Advies schildklier gevraagd

Discussie in 'De lounge' gestart door onzewonders, 27 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Graag zou ik advies willen van jullie mbt mijn schildklier.

Ik hoop dat ik hier goed zit met deze vraag, anders hoor ik het graag.

Na de geboorte van mijn dochter heb ik heel veel vage klachten gekregen die maar niet verdwijnen. Onder andere haaruitval( verdween niet na paar maanden na bevalling), extreme vermoeidheid, pijnlijke gewrichten, bleek zien, restless legs, duizelig, altijd hoofdpijn ( beestjes in mijn hoofd lijkt het wel), eczeem, vergeetachtigheid, niet op woorden kunnen komen.

Sinds dat we voor een derde bezig zijn hebben we al weer 5 vroege miskramen gehad. ( voor onze eerste 4 mk maar dat bleek een progesterontekort te zijn. Icm progesteron zwanger gebleven) Ik heb alle onderzoeken gehad die er maar zijn en niets te vinden. Alleen de schildklier was laag maar de gyn zegt dat hij daar te weinig verstand van heeft. Nu kan ik pas over 6 weken terecht bij de internist.
    Dus ik ben zelf wat gaan zoeken online en dan kom ik de klachten tegen die ik na de bevalking heb gekregen!!:$
    Daarbij opgeteld de miskramen en dan denk ik toch echt aan problemen met de schildklier. Maar ja, zoals gezegd laag normaal dus in eerste instantie geen reden voor verder onderzoek. Gelukkig dus wel verwijzing internist.

Wie weet hier meer van en kan mijn verhaal bevestigen?
    De waarde waren twee dagen na mijn 5e vroege miskraam:
    Tsh: 1
    T4: 10.5

Wat denken jullie? Zou dit de oorzaak kunnen zijn en de reden voor al mijn klachten?

2. Jessie25

Jessie25 Niet meer actief

De T4 waarde lijkt mij wat aan de lage kant. Volgens mij noemen ze dit subklinische hypothyeoridie (of hoe je het ook schrijft). Google maar eens. Overigens ben ik geen arts maar heb wel een schildklierziekte. Ik ben goed ingesteld met een TSH rondom de
    0,5-1,0 en een T4 van rond de 19.

3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    De tsh klinkt echt heel erg goed. De t4, het hangt ervan af wat de referentiewaardes erbij zijn (mijn ziekenhuis hanteert 11-21 en mijn huisarts-lab 7-15).
    Ervan uitgaande dat de referentiewaardes ergens bij 7 beginnen, lijkt me die ook prima.
    Ik heb nog nooit iemand gezien met (subklinische) hypothyreoidie die onbehandeld een tsh van 1 heeft. Dit is namelijk de waarde waarnaar gestreeft dient te worden als het wel behandeld wordt.

Sorry ik denk echt niet dat het je schildklier is. Heb je harde ontlasting of juist heel soepeltjes?

Ik vind je klachten meer horen bij een b12 tekort

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Tsh moet tussen 0,4 en 4 zijn. Prima dus

t4 tussen.9 en 23.

Mijn tsh is een keer 14 geweest en t4 was toen normaal. Meen 10. Heb hormonen bij gekregen toen omdat hij te langzaam werkte. Na zwangerschappen tsh veel te laag en kreeg toen 2 pillen. 1 om schildklier stil te zetten en een keer hormoon pillen om Schilklier te vervangen.

Je waardes nu opzich zijn nu prima. Je kunt eventueel je t3 laten prikken. Dat doet mijn arts zonder duidelijkheid

5. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Laat alvast bloed prikken via de huisarts.
    Dan weet hij de waardes al.

Meestal behandeld de huisarts ook een te trage schildklier

6. Bailief

Bailief Niet meer actief

Je klachten klinken mij wel in de oren als een trage schildklier (ik heb zelf een trage schildklier).
    Maar in theorie zijn je waarden gewoon goed. Je T4 is wel wat laag.

Ik moet je er wel bij zeggen dat ik bij een TSH van 1 al klachten krijg. Ik moet echt onder de 1 blijven en zo sta ik nu ook ingesteld. Dus het is mogelijk dat je klachten hier toch weg komen.

7. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Dank jullie voor de reacties!

Gemengde meningen lees ik. De symptomen van de b12 komen idd ook erg overeen!

Ik blijf wel vermoeden dat het mijn schildklier is. Ook ivm vocht vasthouden, aankomen, obstipatie. Maar ja, bloedwaarden geven idd niet helemaal de doorslag. Ik hoor wel van veel mensen dat de T4 laag is voor een goede zwangerschap in stand te houden.

Ben bang dat ik de internist af moet wachten...

8. roos85

roos85 Bekend lid

6 dec 2012
    537
    3
    18
    Voor een zwangerschap is je FT4 idd te laag.. die 'moet' rond de 20 zijn. In een zwangerschap dus liever wat aan de hoge kant, omdat je baby dan meesnoept.
    Als jij zelf al te weinig hebt/ of aan de lage kant, is er niet genoeg voor de baby.
    Je TSH is overigens perfect, die 'moet' in een zwangerschap rond de 1 zijn.

9. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Dank voor je reactie! Zijn deze t4 waarde bij de internist bekend? Want de gyn gaf aan hier toch echt te weinig van af te weten...
    De ha wist er ook te weinig van. Weet jij of ik dit ergens in de boeken/ literatuur kan vinden zodat ik het mee kan nemen naar de ha maandag?

10. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    De eisen die worden genoemd in de zwangerschap zijn volgens mij alleen bij behandeling van hypothyreoidie. Dus met thyrax.

Een huisarts gaat niet zomaar t3 prikken. Hij kan het ook niet behandelen, dus heeft hij niets aan de uitslag. Als je t3 te laag zou zijn dan verwacht ik juist een hogere t4.

In het kader van je miskramen zou je kunnen aankaarten dat je ft4 laag normaal is, en omdat dit je laatste Strohalm is, dat je graag een beetje thyrax wil proberen. Zo zou ik het aanpakken. Maar eerlijk gezegd denk ik dat er geen internist is die met een tsh van 1 je gaat behandelen zonder verder onderzoek.

De meest voorkomende trage schildklier afwijking is primaire hypothyreoidie, dus je schildklier zelf werkt dan niet goed. gezien je tsh is dat hoogstwaarschijnlijk.

Ze kunnen ook nog uitzoeken of je hypofyse wel goed werkt, dan moeten ze je tsi of tsr meten geloof ik. Dan kan je hypofyse (die tsh aanmaakt) niet goed aangeven aan je schildklier wat je nodig hebt.

En even iets onwaarschijnlijks uitsluiten: ben je tijdens de bevalling in shock geraakt, heb je veel bloed verloren of had je een extreem lage bloeddruk in de laatste maand van je zwangerschap?

11. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Dank voor je uitgebreide toelichting! Dit neem ik mee tijdens het gesprek met de internist!

Wat betreft mijn bevallingen, de eerste bevalling werd spoed keizersnee en de tweede bevalling bleek sterrenkijker dus werd flinke knip, zuignap en buik expressie.

12. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Dat klinkt best heftig! Maar gelukkig geen indicatie dat je hypofyse toen beschadigd is. Gelukkig want dan is er meer mis dan je schildklier ;) (grof gezegd de voorste hypofyse kwab kan tijdens een bevalling ontploffen maar alleen als je in shock raakte/extreem lage bloeddruk hebt, gebeurt bijna nooit gelukkig)

Heb je meer dingen laten prikken toen je je schildklier liet prikken? Heb je daar de uitslag van?
    Je zou wel kunnen vragen bij je huisarts alvast of ze bijv op vitamine D, vit B12 (plus folium) en nog wat andere dingetjes prikken. Aangeven dat je door je moeheid niet meer kan functioneren en blijven aandringen

13. roos85

roos85 Bekend lid

6 dec 2012
    537
    3
    18
    Dit heeft mijn internist mij toen verteld.
    Een half jaar voor ik zwanger raakte van mn 2e was ik bij de internist. Zij vroeg toen of ik nog een kinderwens had en vertelde me dit.
    Dus een internist zou dit moeten weten ja, anders zou je nog kunnen vragen naar een endocrinoloog.

