Vriendin net 30 heeft na uitstrijkje helaas een pap3b uitslag. Zeer onrustige cellen. Ze heeft ook erg gevloeid na het uitstrijkje direct nadat het weefsel is afgenomen. Vloeien duurde 4 dagen. Wie weet hoe het vervolgonderzoek er uit ziet? Ze gaat morgen de gynaecoloog bellen want ze wil zo snel mogelijk verder onderzoek.
Ik verwacht dat zij een colposcopie zal krijgen, waarbij ze een biopt afnemen en indien mogelijk alle stukjes die er niet goed uitzien wegbranden, in de hoop dat dit afdoende is. Althans zo is het bij mij gebeurd. Daarnaast blijft ze de komende tijd onder controle en krijgt ze na 3 maanden een nieuw uitstrijkje en dan na een half jaar nog een. Bij twee keer pap 1 blijf je jaarlijks op controle en na 2 jaar daarna 2 keer pap 1, mag ze terug in het bevolkingsonderzoek. Maar dat ligt allemaal aan hoe het loopt. Ik loop nu zelf al 6 jaar bij de gynaecoloog en ben waarschijnlijk de komende jaren nog wel onder controle omdat het bij mij blijft schommelen. Succes en sterktevvoor je vriendin.
Dank je wel voor de uitleg. Ze zegt zich nog geen zorgen te maken maar ik weer dat ze zich opvreet. Hopelijk kan zo zo snel mogelijk terecht.
Ik had hetzelfde en moest pas na een half jaar terug komen voor een nieuw uitstrijkje. Ik was er zelf vreselijk ongerust over. Toen was ik echter zwanger. Dus 6 maanden na de bevalling pas terug en toen had ik pap2. Wel positief op HPV virus, dus toch een vervolgafspraak ewaarbij ze keken met een camera. Er is een klein afwijkend stukje weefsel weggehaald met een colposcopie, dit bleek een CIN1 en sindsdien heb ik elk half jaar (als ik niet zwanger was) een controle uitstrijkje en altijd pap1 gehad. Het kan dus ook meevallen.
Gynaecoloog zag bij afnemen biopt dat er meer moet gebeuren. Denkt cin3 te zien met het blote oog. Leek hem verstandig om meteen te handelen en niet eerst de uitslag van het biopt af te wachten. Dus ze krijgt een lis-exisie.
Ja ze is er dubbel onder maar blij dat er snel gehandeld wordt. Nu hopen dat het misschien alleen nog maar een voorstadium is.
Goed nieuws! Uitslag wel Cin3 maar. alles is weg gehaald. Nu nog controles door extra uitstrijkjes tot ze Cin1 heeft. Gelukkig loopt het met een sisser af en heerlijk nieuws voor de feestdagen!