Hoelang borstvoeding geven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Maaike89, 4 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoeveel maanden heb je borstvoeding gegeven? (Bij meerdere kinderen: De langste periode)

  1. 0-1 mnd

    3 stem(men)
    3,8%
  2. 1-2 mnd

    4 stem(men)
    5,1%
  3. 2-3 mnd

    1 stem(men)
    1,3%
  4. 3-4 mnd

    4 stem(men)
    5,1%
  5. 4-5 mnd

    0 stem(men)
    0,0%
  6. 5-6 mnd

    2 stem(men)
    2,5%
  7. 6-12 mnd

    15 stem(men)
    19,0%
  8. 12-18 mnd

    16 stem(men)
    20,3%
  9. 18-24 mnd

    10 stem(men)
    12,7%
  10. +24 mnd

    24 stem(men)
    30,4%
  1. Maaike89

    Maaike89 Lid

    27 dec 2018
    68
    15
    8
    Vrouw
    Ik ben van plan om straks borstvoeding te gaan geven. Als het allemaal lukt. Ik vroeg mij alleen af, tot hoe lang geef je meestal borstvoeding? Sommige moeders in mijn omgeving geven enkele maanden borstvoeding, anderen enkele jaren. Dus mijn vraag is, als je borstvoeding gegeven hebt, hoeveel maanden heb je borstvoeding gegeven?
     
  2. Maaike89

    Maaike89 Lid

    27 dec 2018
    68
    15
    8
    Vrouw
    Oh ja, nog een toevoeging. Waarom heb je besloten te stoppen?
     
  3. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Bij dochter ruim 4 maanden gekolfd toen was ik t spuugzat en ben gestopt. Nu een zoon die wel bij me drinkt en doel is in elk geval 6 maanden en daarna zolang we t allebei leuk vinden
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Zoon heeft 2 jaar en 9 maand borstvoeding gehad, waarvan 10 maand samen met z’n zusje gedronken.
    Zij is nu 13 maand en drinkt nog.
    Ik heb besloten te stoppen omdat ik last had van nursing agitation bij de oudste. Eerst afgebouwd naar 1 voeding, dat ging een paar maand goed. Toen was ik er klaar mee en ben ik gestopt.
    Ik hoop met de jongste ook minimaal 2 jaar te halen, zoals de who aanraadt.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  5. Rozemarijn33

    Rozemarijn33 Niet meer actief

    Zoon 6 weken maar hij dronk niet genoeg. Viel steeds in slaap, waardoor mijn productie niet zo goed omhoog ging. Wegens een erfelijke ziekte moest hij wel drinken en maakten artsen zich zorgen over zijn inname. Fles bleek hij in zijn slaap te drinken en dus ben ik toen gestopt. Kolven lukte niet en verder slechte begeleiding gehad.

    Onze middelste heb ik precies tot haar derde verjaardag gevoed. Zij dronk vanaf dag 1 heel goed. Wegens zelfde ziekte moest ik blijven nachtvoeden tot 3 jaar en zij weigerde elke fles of speen die we probeerden.

    De jongste ( zonder ziekte ) stopte zelf rond de 11 maanden. Ze wilde niet meer, en dronk liever uit een beker. Dat heb ik toen rustig afgebouwd tot haar verjaardag.

    Ik denk dat ik met betere begeleiding de oudste ook langer gad kunnen voeden, maar zo is het goed geweest. Nooit problemen gehad net voeden of mijn productie bij de anderen 2.
     
  6. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Zoon is bijna 2,5 en hij drinkt nog een paar keer per dag (bij wakker worden en voor slapen vooral).
    Ben nu 6 a 7 weken zwanger. Hoop dat het tot een natuurlijk eind komt, dat hij het niet meer lust of het op raakt ofzo. Al zou ik het ook niet wenselijk vinden als hij zijn broertje of zusje als vervanger aan de borst gaat zien - dan geef ik ze nog liever beide.

    Voor ik begon was mijn doel 5 maanden borstvoeding (toen zoon 5 maanden was pakte ik mijn studie weer op). Dat werd een jaar, dat werd 2 jaar (want who norm). En nu.. zie wel. Ik zou er zeker niet rouwig om zijn als het stopt, maar heb er ook geen last van.

    Ik zou je aanraden borstvoeding te geven zo lang jij er een goed geval bij hebt en je kindje er van geniet. Het is gezond, makkelijk, gezellig.. en wat mensen er ook van mogen vinden, je doet er niemand kwaad mee :)
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  7. Tord

    Tord VIP lid

    26 okt 2009
    7.304
    298
    83
    Ruim 3 jaar. In mijn omgeving is langvoeden (>2jr) heel normaal.
     
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    De oudste 8 maanden, toen gaan afbouwen. Ik was totaal niet op de hoogte en dacht dat als het kolfrecht er op zit je automatisch moet stoppen..:$

    De middelste ongeveer 9 maanden,omdat ik weer zwanger was en de boel meteen enorm terugliep, helaas, want ik had graag willen tandemen,
    zeker gezien het leeftijdsverschil van maar 16 maanden..:(

    De jongste 2,5 jaar. Altijd gezegd, hij mag het bepalen. En zo is het ook gegaan, ik vond dat een hele mooie ervaring :)❤️
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De oudste twee maand. Toen opgegeven door een combinatie van slecht geïnformeerd en een huilbaby met zware reflux en kma.

