede dus toch meer risico's zijn op complicaties. En ik zie de meerwaarde van het naar binnen gaan met een camera nu niet in omdat ze alles al met de camera hebben bekeken toen in maart vorig jaar mijn BBZ en rechter eileider zijn verwijderd.

Deel Deze Pagina