Mijn man wil een huis kopen in zijn geboorteland. We willen hiervoor een lening afsluiten. We gaan ons uiteraard nog goed laten informeren maar nu vroeg ik me af of dat belasting technisch nog gevolgen heeft op de een of andere manier. Het gaat om een lening of krediet van 50.000 euro. En kun je dit zomaar naar het buitenland sturen zonder dat er vragen over komen?
Eerst maar zien dat je dat gefinancierd krijgt in NL voor een huis in het buitenland. Maar als dat lukt heeft het belastingtechnisch niet zoveel gevolgen. Je koopt een tweede woning en daartegenover staat een schuld die even groot is (ik neem maar even aan dat je er geen eigen geld in steekt, maar ook dat zou geen gevolgen hebben). De rente van de lening mag je niet aftrekken van je inkomen. In box 3 geef je de waarde van de woning en de waarde van de lening op. Die vallen tegen elkaar weg. Bovendien is een huis in het buitenland vrijgesteld van belastingheffing in NL, dus huis en bijbehorende lening worden toch al weggestreept uit box 3. Dit kost je in NL dus geen belasting. Houdt er wel rekening mee dat je mogelijk in het buitenland wel een of andere vorm van vermogensbelasting of iets dergelijks moet betalen over het huis. Misschien krijg je er een vraag over, maar die kun je eenvoudig beantwoorden, want je hebt tenslotte een aankoopakte of zo van het huis, dus je kunt precies aantonen wat je met het geld hebt gedaan. De fiscus is wel alert op geld dat naar het buitenland gaat, ivm terrorismefinanciering, maar als je kunt aantonen wat je met het geld hebt gedaan, is dat geen enkel probleem.
Sowieso ga rekenen een krediet van 50000 euro tegen een rente van 9% met ee looptijd van 72 maanden loopt aardig op in een maandlast waar je niets voor terug krijgt.. Daarnaast Is een huis vermogen waardoor je ook daarover weer belasting moet betalen. Dus zoek alles eerst een goed uit en kijk naar of je die lasten kun dragen
Je kunt geld meenemen naar buiten de EU, alleen moet je daar een formulier voor invullen en bij het douanekantoor op Schiphol laten zien/inleveren. Dit idd ivm terrorisme bestrijding. Ik zou wel even goed kijken naar de kosten van de lening tov wat je ervoor terug krijgt. Mogelijk kun je in dat land wel een lening krijgen voor de aankoop van een huis die veel minder geld kost.
Aan jou naam te zien denk ik het land te weten,en zou ik dus naar de mogelijkheden kijken om daar een lening af ge sluiten. Vaak gaat het daar een stuk makkelijker,mits je man zijn nationaliteit nog heeft daar.