    De jongste anderhalf jaar. Toen waren we het allebei een beetje beu, blijkbaar. Hij wou niet meer drinken, en ik had geen zin in extra moeite om hem weer zover te krijgen.
     
  10. Mila27

    Mila27 Fanatiek lid

    20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    2 jaar... maar hij sliep erg slecht en viel alleen in slaap aan de borst waardoor ik er steeds meer een hekel aan kreeg. De momentjes bij het wakker worden of slapen gaan vond ik wel heel fijn, maar was ook erg fijn toen ik stopte haha. Ik zou dus gewoon net zo lang voeden als je wil, als het goed voelt ;)
     
  11. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Mijn dochtertje wilde na 15 maanden niet meer. Een heel goede eter dus vaste voeding was voldoende voor haar. ( vond ze zelf). In had graag doorgegaan.
     
  12. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Alle drie 3-4 maanden. Ik werk op een spoedeisende hulp en vond het niet te combineren met kolven. Maar los daarvan had ik toch ook mijn leven wel weer terug gewild dus was ik hoe dan ook wel gestopt.
     
  13. MiMully

    MiMully Fanatiek lid

    18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Ruim een jaar bv (laatste maand vooral vriezer).
    Gestopt omdat zoon zelf niet meer wilde, anders sowieso in de ochtend en avond wel langer door willen gaan.
     
  14. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.527
    7.033
    113
    Oudste zoon nooit
    Dochter 9 weken. Ze dronk verschrikkelijk vaak, het ging iets beter toen ze Nexium kreeg tegen verborgen reflux. Maar alsnog dronk ze van elke 2 uur minimaal 3 kwartier. En dat vond ik echt niet oké tegenover mijn lekker actieve, onrustige oudste. Dus ben ik gestopt omdat doorgaan tegen mijn gevoel indruiste.
    De jongste 8 maanden. Dat ging eigenlijk van een leien dakje uiteindelijk. Tot hij enorm ging bijten. Elke voeding meerdere keren. Niks hielp. Toen ben ik na 3 dagen gestopt. Ik was er helemaal klaar mee.
     
  15. janny

    janny Actief lid

    29 mei 2010
    333
    47
    28
    Oudste stopte na ruim 6 jaar. Middelste (5) en jongste (1,5) zijn nog niet gestopt.
    Vooraf nooit echt over nagedacht. Maar niet verwacht zo lang te voeden.
    Oudste dronk al lang 1x per dag en is uiteindelijk zelf gestopt, vroeg er niet meer om (zusje drink toen nog wel).
     
  16. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.075
    283
    83
    Emmeloord
    Bij onze tweeling na 15 mnd gestopt. Ik was heel veel afgevallen. En zelf waren ze er ook wel klaar mee.
    De jongste heeft 19 mnd gedronken en ik ging me aan het gevoel tijdens het voeden irriteren. Ik wilde wel door gaan maar tijdens het voeden voelde ik irritatie. Dat vond ik wel jammer. Dus heel langzaam gaan afbouwen. Als het aan haar lag dronk ze nog Haha. Maar mede de gezondheid en opnames van een van onze andere meiden is het een goede keuze geweest.
     
  17. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Wauw een tweeling aan de borst! Hoe is dat? Voedde je ze ook tegelijk?
     
  18. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.200
    1.245
    113
    De oudste heb ik een jaar gevoed. Ik kolfde niet keer genoeg op m’n werkdagen en had ook geen zin om er meer tijd en energie in te steken. De jongste anderhalf jaar gevoed. Na een weekend weg met een vriendin vroeg hij er niet meer om en eerlijk gezegd was ik ook wel blij dat m’n lijf weer van mij werd. Ik was het inmiddels wel een beetje zat omdat ie ook altijd en overal aan m’n borsten wilde zitten, gewoon om te friemelen, niet eens om te drinken
     
  19. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Hier heeft de oudste 2 jaar en 4 maanden gedronken. Toen stopte zelf en zei ze: melk baby, wijzend naar haar zusje. Haar zusje was toen 4 maanden. Die heeft tot 20 maanden gedronken en ook zij is zelf gestopt.(ik was weer zwanger waardoor ik geen melk meer had)
    Met 10 maanden had wel overwogen om te stoppen ivm koemelkvrij dieet maar de dieetvoeding die ze van de kinderarts kreeg (1 van de meest bewerkte) kreeg ze al klachten van dus maar even doorgezet, het plan was met 1jaar te stoppen maar toen liep alles weer goed en zijn we dus door gegaan totdat ze zelf stopte.De 3e is na 2 jaar en 3 maanden gestopt. Ze wilde nog wel drinken maar het was zo goed als op omdat ze de ene keer elke dag dronk en dan zo een paar dagen niet. En daar was ze telkens zo gefrustreerd van dat ik maar heb gezegd dat het helemaal op was en dr een knuffel op schoot heb gegeven ipv drinken voor het slapen. Na een paar dagen zei ze zelf melk op en was het goed.
     
  20. Maaike89

    Maaike89 Lid

    27 dec 2018
    68
    15
    8
    Vrouw
    Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe! Wat mooi om te lezen dat er zoveel moeders zijn die zo lang borstvoeding geven. Daar word ik zelf ook enthousiast van.

    Ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen van moeders die eerder gestopt zijn.
     

Deel Deze Pagina