Hoe voelt een borst ontsteking?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mowtom, 25 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Auw auw....ik heb echt kei pijn aan mijn rechterborst. Als Jesper drinkt ga ik bijna door de grond. De tepel doet pijn en brand/prikt nu erg. Ik zie er niks bijzonders aan verder.
    Als Jesper drinkt dan voel ik het trekken tot op mijn rug gewoon, op mijn schouderblad. Zeker als hij een teug neemt dan ga ik door de grond.
    Ik voel me voor de rest wat verkouden...dacht ik. Ik ga nu twijfelen of het niet door een eventuele borst ontsteking kan komen. Neus verkouden, hoofdpijn (als sinds gisteren) en pijn richting een kies. (neusholte misschien). Weet iemand hoe dat een borst ontsteking voelt? En lijkt dit erop? Zo ja wat moet ik dan doen? Oja ik ben sinds een paar dagen ook begonnen met voorzichtig wat melk te kolven om het op te gaan sparen. Zou het daarmee te maken kunnen hebben? Zou het stuwing zijn? Maar dat doet toch niet zo'n pijn? Ik ga echt door de grond als Jesper drinkt....

2. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    bij borstontsteking heb je ook snel hoge koorts! Verder had ik een keiharde borst die erg pijnlijk is, ook als mijn kindje er niet aan dronk. Niet alleen je tepel doet pijn, je volledige borst.
    Je voelt je echt goed ziek.

Let op harde plekken, heb je die? Dan zorgen dat je die kwijtraakt, massage, warmte compressen, kwarkcompressen, veel laten drinken, elke 2 a 3 uur aanleggen.
    Als je snel hoge koorts krijgt de huisarts bellen, dan heb antibioticum nodig.

Kan het niet spruw zijn? Zelf heb ikd aar geen ervaring mee, maar lijkt er ook erg op wat je schrijft.

Anders een vrijwilliger van VBN bellen of een laktatiekundige, dan weet je het zeker. (borstvoedingsforum.nl)
    Sterkte en beterschap

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Is er 1 plek op je borst die pijn doet of alleen de tepel. Dan echt de tepel zelf of erahcter zeg maar, in de borst... het kan ook een verstopt melkkanaaltje zijn. Kan ook enorm pijnlijk zijn. Helpt het als je voor je gaat voeden je borst warm maakt (stroomt de melk makkelijker) Ikzelf dacht meteen hieraan... een verstopping kan wel evt. lijden tot een borstontsteking maar als je er ff mee aan de gang gaat is het ook te voorkomen. Bij een ontsteking heb je ook koorts. Mocht het een verstopping zijn dan warm houde, rusten, zorgen dat je kindje met zn kin richting de zere plek drinkt en vaak aanleggen, proberen de borst leeg te maken, masseren enz.

Bij spruw brandt je tepel en die is meestal erg rood. Vaak laat je kindje vaak los tijdens het drinken, soms zie je witte aanslag in het mondje. Van spruw voel je je niet ziek, dat is gewoon een schimmelinfectie.

Kan natuurlijk zijn dat je spruw hebt en niet zo lekker bent maar dat staat dan los van elkaar. Spruw komt wel vaker voor als je een slchte weerstand hebt. Voor de eventuele spruw moet je ff een recept vragen aan de huisarts

4. oolltjuh

oolltjuh Lid

8 aug 2007
    38
    0
    0
    heey,,

ik heb ook een beginnende borstonteking gehad ik had 39,7 graden koorst en rode vlekken onder mijn borst. als je goed voelt aan je borsten kan je misschien kloetjes voelen dan is je borst niet goed leeg gedronken en blijft er melk achter in de borst.
    wat vaak verlichting geeft is onder een warme douche en dan met je handen naar de tepel maseren.
    Ik heb zelf een kolf apparaat gekocht en mijn borsten goed leeg gekolft.

hopelijk heb je hier wat aan..

veel suc6...

als je het net vertrouwd: verloskundige of huisarst bellen een huisarts schijft dan gelijk antibiotica voor..

groetjes carola en rachelle

5. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Nou net ff mijn borst afgevoeld.....auw auw auw. Maar ik voel niet echt knobbels volgens mij wel is ie erg strak. Ook voelt ie erg warm aan. Verder heb ik t zelf ijskoud maar mijn lichaam voelt warm dus ik denk dat ik wel koorts heb. Ik zie niks aan mijn tepel verder, niet wit of iets dergelijks. De pijn zit zeg maar rechts aan de buitenkant van mijn borst. Ik zie er nu al tegenop om Jesper zo te voeden...ik kan er wel om janken weet je dat voel me zo klote nu bah zeg. Ik ga morgen maar de huisarts bellen als ik t nog voel. Ook had ik vanacht dat ik steeds wakker werd en ik dacht dat t kwam omdat ik steeds op mijn buik lag en dus mijn borsten. Die deden dan dus ook kei pijn, nou ja de rechtse alleen. Ik ga zo maar eens alle tips van jullie ter harte nemen en ff een warme doek tegen mijn borst houden voor Jesper komt om te drinken. Normaal komt ie rond de 4uur....moet ik nu eerder nemen dan steeds?

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Als je veel last hebt kun je je kindje ook eerder aanleggen hoor desnoods (half) slapend.
    Ook al doet het pijn vooral niet nu stoppen. Je kindje kan n.m. het beste je borst leeg halen en dan ben je er ook het snelste vanaf.
    Je melk is ook absoluut niet schadelijk voor je kindje. De melk kan wel wat anders smaken dus je kindje kan het wel vies vinden.

p.s. je mag ook een paracetamol of ibuprofen nemen tegen de pijn als je het niet meer trekt.

Beterschap !

7. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik zou hem nu wel vaker aanleggen dan om de 4u... hoe vaker hoe liever en dan natuurlijk extra veel aan de zere kant. Wel opletten dat je andere borst dan niet te vol gaat zitten en ook last krijgt van problemen.

8. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    ook bij dreigende bo elke 2 uur aanleggen! Erg belangrijk!
    En idd paracetamol voor de pijn.... ik kreeg van de pijn geen tsr en dat moet je op zo'n moment al helemaal niet hebben....

Als je hoge koorts hebt, gelijk HA bellen hoor!

Beterschap!

9. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Had toen straks 38 graden koorts. Heb een ibuprofen genomen en nu voel ik me wel even redelijk. Ik heb Jesper gewoon aangelegd maar auw wat was dat pijnlijk. Maar goed even tanden op elkaar. Ook die hoofdpijn is niet echt te harden zonder pijnstiller. Vanavond nog maar een voor ik ga slapen. Ik hoop dat ik me morgen beter voel.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geef vannacht ook minstens 2 voedingen uit de pijnlijke borst of kolf de borst voor je gaat slapen echt helemaal leeg!

11. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Omg eindhoven
    Nou Jesper had voor ik ging slapen mijn borst goed leeg gedronken. Het was nog pijnlijk maar gelukkig al niet meer zo pijnlijk als de voedingen ervoor. Nu gaat het wel weer wat beter moet ik zeggen. Ik heb vanacht echt enorm liggen zweten in bed bah bah. Maar voel me wel al wat beter nu. De borst doet nog steeds pijn maar niet meer zoals gisteren zeg. Ik slik voor het geval dat vandaag nog maar ibuprofen en dan hoop ik dat t morgen helemaal over is. Vandaag maar even rustig aan doen en lekker een bed-dagje houden (is ook wel een fijn). Ik wist niet dat je er zo ziek van kon zijn!?

Deel Deze Pagina