14. Kitsune

Kitsune Actief lid

30 mrt 2016
    449
    0
    16
    Zonder je referentiewaarden kunnen we niet heel veel zeggen over T4. In ene geval is 10 prima, in andere geval aan de lage kant. Vraag die dus eerst op.

Dat FT4 20 moet zijn is dus helemaal niet per se het geval. Die van mij is altijd al lager geweest (rond de 13/14) met een TSH van 0,5, en dat is gewoon prima volgens alle medici, en ik voel me er ook prima bij. Heeft weer met referentiewaarden te maken ook natuurlijk. Ik slik daarbij een behoorlijke hoeveelheid schildkliermedicatie om het op dit niveau te krijgen.

Een TSH van 1 is heel netjes, zeker voor iemand die geen schildkliermedicatie slikt. Deze waarden schreeuwen in ieder geval niet dat je echt enorme tekorten hebt. Je zou een proefbehandeling kunnen vragen met een hele lage dosis, maar ik zou zeker kijken of er misschien andere dingen zijn die je klachten veroorzaken.

15. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    @1981mama: b12 en foliumzuur is vorige week geprikt. Was prima. Vitamine d heb ik nog niet laten prikken.

16. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ik zal de waarden maandag opvragen bij de huisarts. Dank je wel voor de tip!

Ik begreep idd dat de tsh mooi is. Ben ook benieuwd wat de internist zal zeggen/ doen.

Weet je wat het is, op dit moment probeer ik een verklaring te zoeken voor 1) de miskramen en 2) mijn gevoel/ gesteldheid. Maar wie zegt dat het hier aan ligt? Misschien is het wel domme pech en ben ik door alles oververmoeid? Pffff, en die bovenkamer maalt maar door over wat het kan zijn!:)

17. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Welke waardes horen er bij "was prima"? Als je ernaar moet vragen, vraag dan ook even de referentiewaarde van b12.

Een b12 onder de 250 kan bijv al problemen gven terwijl de ondergrens 120 is

18. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Ok! Ga ik zeker even navragen!

19. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    #19 mutsie79, 28 apr 2016
    Laatst bewerkt: 28 apr 2016
    Ik ga over een week ook naar de huisarts voor een formulier voor bloed prikken.....
    Mijn klachten komen deels overeen met die van jouw.
    Lees eens over glutenintolerantie/coeliaki.....oa de kenmerken...
    Doordat hierbij de darmwand beschadigd is en voedingsstoffen moeilijk opgenomen kunnen worden, kan je tekorten krijgen, bijvoorbeeld ijzer, waardoor je vermoeid wordt en andere tekorten die evt. voor je verschillende klachten kunnen zorgen.

Nu staat er vaak gewichtsverlies en diarree bij glutenintolerantie, maar ook overgewicht of het moeilijk kunnen afvallen bijvoorbeeld komt voor doordat een te traag werkende schildklier vaak in combinatie kan komen met glutenintolerantie.
    Ook verstopping komt voor juist voor.
    Evenals eczeem komt voor in combinatie met glutenintolerantie...
    En ook onvruchtbaarheid/miskramen en evt. heftige pms klachten. Google maar eens op miskramen in combinatie met coeliaki/glutenintolerantie. En dit ook met de combinaties van je andere klachten zoals eczeem, vermoeidheid, obstipatie, pijnlijke gewrichten enz....Als je op neurocoeliaki googled, kom je ook de combinatie met vergeetachtigheid tegen......

Dus misschien is er wel iets met je schildklier maar hangt dit samen met een glutenintolerantie/coeliaki...echt lees er eens over en je zal denk ik dingen/klachten herkennen....? Ik denk echt dat je meer in die richting moet zoeken.

20. onzewonders

onzewonders Fanatiek lid

15 aug 2011
    4.055
    4
    38
    Dank je wel voor je uitgebreide reactie.

Ik ben recentelijk bij een mesoloog geweest en die adviseerde mij tarwe vrij te eten, het liefst glutenvrij. Ik leef dus eigenlijk al volgens het gluten principe. Maar helaas geen verbetering

Deel Deze Pagina