Pink ladies

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door MissQ, 8 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Bedankt dames! Ik heb ook de nodige PB's gehad, gevoelens zijn uitgewisseld, besproken en begrepen. Ik bedoelde het niet kwaad toen ik zei dat ik niet weet of dit de plek voor mij is. Maar voor mij kwam het als een grote klap dat ik blijkbaar mensen zo kwets met iets dat voor mij heel anders is. Ik denk dat de uitwerking van mijn berichten dezelfde uitwerking kan hebben als pesten (hoewel het heel iets anders is, maar het gevolg ongeveer gelijk) en ik wil dat gewoon niet op mijn geweten hebben! :(

De stoornissen zelf omschrijven vind ik lastig maar ik kan wel zeggen wat het voor mij inhoudt. Ik heb een autistische stoornis genaamd Asperger (ook wel hoogfunctionerend autisme genoemd omdat de mensen die dit hebben normaal tot hoog begaafd zijn) en een bipolaire stoornis type 2.

Dat laatste heet in de volksmond manisch depressief, type 2 staat ervoor dat ik niet langdurig en/of volledig manisch of depressief ben maar dat er pieken en dalen zijn. Als je type 1 hebt dan ben je vrijwel altijd of manisch, of depressief en ook extreem. Ik kan bijvoorbeeld 3 weken normaal zijn, dan 2 weken heel neerslachtig en ineens een paar dagen helemaal hyper en vrolijk. De perioden waarin ik normaal ben zijn bij mij het meest aanwezig, mits ik goed in mijn vel zit. Momenteel neig ik snel naar de depressieve kant.

Autisme is zo vreselijk breed en iedereen heeft weer verschillende moeilijkheden. Mijn belangrijkste punten zijn o.a. dat ik niet kan omgaan met onzekerheid en hiervan depressief of zelfs in paniek kan raken. Ik kan paniekaanvallen krijgen en op zo'n moment kan ik ook niet meer goed denken. Alles lijkt dan geconcentreerd op het probleem, er is geen uitweg, ik vlieg bijna letterlijk tegen muren op van angst en paniek.
    Ik kan er ook kwaad om worden, soms krijg ik aan woedeaanval (uit paniek) en dan gaat alles van tafel, ik gooi met spullen en ik schreeuw. Gelukkig weet ik dit tegenwoordig te beheersen als er andere mensen bij zijn, als het te erg wordt bijt ik in mijn hand :) De tanden staan er soms een week in maar ik word gelukkig niet meer raar aangekeken. Ik gooi ook alleen nog met zachte dingen zodat er niets kapot gaat. Mijn leven staat op die momenten volledig in het teken van proberen de controle te herwinnen.

Verder begrijp ik andere mensen vaak niet. Vroeger begreep ik niet waarom mensen elkaar een hand geven bijvoorbeeld, ik heb mezelf alle omgangsvormen aan moeten leren. Tot een paar jaar geleden kon ik mensen niet aankijken als ik met ze praatte. Ik heb een enorm gevoel voor (sarcastische) humor maar veel mensen begrijpen het niet. Probleem van veel mensen met Asperger is dat ze wel graag sociaal willen zijn, maar slecht aansluiting vinden en hierdoor voor hun gevoel falen.

Ook angst speelt een grote rol. Angst omdat de controle verloren wordt of omdat iets niet volledig duidelijk is. Daarom krijgen kinderen met autisme vaak picto's, dat zijn plaatjes met daarop een activiteit, zoals tanden poetsen of broodje eten. Dan is het ze volledig duidelijk wat er gaat gebeuren en dat neemt angst weg. Ik leef ook graag volgens een vaste structuur en heb een schoonmaakrooster in huis hangen en een rooster met de week waarop ik dingen kan intekenen. Zonder mijn agenda ben ik niets wat dat betreft.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan. Op Wikipedia staat verder een vrij goede en duidelijk omschrijving van Asperger.

2. sandra

sandra Fanatiek lid

@Assje: Wat ontzettend knap dat je hier neerzet, wat het autisme voor jouw inhoud.
    Zelf heb ik gewerkt in een logeerhuis voor kinderen met autisme met een normale begaafdheid.

@Chelleke: Jippie eindelijk weer internet, ik zou er niet aan moeten denken zolang zonder internet te zitten.

Hier gaat mijn man straks het vloertje leggen in de babykamer en dan kunnen alle meubels erin, dan alleen nog een nieuw lampje en nieuwe gordijnen en dan is het klaar.
    Volgende week ga ik beginnen met alle kleertjes te wassen ens strijken en kijken wat ik nog nodig heb.

Fijne dag allemaal!

3. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Heerlijk, een nieuw kamertje! Wij gaan vandaag verf halen om de onze te schilderen. Dit moet over want hij was al klaar, alleen er was iets mis met de verf en daardoor ging de kamer heel erg stinken :$ We hebben contact gehad met de fabrikant en die vergoedt nieuwe verf, maar de vloer moet er ook helemaal weer uit :( Dus als ik m'n vent uit bed krijg dan gaan we straks naar de bouwmarkt en dan de rest van de dag en morgen met die kamer bezig.

