Het is echt rommel! Niet innemen als het echt niet hoeft. Helaas heb ik het twee keer gekregen en ben ik er zoooo ziek van geweest. Ik heb last van overproductie bij bv en had in de kraamweek al 1 liter melk per dag, het was niet meer te handlen na 10 weken en toen kreeg ik dostinex, waar ik zo ziek van werd dat ik niets meer kon. De laatste keer kreeg ik Parlodel en was ik er bijna niet meer geweest door dit spul... Een half tabletje was bij mij al voldoende om mijn hele lichaam uit te schakelen. Ik ben zo bang geweest. Bromocriptine is een drugs, Parlodel of Dostinex wordt zo makkelijk gegeven. In Amerika is het verboden om te geven voor stoppen met borstvoeing. Er zijn zelfs vrouwen in hun kraambed overleden door de vreselijke bijwerkingen. Hoge bloeddruk, hersenbloeding, hartfalen, waanbeelden, psychische klachten...enz. Net bevallen vrouwen schijnen hier nog gevoeliger voor te zijn dan de Parkinson-patienten waar het middel in eerste instantie voor op de markt is. Ik kan helaas de wetenschappelijke artikelen nuniet vinden op internet, maar ik heb er achteraf veel over gelezen.
In Belgie krijgen de meeste vrouwen het standaard als ze geen borstvoeding geven. Ik heb ze gekregen na 2 dagen en ik heb geen last gehad van stuwing of pijnlijke borsten.
Maar als jij al 5 weken gevoed had, dan deden die pilletjes nul komma nada niks meer. Dus je bent cold turkey gestopt. Heel ongezond!
@dirksmama: Ja, dat het na 10 weken niks deed hadden ze er ook wel bij mogen vertellen, net als het feit dat het dus geen normaal middel was om te geven. Uiteraard werkten saliethee en afbouwen bij mij niet, anders had ik nooit de huisarts om hulp gevraagd. Dit was trouwens bij mijn eerste kindje. Bij de tweede had ik in de kraamweek dus al een liter, Wat er zonder stimuleren uit kwam stromen ( handdoeken waren niet an te slepen haha) dus ik het was echt extreem. De baby kon het ook nog niet eens drinken, want het was bijna water. Maar goed ik heb dus weer eerst saliethee moeten proberen en afbinden en als laatste redmiddel kreeg ik toen Parlodel. Ik had na een half pilletje dus inderdaad al veel minder melk, dat wel maar heb nog minstens een maand met dubbele pads tegen t lekken gelopen. Goh, ik heb nu al zin in mijn kraamweek bij deze baby...
Jullie hebben mij al helemaal overtuigd om het niet te nemen hoor meiden! Toevallig zijn 2 vriendinnen van mij die het standaard kregen woonachtig in belgie.. wellicht is dat dan iets anders dan dostinex?
Nee dat is ook Dostinex. Het is ook niet raar dat Belgie qua bv-cijfers onderaan in de Europese statistieken bungelt, en bij andere borstgerelateerde klachten juist heel hoog scoort.
Ik zou contact opnemen met Gonneke Veldhuizen, dat is een lactatiekundige die heel veel ervaring heeft bij de aanpak van dit soort problemen!
Ik heb mij na de bevalling direct laten inbinden. Heel strak met hydrofiele doeken. Ik heb er een dag of 3 mee rond gelopen en gezorgd dat er tijdens het douche niet te lang warm water overheen liep. Na die 3 dagen heb ik totaal nergens last meer van gehad. Wie weet werkt dit bij jou ook!