Mijn oudste dochter is een behoorlijk lang kind. (5 jaar, 1,25m) Nu wordt het erg krap in onze auto met al die autostoeltjes. Dochter en zoon zitten allebei in stoel #3 (die waar de rugleuning vanaf kan, dat je alleen een verhoging hebt) Maar nu nog met alles. Jongste zoon zit nu nog in de MC, maar gaat bijna naar stoel #2. En stoel #2 neemt dus behoorlijk meer ruimte in op de achterbank. Ik ben aan het zoeken over gegevens bij de rdw site, kan helaas niets vinden. Maar vanaf wanneer (lengte of gewicht) mag mijn dochter nu uit die stoel, of alleen het verhoginkje onder de bips... Of vanaf wanneer zouden ze voorin mogen? Ik rijd in een Volvo, waar ik de airbags NIET kan uitzetten (helaas)... Ik ben bang dat ik anders een andere auto moet kopen, want het past niet. Groetjes
Keuzewijzer Mijn dochter zit al een hele tijd op een verhoger, aangezien het hier anders ook niet past met de andere 2 stoelen.
Slaapt je dochter nog vaak in de auto? En blijft ze netjes rechtop zitten met de gordel op de juiste manier over haar lichaam? Dan kun je de rugleuning van de verhoger er gerust afhalen. De rugleuning geeft veiligheid aan jonge kinderen die nog vaak slapen in de auto, doordat ze dan rechterop blijven zitten tijdens het slapen en de rugleuning helpt de gordel goed over het lichaam te laten lopen. Als ze in de auto normaalgesproken niet meer slaapt en netjes blijft zitten, kan de rugleuning er prima af. Ze mogen zonder verhoger zitten als de heupgordel goed laag over het bekken loopt en niet over de onderbuik. Liefst zo lang mogelijk op een verhoger (al dan niet met rugleuning). Edit: voorin de auto mag altijd, mits de airbag uit staat. Kinderen voorin met ingeschakelde airbag is niet aan te raden. Een airbag is ontworpen op maat van een volwassene.
Die keuzewijzer vind ik persoonlijk compleet nutteloos, geeft aan dat mijn zoon van 2 (97 cm lang maar nog geen 13 kg) nog in de maxi cosi zou moeten... Voor de rest heeft kusjesmama alles wel gezegd
Vanaf welke leeftijd/lengte/gewicht (?) mag een airbag eigenlijk wel? Had t er laatst over met mn vriend, die dacht dat dat alleen voor kleine kinderen (onder de 3 ofzo) zou gelden.. aangezien ze op de verhoger toch ongeveer op volwassen hoogte zit met haar gezicht.
Ja maar ik vond daar precies wat ik zocht, vanaf welke lengte mevrouw uit de stoel mag... Voor ieder wat wils
Het heeft niet alleen met lengte, maar dan ook met gewicht te maken. Wanneer je kindje nog te licht is blokkeert de gordel niet bij een noodstop. Met een stoeltje heb je net wat meer gewicht.
Mijn zoontje zou idd ook nog in de maxi cosi moeten. Dan had ik er al heel veel gezellige auto ritten erop gehad. Die wilde met 10 maanden er al niet meer inzitten. Dat liggen vond ie niks en hij zag niks. In zijn autostoel is het hartstikke gezellige. Alles wat hij onderweg ziet wordt benoemd: vliegtuig, vrachtauto, maan, paard. Hartstikke leuk.