4. Zeepaardje

Zeepaardje Niet meer actief

lieve meiden...
    nog bedankt voor de knuffels

@assje; vind het moedig van je dat je opgeschreven hebt wat autisme voor jou inhoud, zal er rekening mee houden!

@sloppy; wat fijn dat de 20wk echo goed was! s6 vrijdag...

@chelleke; fijn dat je internet hebt! hoe bevalt het op je nieuwe stekkie?

@sandra; Wat fijn dat je man nu vloertje leggen gaat... leuk om dat het kamertje aan te kleden!

@all; knuffel voor jullie...

5. Zeepaardje

Trouwens nog een nieuwe nod/zwanger lijst aanmaken...die oude kan ik niet meer vinden...

6. Zeepaardje

Nod lijst:

22-04-2011; Wolfje22, 26 jaar, 2de kindje, ronde 12

Zwangeren:

7. sandra

sandra Fanatiek lid

Nod lijst:

Zwangeren:

29-05-2011; Sandra, 31 jaar, 3de kindje, jongen

8. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Nod lijst:

Zwangeren:

07-09-2011; Assje, 25 jaar, 1e kindje

Ik zag trouwens laatst de oude lijst nog en heb daarin al die tijd een jaar te oud gestaan :) En heb dat gewoon nooit gezien! Oeps.

9. Zeepaardje

assje; whahah
    nou ik kon hem niet vinden, dus dacht ff nieuwe maken...

10. bianca87

bianca87 Bekend lid

8 okt 2010
    752
    0
    0
    Verpleegkundige
    Omgeving Utrecht
    @assje; vind het erg moedig van je om je verhaal hier neer te zetten. Lastig voor je dat je nu zo van slag bent door alle onzekerheden.

@sandra; wat lekker zeg dat je bijna klaar bent!!

@chelleke; eindelijk internet, wat fijn!!!

11. Meijke

Meijke Niet meer actief

NOD lijst:[/B][/COLOR]

Zwangeren:

27-05-2011, CM1978, 33 jaar, 1e kindje, meisje
    07-09-2011; Assje, 25 jaar, 1e kindje

12. bianca87

bianca87 Bekend lid

8 okt 2010
    752
    0
    0
    Verpleegkundige
    Omgeving Utrecht
    Wie wil mij er trouwens in zetten?
    23-4-2011; Bianca, 23 jaar, 1e kindje, ronde 8

als ik nu zwanger raak ben ik tussen kerst en oud en nieuw uitgerekend. Is ook niet leuk haha.

13. Zeepaardje

NOD lijst:

Zwangeren:

27-05-2011, CM1978, 33 jaar, 1e kindje, VK/gyn controle: meisje
    29-05-2011; Sandra, 31 jaar, 3de kindje, VK/gyn controle: jongen
    07-09-2011; Assje, 25 jaar, 1e kindje, VK/gyn controle:

lieve meiden, willen jullie de info ook weer in het lijstje zetten?
    ook datum achter de vk wanneer jullie weer voor controle moeten?

14. Zeepaardje

biancje; nee niet leuk, maar soms heb je het niet voor het kiezen... ;)

15. bianca87

bianca87 Bekend lid

8 okt 2010
    752
    0
    0
    Verpleegkundige
    Omgeving Utrecht
    Nee heel vervelend. Zal wel weer voor het eerst sinds 7 jaar ofzo zijn dat ik gewoon kerst en oud en nieuw vrij ben. Zitten wel voordelen aan haha.

16. Meijke

Meijke Niet meer actief

NOD lijst:

Zwangeren:

27-05-2011, CM1978, 33 jaar, 1e kindje, VK/gyn controle: 31 maart meisje
    07-09-2011; Assje, 25 jaar, 1e kindje, VK/gyn controle:

Eerst maar ontslagen worden hier, maar controle stond op 31 maart. Het bloeden is sinds gisteravond gestopt, dus hoop morgen of maandag weer naar huis :)
    lieve meiden, willen jullie de info ook weer in het lijstje zetten?
    ook datum achter de vk wanneer jullie weer voor controle moeten?[/QUOTE]

17. Meijke

Meijke Niet meer actief

MissQ hoe is het met jou???

18. Zeepaardje

CM;
    oh je ligt in het zkh balen meid!!! knuf hopelijk mag je snel naar huis:)

missq; gaat in mei beginnen met ivf... 6de iui helaas mislukt... :x

19. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    NOD lijst:

Zwangeren:

07-09-2011; Assje, 25 jaar, 1e kindje, VK/gyn controle: 4 april gyn, 20 april SEO

Zo, ingevuld!

En ik me maar druk maken over mijn bloedverlies CM :) Terwijl jij zowat leegloopt.

Ik heb vorige keer ook dik een halfuur zitten spitten voor ik hem had ;) Zouden we soms teveel kletsen?

20. vivi

vivi VIP lid

3 mrt 2007
    10.569
    0
    0
    NOD lijst:

Zwangeren:

07-09-2011; Assje, 25 jaar, 1e kindje, VK/gyn controle: 4 april gyn, 20 april SEO
    22-10-2011 Vivi, 30 jaar, 2e kindje, Vk controle 13 april

Deel Deze Pagina